actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th October 2010, 15:07
glenn.vanechelpoel glenn.vanechelpoel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herentals
Posts: 20
'Geen verband tussen gsm-gebruik en hersentumoren'

'Geen verband tussen gsm-gebruik en hersentumoren'
maandag 18 oktober 2010, 17u36


'Ondanks het explosief gestegen gebruik van gsm's zien we geen belangrijke toename van het aantal hersentumoren.' Dat stelt Dirk Van Roost, diensthoofd neurochirurgie in het UZ Gent. Alhoewel het nog steeds onduidelijk is of veelvuldig gsm-gebruik het risico op hersentumoren al dan niet vergroot, vermoedt Van Roost dat dit niet het geval is.
'Het soort straling dat een gsm uitzendt maakt een verband weinig waarschijnlijk', zegt Van Roost in het gezondheidsmagazine Bodytalk.

In ons land doen zich jaarlijks zo'n zes nieuwe gevallen van primaire hersentumor (gezwellen die uitgaan van het hersenweefsel zelf) voor per 100.000 inwoners. Over de mogelijke uitwendige oorzaken van een hersentumor is zo goed als niets bekend.

'Eetgewoonten, roken en alcohol hebben alleszins geen invloed. Ioniserende straling (zoals röntgenstraling) verhoogt het risico. Erfelijkheid speelt wellicht een beperkte rol', meent Van Roost.

Iets meer mannen dan vrouwen - een verhouding van drie op twee - worden met de ziekte geconfronteerd, meestal tussen 50 en 70 jaar, met een piek rond 60.

Bron: De Standaard Online, maandag 18 oktober 2010
Link artikel

Eigen mening: Ik vind dit wel een interessant artikel. Er wordt al een lange tijd gezegd dat gsm's schadelijk zijn voor de hersenen, en dat ze dus kanker kunnen veroorzaken. Hierbij wordt dit weerlegd, en kan men terug met "een gerust hart" bellen met de GSM!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd October 2010, 13:34
EvelienBroeckx EvelienBroeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arensdonk
Posts: 117
Gsm-gebruik niet schadelijk?

Bij het lezen van dit artikel, stelde ik me toch wel wat vragen.
Er zijn al zoveel speculaties geweest over het al dan niet schadelijk gevolg van gsm-gebruik. In dit artikel beweert men dat er geen negatief gevolg is, maar er zijn zoveel andere artikels waar men het tegenovergestelde beweert. Het blijft dus met andere woorden een raadsel. Volgens mij kan men dit pas over enkele jaren goed onderzoeken, als mensen al een lange tijd een gsm gebruiken.
Uiteraard zullen gsm-producenten dit artikel wel graag lezen. Als mensen beweren dat gsm-gebruik ongezond is, kunnen ze zo'n gelijkaardige artikels laten lezen. Dit is goed voor hun verkoop.
Men doet in dit artikel, alsof het gebruik van een gsm geen slechte gevolgen heeft. Natuurlijk heeft men het hier alleen maar over de lichamelijke gevolgen. Stress om steeds bereikbaar te moeten zijn, de druk om een gsm te hebben,... worden allemaal niet besproken.
Natuurlijk wil ik niet zeggen dat het gebruik van gsm alleen maar slecht is. Ik heb zelf ook al enkele jaren een gsm en eerlijk gezegd zou ik ook niet meer zonder kunnen. Ik heb het nodig om te communiceren. Langs de andere kant vind ik het wel vervelend dat je geen moment gerust gelaten wordt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd October 2010, 17:15
LuytenLieselot LuytenLieselot is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Hulshout
Posts: 127
Dit bericht is goed nieuws voor iedereen die een gsm gebruikt. Het gebruik hiervan is in enkele jaren spectaculair toegenomen, niemand kan meer zonder.
Zelfs jonge kinderen hebben tegenwoordig al een gsm. Als onderzoek bewijst
dat er geen verband is tussen gsm-gebruik en hersentumoren , is dit een postief bericht, maar zou iedereen zijn gsm weglaten als er toch een verband zou zijn? Ik vrees dat de gsm voor velen een onmisbaar item geworden is.
Eigenlijk zou het eenvoudiger zijn als we onze gsm minder gebruiken, nu lijkt alles altijd super dringend te zijn, en zijn we altijd en overal beschikbaar.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 22nd October 2010, 18:32
Evelien.Van.Lieshout Evelien.Van.Lieshout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 97
Ik heb nooit echt stilgestaan bij het feit dat gsm gebruik al dan niet een hersentumor kan veroorzaken. Ik ben blij bij het lezen van dit artikel, maar ik zou toch nog niet meteen juichen. Van Roost zegt zelf : 'Het soort straling dat een gsm uitzendt maakt een verband weinig waarschijnlijk', hij sluit het dus nog steeds niet uit.
mijn besluit is dan ook: het gebruik van gsm's kan handig zijn, maar je moet hem toch maar niet constant aan je oor plakken!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.