actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th May 2012, 17:11
Annelies.Stokbroekx Annelies.Stokbroekx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 95
Astrologe vrijgesproken van oplichting voor 126.000 euro

Astrologe vrijgesproken van oplichting voor 126.000 euro


De correctionele rechtbank van Namen heeft een 65-jarige astrologe vrijgesproken van oplichting en misbruik van vertrouwen. De zienster werd ervan beschuldigd dat ze tussen 2005 en 2010 mensen in totaal 126.000 euro afhandig zou gemaakt hebben. De rechtbank achtte de feiten onvoldoende bewezen.


De astrologe hield zich vooral bezig met paren met echtelijke problemen en met mensen die een verloren liefde wilden terugvinden. Een gewone sessie kostte 50 euro. De prijs van haar specialiteit, zogenaamde 'occulte werken', liep zelfs op tot 1.500 euro. Minstens vijf van haar klanten stelden zich burgerlijke partij.

No cure, no pay

De zienster verzekerde de voorzitter op het proces dat ze het principe 'no cure, no pay' hanteerde. Als na drie maanden het gewenste resultaat niet werd bereikt, zou de klant dus zijn geld terugkrijgen.

Volgens de substituut-procureur pluimde de astrologe echter haar cliënten: "Ze buitte de zwakheid van de mensen uit om hen geld te laten storten door hen fantastische beloftes te doen". Hij vorderde daarom drie jaar cel.

Vrijspraak

Haar advocaat vroeg de vrijspraak. De vrouw handelde volgens hem te goeder trouw. "Zij heeft nooit wie dan ook willen oplichten. Bovendien wisten haar klanten waaraan ze begonnen. Wie niet gelooft in dit soort praktijken, gaat er niet naartoe", pleitte hij. De rechtbank volgde deze argumentatie en sprak de vrouw vrij.

Bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland...oplichting.aspx
Eigen mening:
Bij dit artikel heb ik gemengde gevoelens. Het is goed dat oplichters gevat worden maar astrologie vind ik toch een speciale categorie. Zoals haar advocaat zegt: 'Haar klanten wisten waar ze aan begonnen. Wie niet gelooft in dit soort praktijken, gaat er niet naartoe.'
Aangezien ik zelf niet in de uitspraken van astrologes geloof, zou ik hier zelf ook nooit naartoe gaan en dus niet met hetzelfde probleem zitten dan haar klanten die zich bedrogen voelen.
In het artikel staat ook dat wanneer na drie maanden het gewenste resultaat niet bereikt is, de klanten hun geld terug zouden krijgen. Wanneer dit voor de klanten echt belangrijk zou zijn, hadden ze dit beter op papier laten zetten. Nu is het woord tegen woord.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th May 2012, 17:54
Yoeri van Helvoirt Yoeri van Helvoirt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Tilburg
Posts: 81
Ik ben het eens met Annelies. Oplichters moeten inderdaad in principe altijd opgepakt en veroordeeldt worden. Mensen geld afhandig maken is een misdaad die steeds vaker voorkomt , hier mag best streng tegen opgetreden worden. Toch is astrologie een aparte categorie. Zelf vind ik alle beloftes die astrologen en hun collega's maken erg moeilijk te geloven. Als je hier wel in gelooft en je gaat met een astroloog in zee, dan denk ik niet dat er sprake is van oplichting. Als de klanten van deze astrologe geen betere relatie krijgen na een sessie, zal dat waarschijnlijk wel liggen aan sterren die niet precies goed staan of iets anders waar de astrologe zelf geen vat op heeft. Jammer dat die mensen hun geld kwijt zijn maar misschien kunnen ze de volgende keer beter in zee gaan met een daadwerkelijke psycholoog.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th May 2012, 18:57
Jonas Lievens Jonas Lievens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Geel
Posts: 29
reactie

Naar mijn mening moeten zulke "helpers of genezers" strenge wetten worden opgelegd door de overheid. Zulke bedragen vragen aan goedgelovigen mensen is voor mij al een zaak van oplichting. Astrologen hun "job" is naar mijn mening overbodig. Er zijn goede psychologen die weliswaar meer kosten maar daadwerkelijk helpen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th May 2012, 23:23
Gianni.Claes Gianni.Claes is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 60
Het is inderdaad een geval van oplichting, maar op zich is het niet echt strafbaar (denk ik), aangezien de mensen op voorhand weten waar ze aan beginnen en dus zelf kunnen beslissen of ze doorgaan of niet.

Één ding begrijp ik wel niet zo goed; mensen die hier echt in geloven en uiteindelijk (toevallig) het gewenste resultaat bekomen, gaan volgens mij niet klagen omdat ze hebben waarvoor ze betaalden. Degenen die dit resultaat niet kregen hebben blijkbaar een garantie dat ze hun geld terugkrijgen. Wie gaat er dan precies klagen? Zij die hebben waarvoor ze betaald hebben, of zij die hun geld hebben teruggekregen zonder enige verandering in hun leven?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.