actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th May 2013, 09:53
P*eter.desmedt P*eter.desmedt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Vosselaa
Posts: 109
Zware straatrellen in Stockholm

Jongeren hebben de hele nacht slag geleverd met de politie in de straten van Husby, een wijk in de Zweedse hoofdstad Stockholm. Een honderdtal wagens werd in brand gestoken en winkels werden vernield. De materiële schade is enorm. Er raakten ook drie agenten gewond. Aanleiding voor de rellen zou een dodelijke schietpartij zijn door politie. Bij een huiszoeking werd vorige maandag een man van 69 doodgeschoten. De rust keerde pas vanochtend om half vijf terug.

"Ik zag eerst een groepje van een tiental jongeren. Ze gooiden projectielen en plots ontstond er een gevecht. Het groepje zwol aan en werd een menigte vechtende jongeren", zegt buurtbewoner Daniel Hagfeldt. De politie kreeg zondagavond om 22.06 uur een noodoproep binnen. Een groepje van veertig jongeren stak auto's in brand. Volgens een fotograaf van het nieuwsagentschap Scanpix stonden er al snel meer dan honderd voertuigen in de fik waaronder ook vrachtwagens. "Jongeren stichtten vuur en gooiden stenen naar de politie", aldus Hagfeldt.

De straten veranderden in geen tijd in een slagveld. Steeds meer gemaskerde jongeren gooiden stenen naar de politie. Volgens het nieuwsagentschap TT raakten drie agenten gewond. Om half drie vanochtend werden bewoners van een flatgebouw geëvacueerd. In totaal moesten een vijftal mensen hun woonst verlaten. "Er werd ook brand gesticht in de garage van een flatgebouw. Door de hevige rookontwikkeling moesten een aantal woonsten ontruimd worden", aldus Lars Bystrom van de politie in Stockholm.

Dodelijke huiszoeking
Er werd ook een school in brand gestoken maar het vuur kon snel geblust worden. "We weten niet wie precies de aanstokers zijn en ook het motief voor de rellen kennen we nog niet", aldus Fredrik Andersson van de landelijke communicatiecel. De politie kreeg talloze meldingen van vandalisme. "Er waren grote rookpluimen zichtbaar en delen van Husby werden afgesloten. De politie zei dat het te onveilig geworden was", aldus persfotograaf Stefan Reinerdal. Een bewoner stelde vast dat de politie hardhandig optrad. "Ik heb de politie op een brutale manier zien chargeren. Ze lieten honden los en gingen de groepjes zwaar te lijf", zegt een buurtbewoner aan de zender SRP4 Stockholm. De buurtbewoner verwijst naar een dodelijke schietpartij door de politie als mogelijke aanleiding voor de rellen. Vorig maandag schoot de politie een 69-jarige man dood tijdens een huiszoeking in Husby. "Na de schietpartij draagt de politie een grote verantwoordelijkheid voor wat er gebeurt." Ooggetuige Daniel Hagfeldt vond het allemaal maar onbehagelijk. "Dit wil je niet. Ik voelde me onveilig. Vooral rond middernacht ging het er hevig aan toe. Ik weet ook niet wie de aanstokers zijn."

Om half vijf vanmorgen was de situatie opnieuw onder controle. "Het is opnieuw kalm. Alleen is de brand in de garage van een flatgebouw er nog", aldus politiechef Fredrik Andersson. "We hebben het hier over een serieuze zaak. Wagens en winkels werden vernield, dit is dus heel ernstig", besluit Andersson.

bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bu...Stockholm.dhtml

eigen mening:
Jongeren die op straat komen. Op zich vind ik dit goed, want op deze manier tonen ze dat ze een duidelijke mening hebben en hiervoor willen ze dan ook opkomen. Maar jongeren die op deze manier op straat komen, kan ik absoluut niet goedkeuren. Ik snap dat je kwaad kan zijn omdat er een 69-jarige man is doodgeschoten (waarvan ze trouwens niet eens alle omstandigheden weten), maar is dat dan een reden om zo'n daden te verrichten? Je gaat toch niet even auto's en zelfs een school in brand steken? Want wat bereik je daar uiteindelijk mee? Juist: helemaal niks! Daarom vind ik het gewoon zeer onverantwoord dat deze jongeren dat gedaan hebben. Begrijp me niet verkeerd, waarschijnlijk waren niet al de jongeren betrokken bij het brandstichten. Ik hoop dat ze de echte daders van de brandstichtingen snel vinden en hiervoor straffen, want dit kan gewoon echt niet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.