actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Ontslag Juf terecht?
Terecht 3 5.66%
Onzin 50 94.34%
Stemmers: 53. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #21  
Oud 29th September 2009, 20:48
jolien.ceulemans jolien.ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 94
Wanneer ik dit bericht lees, roept het vooral medelijden bij mij op voor Juf Liesbeth Roosen. Een leerkracht die enkel maar goede bedoelingen heeft en daarvoor gestraft wordt. Toch heb ik hier ook mijn bedenkingen bij...

Eerst en vooral vind ik het van zelfsprekend dat er een duidelijke lijn moet getrokken worden tussen privé en werk, maar in mijn ogen heeft ze niet zoveel verkeerd gedaan. Misschien wel op het gebied van het taalgebruik... Als leerkracht moet je toch het goede voorbeeld kunnen geven en laten zien dat het schrijven van correct nederlands heel belangrijk is en blijft, ook na de lesuren.

Het idee van:"op hetzelfde niveau zitten, als dat van de leerlingen" vind ik wel leuk. Maar dan stel ik mij wel de vraag of je voldoende gezag hebt over de leerlingen in de klas. Kan "een toffe leerkracht, die weet wat er leeft bij de kinderen" ook haar prioriteiten stellen en zeggen: "oké mannekes, nu beginnen we met de les." of blijft ze enkel bij de nieuwtjes onder de leerlingen?

Al bij al vind ik het een beetje cru, dat het schoolbestuur haar geen tweede kans heeft gegeven en onmiddelijk beslist heeft om haar contract niet verder te verlengen. Maar anderzijds, waarom zou men zo cru reageren, als het toch maar om een futeliteit gaat???
Met citaat antwoorden
  #22  
Oud 29th September 2009, 20:48
Emma.Mertens Emma.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lommel
Posts: 77
reactie ontslag leerkracht Emma.Mertens

Ik kan me aansluiten bij de mening van de voorstanders van deze juf haar ontslag. Dit omdat ik vind dat er toch wel een bepaalde afstand moet blijven tussen leerkracht en leerling. Trouwens; krijgen leerlingen tegenwoordig niet al genoeg kansen om persoonlijke zaken te bespreken met leerkrachten? Tegenwoordig kan je via Smartschool en dergelijke privé-berichten sturen naar jouw leerkracht wanneer je met een probleem zit. Ook weet ik zeker dat leerlingen met hun vragen bij de titularis terecht kan en dat deze met een luisterend oor zal klaarstaan.

Langs de andere kant vind ik dat de leerkracht misschien best eerst een waarschuwing had gekregen. Ze had er waarschijnlijk niet zo goed over nagedacht en had, wanneer de directie dit vroeg, zich waarschijnlijk wel verwijderd op netlog om verdere problemen te vermijden...
Met citaat antwoorden
  #23  
Oud 30th September 2009, 16:44
bob.van.leemput bob.van.leemput is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Bouwel
Posts: 34
Post networking

Beste,
Ik vind dit totaal niet kunnen dat iemand hiervoor veroordeelt word. Het feit dat de leerling de lerares wilt spreken online en de lerares hiervoor veroordeelt word, ik vind dit een teken van respect en vriendschap. Waar moeten we dan de lijn trekken?Mag je bvb je collega's nog toevoegen op facebook? Ik heb persoonlijk ook gsm nummers van (ex-)leraars,en heb hier nog contact mee. Maar vanaf het moment dat ik die nummer had tot nu heeft niemand daarover iets slecht gezegd. Nu het gaat al lang niet meer over school tijdens deze conversaties...maar in het leven leer je mensen kennen,op school,op cafe,...het maakt niet uit waar,ik vind dat je je vriendschappen zelf moet kunnen kiezen en dat iedereen hierin vrij mag zijn en doen wat hij/zij wilt.
Met citaat antwoorden
  #24  
Oud 30th September 2009, 19:02
johanvandenbosch johanvandenbosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 106
leerlingen/leerkrachten

Een paar jaar terug had ik een vriendin die als lerares in een school in Heist werkte. Als we iets gingen drinken daar, wou ze nooit iets gaan drinken in de Place 2 be. Reden : "haar mannen" zaten daar ook.
Zij had dus schrik, als ik dat woord kan gebruiken, ze ging liever een café verder. Op dat moment snapte ik dat niet, ik had nog geen idee om later het onderwijs te gaan.
Maar nu kan ik dat wel begrijpen...
Met citaat antwoorden
  #25  
Oud 1st October 2009, 11:23
Stefanie.Van.Rumste Stefanie.Van.Rumste is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schoten
Posts: 67
onterecht

Ik vind het ontslag van de juf een beetje onterecht. Zoals ze zelf al vermeldt had, is er niets verkeerd gezegd. Moest dit nu wel zijn gebeurd, dan is haar ontslag wel normaal.

