actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th November 2013, 23:12
R*bin.Peeters R*bin.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Poederlee
Posts: 28
BNP Paribas Fortis volledig in Franse handen

De federale regering heeft haar belang van 25 procent in BNP Paribas Fortis verkocht voor 3,25 miljard euro aan het Franse moederbedrijf BNP Paribas. Daarmee is het vroegere Fortis volledig in Franse handen. Dat laat de regering in een persmededeling weten.

De Belgische regering en BNP Paribas hebben een akkoord bereikt over de overdracht van de 25 procent aandelen, voor de prijs van 3,25 miljard euro. ‘De bedoeling was dubbel. We wilden de schuldgraad onder de 100 procent brengen. Bovendien hadden we nu de kans om een meerwaarde te realiseren’, zegt Miet Deckers, woordvoerster van vicepremier Pieter De Crem (CD&V).

Die meerwaarde bedraagt 900 miljoen euro op de oorspronkelijke overnameprijs van 2,35 miljard euro in 2008, toen BNP Paribas een belang van 75 procent in de vroegere Fortis Bank kocht. Met de verkoop komt de staatsschuld opnieuw onder de 100 procent van het bruto binnenlands product (bbp) terecht.

De prijs is gebaseerd op vergelijkingen met belangen in soortgelijke banken. De verkoop komt er op vraag van de Belgische regering, die ook de denkpiste bekeek om haar aandeel van 10,3 procent in het moederbedrijf BNP Paribas te verkopen, maar daar is men van af gestapt. De Belgische overheid blijft dus een van de belangrijkste aanheelhouders van BNP Paribas.

'Het moment was gekomen voor de Belgische Staat om haar belang in BNP Paribas Fortis te verkopen', laten premier Di Rupo (PS) en minister van Financiën Koen Geens (CD&V) weten. 'Wij hebben vertrouwen in de capaciteiten van de bank om haar rol binnen de Belgische economie te behouden.'

'De verkoop kadert in ons standpunt dat de staat geen actieve rol moet spelen in de financiële sector, tenzij dat nodig is om de stabiliteit te verzekeren', zegt Geens nog.

Aandelenruil

Toen BNP Paribas in oktober 2008 een belang van 75 procent in de vroegere Fortis Bank kocht, werd die omgedoopt tot BNP Paribas Fortis. De verkoop gebeurde via een aandelenruil. De overheid bracht in twee stappen 75% van BNP Paribas Fortis in bij de Franse moeder BNP Paribas in ruil voor 121,2 miljoen aandelen van de Franse bank, of 11,7% van het totaal.

Voor BNP Paribas komt de verkoop van de laatste 25 procent aandelen goed uit. De bank heeft momenteel kapitaal te veel en de Franse regulator vroeg daarom om een deel van dat geld aan aandeelhouders uit te keren.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131113_00837136

Eigen Mening: Ik vind het een spijtige zaak dat de overheid hun aandelen in BNP Paribas heeft verkocht. Economisch gezien is dit waarschijnlijk wel een goede zaak. Maar ik vind dat het in tijden van crisis toch veel veiliger is dat een bank in handen is van de overheid. Zoals ik al zei is dit economisch gezien dan weer wel een goede zaak, zowel de aandeelhouders als de overheid zelf hebben hier baat bij.

Laatst aangepast door R*bin.Peeters : 13th November 2013 om 23:17.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th November 2013, 23:50
V*ronique.Jonghbloet V*ronique.Jonghbloet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Turnhout
Posts: 67
Wat ik geleerd heb uit de afgelopen crisisperiode, is dat banken erg afhankelijk zijn van de regering. Eerst werd Fortis gered, enkele jaren later was Dexia aan de beurt. Ondertussen zit de regering daar dan met aandelen in die banken, waar er vooral erg veel geld aan uitgegeven is. Ik snap dus volledig dat de regering ze dan ook terug verkoopt wanneer het beter gaat. De staatsschuld gaat niet verdwijnen als er geen maatregelen worden genomen en ik denk dat dit wel een goed begin is. De banken mogen geen geld van hun klanten verliezen en het is mooi dat de regering daar dan in tussenkomt maar wanneer het dan weer beter is, moeten ze het wel terug uit handen kunnen geven. Dit hebben ze dus ook gedaan. Het enige wat ik mij dan (als BNP Parisbas Fortis klant) mij afvraag, is of dit gevolgen gaat hebben voor de Belgische klanten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.