actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th May 2017, 10:54
Jolien v*n Beylen Jolien v*n Beylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Brecht
Posts: 86
Duizenden bloedvergiftigingen, met dank aan het ziekenhuis

Elk jaar lopen duizenden Belgen in het ziekenhuis een bloedstroominfectie op, die niet zelden dodelijk eindigt. Dat komt omdat veel verpleegkundigen en artsen zich niet houden aan de voorgeschreven voorzorgsmaatregelen, zo berichten de Mediahuis-kranten vandaag.

Het is een ernstige aandoening die in 18 procent van de gevallen dodelijk eindigt: een bloedstroominfectie (in de volksmond 'bloedvergiftiging'), uitgelokt door een bacterie in de bloedbaan. In veel gevallen gebeurt de infectie bij de plaatsing van een katheter, en zou die vermeden kunnen worden door hygiënischer te werken.

Het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid (WIV) heeft weet van meer dan 7.600 bloedstroominfecties die pa*tiënten vorig jaar in Belgische ziekenhuizen opliepen. Dat cijfer is een onderschatting van het totale aantal, want lang niet alle ziekenhuizen melden het hele jaar door hun gevallen.
Het kwart van de ziekenhuizen die het heel goed doen, telt tussen nul en vier bloedstroominfecties per 10.000 *patiëntendagen. Bij het kwart van de klinieken die het slechtst scoren, ligt dat aantal boven de tien. Eén Belgisch ziekenhuis heeft zelfs 39 bloedvergiftigingen per 10.000 pa*tiëntendagen.

Kwaliteitsindicatoren*
In België blijkt minder dan een derde van de ondervraagden (32 procent) alle voorgeschreven voorzorgsmaatregelen in acht te nemen en afgeraden handelingen achterwege laten.

Welke ziekenhuizen in ons land het goed of slecht doen, maakt het WIV niet bekend. Maar de Vlaamse ziekenhuizen werken volop aan kwaliteitsindicatoren rond bloedstroominfecties.

Bron: De morgen
Datum: 8/5/2017
http://www.demorgen.be/binnenland/d...nhuis-bec01fdb/

Eigen mening:
Dit zijn cijfers waar je niet goed van wordt. Voor mij is dit nieuws compleet nieuw. Ik had nog nooit eerder vernomen dat bloedvergiftigingen vaak optreden door onhygiënisch te werken. Een deel van het takenpakket van verplegend personeel bestaat er volgens mij in om hygiënisch te werken. Ik vind dat verplegend personeel een zekere verantwoordelijkheid heeft en die moet nemen. Ze spelen echter met mensenlevens. Persoonlijk zou ik wel graag willen weten welke ziekenhuizen het slechtste scoren, want dit is toch iets waar je je zorgen over moet maken. Ik hoop dat hier snel maatregelen tegen komen zodat het cijfer zo snel mogelijk daalt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.