actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th October 2010, 20:28
axel.vangompel axel.vangompel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: mol
Posts: 27
Twijfel over nieuwe Aarde: Bestaat deze planeet wel?

Een team van astronomen heeft twijfels over de recent aangekondigde vondst van een planeet buiten ons zonnestelsel waar leven mogelijk zou kunnen zijn, zo staat op de website van het populair-wetenschappelijke blad New Scientist te lezen.
Amerikaanse astronomen, onder wie exoplaneetjager Paul Butler, meldden met Gliese 581 g een exoplaneet in onze Melkweg te hebben ontdekt die "mogelijk levensvatbaar" is en bijna drie keer zo groot is als de Aarde. Het object op 20 lichtjaar van ons draait in 37 dagen, dus vrij dicht, rond een rode dwergster. Door die korte afstand is de temperatuur van die aard dat er vloeibaar water kan zijn, luidt het.

Talrijk
Met een massa van zeker drie keer de Aarde kan het ding ook een oppervlak van gesteente hebben. "Het feit dat we deze planeet zo snel en zo dicht bij ons zonnestelsel kunnen detecteren, toont ons dat dergelijke exoplaneten echt talrijk moeten zijn", zei Steven Vogt, professor astronomie en astrofysica aan de universiteit van Californië in Santa Cruz.

Planeet niet gevonden
Maar op een astronomencongres in Turijn eerder deze week zei Francesco Pepe van het Observatorium van Genève Gliese 581 g niet terug te vinden in zijn bestanden. De vier andere planeten van dit zonnestelsel kon hij wel snel traceren.

Beide teams gebruikten data van het HARPS-instrument van de ESO-telecoop La Silla in Chili, terwijl Vogt en co gegevens bijnamen van een instrument op de Keck-telescoop op Hawaï. Tegenover de gezaghebbende website space.com reageerde Vogt echter achter zijn ontdekking te blijven staan. (belga/gb)

Bron:http://www.demorgen.be/dm/nl/992/We...aneet-wel.dhtml

Mijn mening: Het maakt voor mij niet uit of de in het artikel vernoemde planeet nu bestaat of niet. Maar ik ben er van overtuigd dat er ergens nog leefbare planeten moeten zijn. Het kan niet dat in het hele heelal enkel bij ons bepaalde "toevalligheden" gezorgd hebben voor leven. Het heelal is groot en ik twijfel er niet aan dat men ooit nog een leefbare planeet vindt of één waar al leven is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.