Verder vind ik niet dat ze haar leerlingen mocht accepteren op Netlog. Die kinderen zitten nog in de lagere school, en zijn dus 12 jaar of jonger, er zitten zelfs kinderen tussen van 10,11 jaar. Als je als buitenstaander dit ziet, en dus ook niet de achtergrondinformatie weet (leerkracht - leerling) kan het wel zijn dat je een raar beeld krijgt van die vrouw.
Onze klas vorig jaar had ook enkele leerkrachten als "vriend" op facebook, daar is niets verkeerd op gezegd, maar misschien is dit wel te wijden aan het feit dat we meerderjarig zijn

Ik vind haar ontslag niet terecht. Maar ik keur het niet goed wat ze gedaan heeft met netlog. Ik ben van het principe: 'werk en privé gescheiden houden'
Met citaat antwoorden
  #26  
Oud 28th October 2009, 20:51
jolein kimpe's Avatar
jolein kimpe jolein kimpe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: oevel
Posts: 77
Sanctie: JA
Ontslag: NEEN!!!

Ik bedoel kom op!!!
Het is nu niet alsof de leerkracht sexueel getinte messages verstuurde...
Ik vind het net to dat leerkrachten en leerlingen vrij kunnen communiceren.
Ik wist niet dat je als leerkracht je leerkrachtenpakje dag en nacht moest aanhouden...

Leuk leventje dan
Met citaat antwoorden
  #27  
Oud 29th October 2009, 00:13
Stef De Loose Stef De Loose is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Balen
Posts: 7
Ik vindt het een schande dat deze leerkracht ontslagen werd voor zo iets.
precies of een leerkracht mag geen leven meer hebben buiuten het school.
Die persoon kiest trouwens in zijn/haar vrije tijd toch zelf zijn/haar vrienden, niet dat de schoool dat bepaalt.
Met citaat antwoorden
  #28  
Oud 29th October 2009, 15:00
TimDriesen TimDriesen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Herentals
Posts: 53
Het is toch grote zever dat deze leerkracht gewoon wordt ontslagen terwijl ze niets misdaan heeft. Akkoord dat je niet te familiaal met leerlingen mag omgaan maar een dwaas gesprekje op netlog moet toch wel door de beugel kunnen. Dit zeker bij leerlingen van het lager onderwijs. De leerkracht heeft zich gewoon opengesteld naar de leerlingen en zich afgesteld op hun niveau.
Het is dan ook ongelooflijk laf dat de school daarna probeert te zeggen dat 2 leerkrachten uit éénzelfde familie niet in dezelfde school mogen werken want dat zijn gewoon uitvluchten om een conversatie te ontlopen.
Met citaat antwoorden
  #29  
Oud 30th October 2009, 12:57
Maartenc Maartenc is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Herselt
Posts: 127
iemand ontslaan omdat ze in haar vrije tijd met leerlingen praat is ronduit belachelijk. Ze zouden beter die directie gewoon buiten gooien. Als men al niet meer mag praten met leerlingen vind ik dit heel ver gaan. En dat zou ook willen zeggen dat iedereen hier die iets plaatst bij kinderen op Netlog iets fout doet dat niet door de beugel kan.
Met citaat antwoorden
  #30  
Oud 23rd November 2009, 15:21
Willem Van den Eynde Willem Van den Eynde is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Vorselaar
Posts: 23
Volgens de maatschappelijke kijk op de leerkrachten worden ze verondersteld geen persoonlijk contact te hebben. Er waren hoogst waarschijnlijk enkele voorafgaande leerkrachten die misbruik maakten van hun functie om zo niet alleen persoonlijk maar ook lichamelijk contact te hebben. Ja, dat verklaard alles, elke ouder vindt het op de dag van vandaag dus normaal dat hun dochter/zoon op Netlog of andere netwerksites communiceert met onbekende mensen die veel ouder zijn. Maar een leerkracht die plots vriendelijk doet... hmm, dat is wel verdacht! Belgen ver algemenen te makkelijk. Dat is toch bizar? Waarom wordt je dan verondersteld met een voorbeeldfunctie geen "minder formeel" contact te onderhouden met jongeren die dit zonder bijbedoelingen willen? Een voorbeeldfunctie kan op verschillende wijzen geďnterpreteerd worden, o.a. dat je niemand negeert omdat het als kwetsend of onderdanig kan aanzien worden. Als je iedereen negeert op straat of internet, schetsen zij trouwens een verkeerd beeld van je...
Er zijn veel voor- en nadelen van beide standpunten maar ik begrijp nog steeds niet de gedachtengang van de gemiddelde Belg. Niet temin die van de politici.
Citaat:
Orgineel gepost door Barst
Waarom 'bizar'? Lijkt me veeleer de logica zelve...
Met citaat antwoorden
  #31  
Oud 25th November 2009, 12:01
SilkeDeRoover SilkeDeRoover is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2009
Locatie: Pulderbos
Posts: 44
Onterecht!

