actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th May 2017, 08:10
melanie.d*llen melanie.d*llen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Vorselaar
Posts: 80
Snelheidslimiet op autosnelweg ter discussie

Snelheidslimiet op autosnelweg ter discussie

Op bepaalde snelwegen moet de maximumsnelheid ‘onder strikte voorwaarden’ omhoog kunnen tot 130 kilometer per uur. Dat zal kunnen door het invoeren van meer variabele snelheidslimieten. Dat zegt minister van Mobiliteit François Bellot (MR). Maar een algemene verhoging van de snelheid is niet aan orde.’

Daarmee reageert hij op een studie van BIVV. Daaruit blijkt dat het verkeer op de autosnelwegen een pak vlotter en veiliger kan verlopen als de snelheidslimiet verlaagd wordt in functie van de verkeersdrukte. De files zouden korter worden. De lagere snelheidslimiet zou niet alleen tijdswinst opleveren voor de autobestuurders, maar zou ook een gunstig effect hebben op het milieu. Het onderzoek kwam er op vraag van Jacqueline Galant, de voorganger van minister Bellot.

In tegenstelling tot Bellot is het BIVV wel geen voorstandere van een verhoging van de snelheidslimiet. Dat voorstel wordt in de studie van BIVV weliswaar niet compleet onder tafel geveegd, al benadrukt het instituut wel dat er ‘te veel nadelen’ aan verbonden zijn op het vlak van verkeersveiligheid en milieu.

‘Ook over verhoging praten’

Toch laat minister Bellot in een reactie verstaan dat het debat over de variabele snelheden niet alleen moet handelen over de verlaging van de snelheid, maar ook over de verhoging ervan. Hij onderstreept daarbij wel dat een verhoging van de snelheidslimiet als algemene maatregel absoluut niet aan de orde is. De invoering ervan kan immers alleen maar onder zeer strikte voorwaarden: op zeer specifieke plaatsen en zeer specifieke tijdstippen, wanneer na een accidentologie-onderzoek is aangetoond dat zich daar maar weinig ongevallen voordoen.

Gewesten

‘In verkeersvlotte en niet-ongevalsgevoelige zones wil ik in de mogelijkheid voorzien om bepaalde stroken van de autosnelwegen onder 130 km/u te plaatsen’, zo stelt een mededeling van de minister. ‘Maar indien zulks nodig blijkt, zou de snelheid op bepaalde stroken ook op 110 km/u kunnen worden teruggebracht.’ Het zou dan aan de gewesten zijn om daarover te beslissen.

Bellot gaat de studie nu aan de mobiliteitsminister van de verschillende gewesten bezorgen. Het onderzoek zal ook besproken worden bij het volgende Executief Comité van Ministers van Mobiliteit (ECMM), de bijeenkomst van de ministers van Mobiliteit in België.

Bellot benadrukt in zijn reactie ook dat hij de studie als een aanmoediging ziet om verder in te blijven zetten op een systeem van variabele snelheden op de autosnelwegen. ‘Sinds mijn aantreden heb ik gepleit om van België de Europese leider te maken inzake de ontwikkeling van ITS (intelligente vervoerssystemen). In de studie wordt aan de hand van becijferde analyses aangetoond dat ITS een essentiële plaats innemen in de toekomst van het mobiliteitsbeleid’, zo klinkt het.

Bron: De Standaard, 18 mei 2017

Mening:
Ik vind het zeker al een vooruitgang dat we binnenkort misschien 130 km per uur zullen mogen rijden op de snelwegen. Toch blijf ik erbij dat de regels op de autosnelweg te streng zijn. Als iedereen zich aan de regel houdt van rechts te houden, zodat sneller rijdende voertuigen kunnen inhalen, vind ik dat de snelheid op de autosnelweg ongelimiteerd zou mogen zijn. Naar mijn mening zou het veel veiliger zijn dat iedereen gewoon de snelheid rijdt waarbij hij/zij zichzelf goed voelt. We zijn vaak zo bezig met onze snelheid, dat we ook hierdoor ongevallen veroorzaken. De ongelimiteerde snelheid is natuurlijk niet mogelijk op de gewone wegen, daarom zou ik dit dan ook enkel voorstellen voor op de autosnelwegen.
Als je het artikel leest, blijkt dat dit in België niet snel zal goedgekeurd worden. Om file te vermijden wordt er door het BIVV aangeraden om nog maar 110 km per uur te rijden op de autosnelweg. Doordat dit slechts 10 kilometer per uur verschilt van de normale snelheid, vrees ik dat er slechts weinig mensen zich aan deze snelheid zullen houden. Door het klein verschil betwist ik ook of de snelheidsvermindering zoveel effect zal hebben op het milieu en op de file. Dat valt nog af te wachten. Ik ben er in elk geval geen voorstander van.

Laatst aangepast door melanie.d*llen : 18th May 2017 om 08:26.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.