actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th October 2005, 11:44
Jelle thijs Jelle thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Hasselt
Posts: 224
Thumbs up stemmen via internet

Stemmen we straks via het internet ?
vr 14/10/05 - Bij de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar komt er in enkele gemeenten een test met internetstemmen. Dat staat in Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg en werd bevestigd.
Volgens staatssecretaris van Informatisering Peter Vanvelthoven (SP.A) komt het plan tegemoet aan de wensen van de kiezers.
(foto Belga) "In een recente enquête zegt 60 procent van de internetters dat ze graag zouden stemmen via het internet", zegt Vanvelthoven.

"Het lijkt eenvoudig, maar dat is het niet", zegt de staatssecretaris. "We moeten eerst registreren wie er al gestemd heeft, maar we mogen niet weten voor wie. Zo'n systeem is moeilijk op te stellen. Daarom moeten we dat volgend jaar uittesten."

Als het experiment positief is, wordt het ruimer toegepast bij de parlementsverkiezingen van 2007. De test in 2006 moet vooral mogelijke kinderziektes blootleggen.

De mensen die volgend jaar via het internet stemmen, zullen ook nog naar het stembureau moeten gaan. In 2007 zou dat niet meer het geval zijn.

www.vrtnieuws.net

Dit vind ik een zeer goed initiatief, want bij ons in het parochiezaaltje moet je meer dan een uur aanschuiven. dus dit zou het stemmen veel gemakkelijker maken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th October 2005, 11:51
katleen's Avatar
katleen katleen is offline
katleen
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Vorselaar
Posts: 446
Stuur een bericht via MSN naar katleen
Zo'n regeling is ook veel beter voor mensen die ook in het weekend moeten werken zoals bijvoorbeeld bejaardenhelpers en zelfstandigen...
Ik zou online stemmen als na de experimenten blijkt dat de stemming geheim kan blijven!
__________________
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th October 2005, 10:17
Frederickx Frederickx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Mol
Posts: 59
Post stemmen via internet

Ik persoonlijk ben niet zo te vinden voor thuis stemmen via internet. Ik vraag me af of men een waterdicht systeem kan garanderen zodat uitslagen niet gemanipuleerd kunnen worden. Ook al garandeerd men een waterdicht systeem dan heb ik nog enkele bemerkingen. De uitleg dat thuis stemmen via internet veel beter is voor mensen die ook in het weekend moeten werken zoals bijvoorbeeld bejaardenhelpers en zelfstandigen... klopt niet echt denk ik. Er moet immers zowel bij het thuis stemmen via internet als bij het gaan stemmen in een parochiezaaltje tijd vrij gemaakt worden.

Ik denk dat men bovendien bij het thuis stemmen het risico krijgt dat men maar rap, rap een stem uitbrengt. natuurlijk kan dit ook gebeuren bij het gaan stemmen in het plaatselijk parochiezaaltje. Maar vanuit mijn eigen ervaringen weet ik dat het moment in het stemhokje een noch als het ware bezinnend moment kan zijn waar men nog eens goed kan nadenken alvorens zijn stem uit te brengen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 18th October 2005, 10:48
katleen's Avatar
katleen katleen is offline
katleen
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Vorselaar
Posts: 446
Stuur een bericht via MSN naar katleen
Citaat:
De uitleg dat thuis stemmen via internet veel beter is voor mensen die ook in het weekend moeten werken zoals bijvoorbeeld bejaardenhelpers en zelfstandigen... klopt niet echt denk ik. Er moet immers zowel bij het thuis stemmen via internet als bij het gaan stemmen in een parochiezaaltje tijd vrij gemaakt worden.

Tijd die er niet is kan je ook niet vrijmaken. En je bespaart meer tijd als je het thuis of op je werk via inet kan doen dan dat je naar de plaatselijke parochiezaal moet rijden, daar aanschuiven, stemmen,...
__________________
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 18th October 2005, 13:24
bram willems bram willems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: vorselaar
Posts: 120
ik ben er ergens wel voor te vinden, al is het maar om niet meer naar het stemhokje te moeten gaan en daar aan te schuiven(vooral het aanschuiven valt tegen).
Anderzijds zal ik het internet nooit als een waterdicht systeem om informatie over te brengen.
Al vind ik dit niet echt doorslaggevend aangezien in niet echt verlegen zit voor wie ik stem, maar ik begrijp dat sommig mensen het er mss wel moeilijk mee hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.