Ik vind het jammer dat zoiets gebeurt. Netlog is een platform waar men zomaar met iedereen kan praten. De leerlingen hebben contact gezocht met de leerkracht dus nu boet de leerkracht. Eigenlijk is het een leuke manier om zo een beetje dichter bij de leerkracht te staan. Als ze niet via netlog over het weekend praten dan gebeurt dit wel in de les. Nu wordt er zelfs tijd uitbespaart in de les. Nee dit vind ik toch wel een te drastige beslissing om ze meteen te ontslaan. Je mag ze een sanctie geven of vragen om haar netlog account te verwijderen maar ontslagen is wel het laatste.
Met citaat antwoorden
  #32  
Oud 2nd December 2009, 00:36
Caroline.Verbraeken's Avatar
Caroline.Verbraeken Caroline.Verbraeken is offline
Caroline
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Beerse/Lille
Posts: 89
Ik vind het ook erg dat men deze leerkracht meteen ontslaat, dat is wel wat erover volgens mijn mening, maar een leerkracht moet wel zijn plaats kennen.
Het is uiteraard goed dat ze het goed kan vinden met haar leerlingen.
Maar men moet ook niet te ver gaan, anders kan de mening over bepaalde leerlingen misschien veranderen en effect hebben op de resultaten en dit is helemaal niet de bedoeling!
Met citaat antwoorden
  #33  
Oud 4th January 2010, 18:24
liesel.vertommen liesel.vertommen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Berlaar
Posts: 64
Ik vind het ook jammer dat er zoiets gebeurt. Ik bedoel, een leerkracht is in zijn/haar recht om een profiel aan te maken op netlog, facebook en dergelijke. Dat haar leerlingen haar dan toevoegen is ergens wel normaal. Wanneer de directie vindt dat dit niet kan, moeten ze dit gewoon tegen de leerkracht zeggen en haar eventueel een waarschuwing geven, maar een ontslag is inderdaad een beetje overdreven!
Langs de andere kant begrijp ik niet zo goed waarom de directie hier tegen is. De leerkracht doet toch niets illegaals ofzo. Ze laat aan de buitenwereld zien dat ze mee is met haar tijd en daar is op zich niets mis mee!
Met citaat antwoorden
  #34  
Oud 6th January 2010, 18:15
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Citaat:
Orgineel gepost door liesel.vertommen
De leerkracht doet toch niets illegaals ofzo. Ze laat aan de buitenwereld zien dat ze mee is met haar tijd en daar is op zich niets mis mee!


En onder het motto 'je moet meegaan met je tijd', wacht ik geduldig af op Barst z'n officiële Netlog-pagina.
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain
Met citaat antwoorden
  #35  
Oud 18th January 2010, 17:55
Jolien Willems Jolien Willems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: herentals
Posts: 147
Ik vind deze situatie helemaal over the top!
Wij leren net in onze lerarenopleiding om te achterhalen wat er in de jongeren leeft, waarmee ze bezig zijn, wat hun interesses zijn... Deze juf doet dit via netlog, wat is hier in godsnaam mis mee?

Ik vind haar ontslag dan ook zeer onterecht. En de 'nieuwe' reden dat haar zus in dezelfde school aan het werk is de grootste zever die ik ooit heb gehoord.

