actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th November 2015, 21:53
Thomas.Wynants Thomas.Wynants is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2009
Locatie: Retie
Posts: 57
1 op 3 moet blazen vanaf 2017

Minister van Binnenlandse Zaken Jambon wil dat vanaf 2017 één op de drie bestuurders gecontroleerd wordt op alcohol.

Het aantal ongevallen waarbij er alcohol in het spel is, daalt nauwelijks. Daarom moet de pakkans veel groter worden. En hij wil daarom veel meer controles, niet alleen tijdens de Bobcampagne. Jambon wil vooral gerichtere controles via de zogenaamde 'snuffelaar' en wil de politiecapaciteit met zo'n 100 agenten optrekken.

Jambon acht de nieuwe doelstelling haalbaar, want met nieuwe ademhalingstoestellen kunnen sneller meer testen afgenomen worden en hij wil ook meer mensen inzetten. Dat kan door een herschikking van de taken, luidt het.

De federale politie vindt het goed dat de minister het aantal dodelijke slachtoffers in het verkeer naar beneden wil halen, maar vindt dat controles moeten gedaan worden wanneer ze het meest nut hebben. "Specifiek moet men mikken op nacht- en weekendongevallen, en ook controleren op de plaatsen waar het risico het grootst is", zegt politiewoordvoerder Peter De Waele.

In 2014 waren er 10.108 ongevallen waarbij er alcohol in het spel was.

Bron: De Standaard: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151111_01965260
Datum: 11/11/2015


Mening:
Ik vind het alvast een goed idee om dronken rijden nog strenger aan te pakken. Het is onaanvaardbaar dat mensen dronken met een voertuig rijden. Wetenschappelijk is reeds aangetoond dat de reactiesnelheid van een dronken chauffeur veel trager is.

Als je dan ook nog leest dat er meer dan tienduizend ongevallen veroorzaakt worden waarbij er alcohol in het spel was vind ik het niet meer dan normaal dat Jambon extra agenten ter controle inzet.

Met een snuffelaar die onmiddellijk detecteert of iemand al dan niet gedronken heeft kan men zeer veel chauffeurs controleren op een relatief korte termijn. Dit was vroeger met de ouderwetse 'blaastoestellen' niet mogelijk. Nu dat deze snuffelaars in het bezit zijn van alle politiediensten in het land dient men deze dan ook frequent in te zetten.

Wel ben ik ook van mening, net zoals de politiewoordvoerder al meegeeft, dat men moet controleren op nuttige plaatsen en nuttige tijdstippen. Hiermee bedoel ik dat men veel vaker dient te controleren tijdens weekends dan bijvoorbeeld een doordeweekse dinsdagochtend.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th November 2015, 14:49
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
1/3 moet blazen vanaf 2015

Mijn mening komt volledig overeen met de mening van Thomas. Elk ongeval is een ongeval te veel, zeker wanneer het over onverantwoord rijgedrag gaat. Alcohol en rijden gaat niet samen, ik had gehoopt dat dit ondertussen al ingeburgerd zou zijn. Jammer genoeg is dit niet zo. Mensen die zich hieraan zondigen moeten streng beboet worden. Het kan niet dat dronken mensen hun eigen leven en het leven van anderen in gevaar brengen door toch nog achter het stuur te kruipen. Het is simpel: OF alcohol consumeren OF met de auto rijden. Daarom ben ik ook blij dat er meer alcoholcontroles zullen komen en ik ben het er ook helemaal mee eens dat de alcoholcontroles nuttig moeten zijn. Alcoholcontroles uitvoeren wanneer de kans nihil is dat er een dronken chauffeur voorbij komt is zinloos. Op drukke plaatsen, plaatsen waar veel ongevallen gebeuren, bij populaire cafés, sluiproutes ... dat zijn de plaatsen waar de alcoholcontroles afgenomen moeten worden en dan nog het liefst op vrijdagavond en in het weekend.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th November 2015, 16:52
B*am.Seels B*am.Seels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Merksplas
Posts: 86
Ik ben bij een aankondiging als deze vooral bang dat het niet om een zinvolle, doelgerichte actie gaat, maar om een actie die vooral grootschalig en belangrijk moet overkomen en haar eigen doel voorbijgaat. Een derde van de chauffeurs laten blazen lijkt mij een gigantische hoeveelheid vergeleken met nu, en ik kan mij moeilijk voorstellen dat al deze mensen gecontroleerd gaan worden wanneer het risico het hoogst is, namelijk 's nachts en in het weekend.
Daar hebben we de manschappen niet voor, en die zullen er ook niet zijn tegen 2017, dus wat er waarschijnlijk zal gebeuren is duizenden extra controles tijdens de 'normale' shift tussen 9 en 4. Het aantal mensen dat betrapt wordt zal uiteraard niet zo hoog liggen, en de regering kan uitpakken met fantastische cijfers: 'duizenden mensen meer gecontroleerd, en amper positief geblazen!'
Terwijl er 's nachts, tijdens het weekend, nog steeds amper gecontroleerd wordt en de hardleerse dronken chauffeur gewoon verder kan rijden.
Ik sluit me dus aan bij het standpunt van de politie: liever focussen op de belangrijke momenten dan uitpakken met grote cijfers.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.