actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd October 2013, 10:33
g*tte.jansen g*tte.jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hoogstraten
Posts: 128
‘Zwarte Piet is geen Afrikaan, hij is zwart van het roet’

Is Zwarte Piet een symbool van slavernij? Hij wordt voorgesteld als een zot en dienaar van Sinterklaas en is ronduit racistisch, beweert de Jamaicaanse Verene Shepherd. ‘Onzin’, reageert Bart Peeters, sinds jaar en dag de beste vriend van de Sint, in Het Nieuwsblad.
Zwarte Piet is allesbehalve racistisch bedoeld, zeggen de tegenstanders van Verene Shepherd. Ook Bart Peeters, die in het Vlaamse tv-programma Dag Sinterklaas elke dag op bezoek ging bij Sinterklaas en Zwarte Piet in hun kasteel. ‘Hugo Mathysen, geeselijke vader van de serie, was daar zeer duidelijk in: het is het roet in de schoorstenen dat Zwarte Piet zwart maakt, niet zijn afkomst. Dat betekent dat, als de Sint en Piet op een nacht alleen maar huizen aandoen zonder schoorsteen, Zwarte Piet ‘wit is’. Want dan gaan ze binnen via de voordeur. Ik heb dat zo ook altijd op tv verteld’, vertelt Bart Peeters.

Neemt niet weg dat Zwarte Piet een paar ‘eigenaardigheden’ heeft: zo blijft zijn kraagje ondanks alle vuile schoorstenen altijd spierwit en draagt hij steevast een pruik met krullen en rode lippenstift. ‘Maar ik heb ook krullend haar, en ik ben geen Zwarte Piet’, zegt Peeters.

‘Mijn vrouw evenmin, die zich nochtans ook aan rode lippenstift waagt. Dat zijn geen typisch Afrikaanse trekken. Het zijn wonderbaarlijkheden, net als het feit dat het paard van Sinterklaas over een puntdak kan lopen. Die VN-mandatarissen zouden beter naar Dag Sinterklaas moeten kijken, want al die moeilijke vragen worden er door de Sint zelf in beantwoord.

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131023_00805230 - geraadpleegd op 23/10/2013

Mening
Ik vind heel deze commotie rond 'Zwarte Piet' ronduit belachelijk. Het zou zeer egoďstisch zijn, moest men het sinterklaasfeest afschaffen. Kinderen zijn hier erg aan gehecht, het is een jarenlange traditie. Kinderen staan er niet bij stil dat Zwarte Piet zwart is en zien hem niet als slaaf. Als kind is mij ook altijd verteld geweest dat Zwarte Piet zwart is door het roet van de schoorsteen. Niet omdat hij van nature zwart is. Als hij niet in de schoorsteen zou gaan, zou hij blank zijn. Men zoekt achter redenen die er niet zijn. Niemand wilt Zwarte Piet afschilderen als slaaf of onderdaan.

Laatst aangepast door g*tte.jansen : 23rd October 2013 om 10:39.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.