Ik hoop voor haar dat ze weer aan de slag mag. Langs de andere kant zou ik zelf nooit nog iets met het bestuur te maken willen hebben.
Met citaat antwoorden
  #36  
Oud 29th January 2010, 16:11
lottevangorp lottevangorp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: grobbendonk
Posts: 119
Echt schandalig dat zoiets kan gebeuren. Ik sluit me helemaal aan bij hetgene Jolien verteld. We leren voordurend om in te spelen op de leef- en belevingswereld van de leerlingen. Netlog en facebook zijn dan ook zéér belangrijk in het leven van de hedendaagse jongeren. Zolang er geen 'vreemde' dingen worden besproken via deze sites zie ik geen probleem. Ik denk dat het absoluut bevorderlijk kan zijn voor de positieve relatie tussen leerkracht en leerling.
Met citaat antwoorden
  #37  
Oud 30th January 2010, 19:29
Charlot Michiels Charlot Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2008
Locatie: Westerlo
Posts: 104
Ik sluit mij aan bij wat hierboven wordt verteld maar ik denk dat er wel rekening moet worden gehouden met de mogelijke gevolgen van deze contacten. Als leerkracht is het essentieel om in te spelen op leef- en belevingswereld van de jongeren maar dit kan ook op andere manieren. Ik vind een bepaalde afstand tussen leerling en leerkracht essentieel vooraleer je kan spreken over een gepaste relatie die ruimte laat voor fundamenteel leren.

Het is wel schrijnend dat Liesbeth Roosen nooit aangesproken is door het schoolbestuur over dit discussiepunt. Hieruit blijkt nogmaals hoe belangrijk een goede communicatie tussen leerkrachten en het schoolbestuur is. Had Liesbeth Roosen geweten dat het schoolbestuur tegen de contacten van Liesbeth met haar leerlingen op Netlog was dan had ze waarschijnlijk dit profiel al veel langer verwijderd. Het is dus niet alleen de taak van leerlingen om duidelijke grenzen te stellen met haar leerlingen maar ook het schoolbestuur moet afspraken maken met de leerkrachten om dergelijke conflicten te vermijden.
Met citaat antwoorden
  #38  
Oud 10th October 2010, 21:55
Jolien.Cop Jolien.Cop is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Beerse
Posts: 107
Ik vind de reactie van de school toch wat overdreven. Ik kan begrijpen dat een school dit afkeurt. Maar een onstlag vind ik er wel wat over. Een leerkracht heeft een voorbeeldfunctie ten opzichte van een leerling. En de eerste keer kan een gesprek tussen een leerling en een leerkracht heel onschuldig gaan. Maar na een aantal gesprekken bestaat de kans toch wel dat deze berichten verder gaan dan "Hoe was het weekend?" of "Hoe was de vakantie". En vanaf het moment dat het verder gaat dan dat is er geen machtsverschil meer tussen deze twee. En dit is volgens mij geen goede verstandhouding meer.

En tegenwoordig heeft iedereen Facebook en/of Netlog. Maar er is nog een duidelijk verschil tussen deze twee. Op Netlog kan bijna iedereen jouw profiel zien. Terwijl alleen op Facebook iemand jouw profiel kan zien als hij of zij bevriend met jou is. Jij beslist zelf wie op Facebook jouw profiel ziet, dat kan je op Netlog niet. Voor je het weet gaat er een foto rond in de klas van jou. Die komt van Netlog waar je op dat moment iets te veel had gedronken. Ik denk dat niemand dat graag zou hebben.
Met citaat antwoorden
  #39  
Oud 9th November 2010, 20:25
Gianni.Claes Gianni.Claes is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 60
De school had hier volgens mij geen echte reden om haar te ontslaan.
Wat maakt het uit of leerkracht en leerling buiten school nog contact hebben zolang er geen onfatsoenlijke dingen gebeuren? Natuurlijk, bij zo'n gesprekken, blijft het ook belangrijk dat de grens leerkracht-leerling duidelijk blijft, maar dat is volledig haar eigen verantwoordelijkheid..
En wat betreft de reden die de schoolgemeenschap geeft om haar niet terug aan te nemen, vind ik dikke bullshit (sorry voor de woordkeuze :p), aangezien op vele scholen (waaronder mijn ex-school) leden van dezelfde familie werken. Dit is gewoon een domme smoes lijkt me om hun gezicht niet te verliezen..
Met citaat antwoorden
  #40  
Oud 10th November 2010, 12:05
VerwerftJ VerwerftJ is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Noorderwijk
Posts: 7
Unhappy CONTRA bericht Liesbeth Roosen

Citaat:
Orgineel gepost door Barst
Juf ontslagen na gesprekjes op internet


KORTENAKEN - Juf Liesbeth Roosen (24) staat vandaag niet meer voor de klas in basisschool Het Toverpotlood in het Vlaams-Brabantse Hoeleden. Haar contract werd niet verlengd omdat ze bevriend was met haar leerlingen op de netwerksite Netlog.



