actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th October 2012, 09:28
S*lvia.Verelst S*lvia.Verelst is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herselt
Posts: 86
Chauffeurs van De Lijn steeds vaker beboet

Chauffeurs van De Lijn steeds vaker beboet

BRUSSEL - Tussen 2007 en 2010 steeg het aantal verkeersboetes voor de chauffeurs van openbaarvervoermaatschappij De Lijn van 961 naar 1.250. Dat blijkt zaterdag uit cijfers die Het Laatste Nieuws via de archieven van het Vlaams parlement kon inkijken.
In 2007 lieten de buschauffeurs van De Lijn 961 processen-verbaal optekenen, waarvan 669 voor overdreven snelheid. In 2010 waren dat er al 1.250, waarvan 993 snelheidsovertredingen. Het aantal pv’s van 2011 zal pas eind november vrijgegeven worden.

“Hoewel het verkeer de voorbije jaren overal is toegenomen, heeft De Lijn de ‘rittijden’ net strakker gemaakt, waardoor de buschauffeurs sneller rijden om geen vertraging op te lopen”, zo verklaart verkeersdeskundige Johan De Mol (UGent) de evolutie.

Bovendien hoeven chauffeurs die beboet worden niet voor de eigen portemonnee te vrezen. Volgens de bedrijfsinterne regels moeten die pas na een tweede proces-verbaal zelf een deel van de boete betalen: 20 procent voor een zware en 15 procent voor een lichte overtreding. Nadien loopt de eigen bijdrage geleidelijk op, maar pas na zes zware overtredingen binnen hetzelfde kalenderjaar moet de chauffeur de boete volledig zelf betalen.

“Zo maak je chauffeurs automatisch roekelozer”, aldus De Mol. De verkeersdeskundige pleit ervoor om de bussen uit te rusten met een snelheidsbegrenzer.

De Lijn-woordvoerster Astrid Hulhoven meldt in een reactie dat de stijging ook te verklaren valt doordat de politiecontroles en de pakkans eveneens zijn toegenomen. “Bovendien rijden onze chauffeurs samen miljoenen kilometers per jaar, wat omgerekend neerkomt op één pv per 118.000 kilometer. En dat vinden wij een redelijk goed resultaat.”

bron: www.nieuwsblad.be

mening: Ik vind het persoonlijk schandalig dat de boetes voor chauffeurs van De Lijn stijgen. Ze zouden een voorbeeldfunctie moeten hebben en de passagiers moeten zich veilig kunnen voelen. Het is niet voor niets dat er een snelheidsgrens is. Ik vind het goed dat ze de bussen van een snelheidsbegrenzer willen voorzien, maar men zou ook al kunnen beginnen door de boetes volledig te laten betalen door de chauffeurs zelf. Ze zouden ook de rittijden kunnen aanpassen aan het verkeer, dan kom je misschien niet zo snel aan op je bestemming, maar veiligheid gaat toch boven alles vind ik.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th October 2012, 12:20
Evelien.Verlinden Evelien.Verlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wiekevorst
Posts: 120
Thumbs down

Ik vind het persoonlijk niet nodig dat de buschauffeurs pas na twee overtreding de boete uit hun eigen zak moeten betalen, tenslotte weten ze vaak goed genoeg dat ze te snel rijden! En dit merk ik zelf maar al te goed aangezien ik altijd met de bus naar school rijdt. Dit vermeldt ook de GVA vandaag in het weekendnieuws.
Het is waar dat de buschauffeurs zich moeten houden aan de vastgestelde uren op de bushaltes, maar de laatste tijd komen de bus toch altijd te laat of zelfs niet is dit nu klantenservice? Tenslotte worden die boetes dan toch maar gewoon doorgerekend via de klant, want het busabonnement is dit jaar maar liefst met 10 euro opgeslagen terwijl er een pak minder dienstregeling is.
Ik vind het wel goed een goed idee van de Mol om de bussen uit te rusten met een snelheidsbegrenzer, tenslotte moeten ze toch nooit sneller dan 70 rijden, en zo voelt iedereen zich ook veiliger.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.