'Als ik nu een leerling mishandeld had of seksueel getinte berichten had geschreven, kon ik begrijpen dat ik geen nieuw contract kreeg, maar nu snap ik het niet.'

Het nieuwe schooljaar begint in mineur voor Liesbeth Roosen. Voor de zomer was ze nog aan de slag in de basisschool Het Toverpotlood in haar woonplaats Hoeleden. Ze gaf er computerles aan de zes klassen van de lagere school. 'Ik kreeg een tijdelijk contract van een jaar. Op het einde van het vorige schooljaar kreeg ik bezoek van de directie voor een evaluatie', zegt ze. 'Omdat die evaluatie goed was, ging ik ervan uit dat ik ook vandaag zou mogen starten.'

Maar het draaide anders uit. 'In de zomervakantie werd ik bij de directie geroepen. Hoewel ze me graag wilden houden, werd mijn contract niet verlengd. Dat had het schoolbestuur beslist. De reden was dat ik met twaalf leerlingen bevriend was op de netwerksite Netlog.'

Nochtans had Roosen de twaalf leerlingen niet zelf toegevoegd aan haar contactenlijst. 'Dat kun je als volwassene niet doen bij minderjarigen. Het waren de leerlingen die contact hadden gezocht met mij. Ik wilde ook niet de flauwe juf zijn die na de schooluren geen contact meer wil met haar leerlingen. Als ik hen op straat tegenkom, kijk ik ook niet de andere richting uit.'

'De gesprekken die we op Netlog voerden, waren overigens onschuldig: gewoon over wat we in het weekend of tijdens de vakantie gedaan hadden. De leerlingen van het vierde leerjaar bijvoorbeeld zetten graag os achter hun woorden. Hoe gaatos? We zijn gaan fietsos. Daar deed ik ook aan mee, want ik zit als leerkracht graag op hetzelfde niveau als de leerlingen. Uiteraard moet er wederzijds respect zijn, maar ik profileer me niet graag als hun meerdere.'

Roosen begrijpt niet dat haar Netlogvrienden haar nu haar job kosten. 'Ik heb mijn profiel op Netlog meteen verwijderd, maar blijkbaar was het te laat. Nochtans dateren de eerste contacten al van februari en heb ik daar nooit een opmerking over gekregen.'

'Ik word gestraft omdat ik een toffe juf wilde zijn die weet wat er leeft bij de kinderen. Als ik een verwittiging had gekregen, had ik nog elders kunnen solliciteren. Dat heb ik niet gedaan omdat ik mijn goede evaluatie op zak had en er geen andere kandidaten waren, maar nu zit ik zonder werk. Ik ben wel van plan te solliciteren bij de andere scholen in de scholengroep. Vreemd genoeg mag mijn zus wel beginnen in Het Toverpotlood, in de kleuterafdeling. Nu klinkt het dat geen twee leden van dezelfde familie op dezelfde school mogen lesgeven. Maar dat geloof ik niet.'

Toch hoopt Roosen nog steeds op een contractverlenging. 'Ik werkte graag in de school. Bovendien ken ik de leden van het schoolbestuur amper en kom ik ze op school nooit tegen. Ik sta recht in mijn schoenen, omdat ik vind dat ik niets heb misdaan. Daarbij, ik geef les voor de kinderen, niet voor het schoolbestuur.'

Roosen heeft gewezen minister van Onderwijs Marleen Vanderpoorten (Open VLD) en het ministerie van Onderwijs aangeschreven om haar zaak te bepleiten.


DS, 01-09-2009 (Stef Telen)



CONTRA

Als jonge leerkracht is het lastig afstand te nemen van zulke sites.
Het is wel van groot belang op deze sites niet te veel in contact te komen met de leerlingen, maar toch ...
Het is niet verkeerd om als leerkracht een moderne indruk te willen geven.
Het kan helpen met het bevorderen van de relatie tussen leerkracht en leerling.
(Toch is het een aanrader rare of vernederende foto's van de site af te halen. ^^)
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.