actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th March 2008, 12:32
Tinne Schrauwen Tinne Schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Loenhout
Posts: 177
Exclamation Koningshuis kost ons in totaal 28 miljoen euro!

De koninklijke familie krijgt drie keer meer middelen van de overheid dan de jaarlijkse dotatie.

Dat heeft kamerlid Jan Jambon (N-VA) donderdag gezegd in een gesprek met de VRT-nieuwsredactie.

Jaarlijks krijgt het koningshuis nu zo'n 12 miljoen euro, waarvan 9 miljoen voor de koning. Ook de prinsen Filip, Astrid en Laurent én koningin Fabiola krijgen een dotatie.

"In de begroting staat alleen die dotatie ingeschreven", zegt Jambon. "Maar in andere departementen zitten vaak nog kosten verscholen, in totaal voor meer dan 16 miljoen euro." "Zo staan er bijvoorbeeld dagelijks 234 agenten in voor de veiligheid, worden de stookkosten apart betaald, de paleizen bewaakt en moeten ze bijvoorbeeld niet betalen voor hun vliegtuigreizen."

"Nu zijn alle bedragen verdoken in andere departementen. Als blijkt dat de dotatie niet volstaat, dan moet de dotatie omhoog." Als het nodig is om de dotatie transparant te maken, dan is Jambon bereid om in het parlement te stemmen voor een verhoging van de dotatie. Jambon wil ook dat de dotatie voor Astrid en Laurent wordt afgeschaft. "Dat zijn de 5e en de 13e in rang voor de troonopvolging en dus gewone mensen zoals u en ik. Ik zie niet in waarom ze niet zelf een baan zouden zoeken."

Jambon hoopt dat hij in de huidige regering genoeg voorstanders vindt voor zijn voorstel. "Ik denk wel dat we aan Vlaamse kant een meerderheid hebben."

Persoonlijk vind ik dit wel overdreven. De gewone man in de straat heeft het al moeilijk genoeg om te overleven. Alles wordt duurder: voeding, kleding, elektriciteit,... Is het niet zo dat in andere landen enkel de kroonprins, naast zijn ouders, een dotatie krijgt? De andere prinsen en prinsessen moeten gewoon werken voor hun geld.

Bron: Gva 27/03/2008
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th March 2008, 12:36
Tinne Schrauwen Tinne Schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Loenhout
Posts: 177
Koningshuis maakt voor 16 miljoen verscholen kosten!

De koninklijke familie krijgt drie keer meer middelen van de overheid dan de jaarlijkse dotatie. Dat heeft kamerlid Jan Jambon (N-VA) gezegd in een interview op de radio.

Jaarlijks krijgt het koningshuis nu zo'n 12 miljoen euro, waarvan 9 miljoen voor de koning. Ook de prinsen Filip, Astrid en Laurent én koningin Fabiola krijgen een dotatie.

Verscholen kosten
"In de begroting staat alleen die dotatie ingeschreven", zegt Jambon. "Maar in andere departementen zitten vaak nog kosten verscholen, in totaal voor meer dan 16 miljoen euro."

Voorbeelden
"Zo staan er bijvoorbeeld dagelijks 234 agenten in voor de veiligheid, worden de stookkosten apart betaald, de paleizen bewaakt en moeten ze bijvoorbeeld niet betalen voor hun vliegtuigreizen."

Hogere dotatie?
"Nu zijn alle bedragen verdoken in andere departementen. Als blijkt dat de dotatie niet volstaat, dan moet de dotatie omhoog." Als het nodig is om de dotatie transparant te maken, dan is Jambon bereid om in het parlement te stemmen voor een verhoging van de dotatie.

"Zelf baan zoeken"
Jambon wil ook dat de dotatie voor Astrid en Laurent wordt afgeschaft. "Dat zijn de 5e en de 13e in rang voor de troonopvolging en dus gewone mensen zoals u en ik. Ik zie niet in waarom ze niet zelf een baan zouden zoeken."

Jambon hoopt dat hij in de huidige regering genoeg voorstanders vindt voor zijn voorstel. "Ik denk wel dat we aan Vlaamse kant een meerderheid hebben."

Bron: Hln 27/03/2008
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th May 2008, 20:54
marliessomers marliessomers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: essen
Posts: 146
Budget voor Koninklijke familie gaat fors omhoog

De leden van de Koninklijke familie krijgen loonsopslag. De begroting 2008 voorziet een bedrag van 13.043.000 euro voor de Koning, Koningin Fabiola, prinses Astrid en de prinsen Laurent en Filip.

Dat is een stijging met zo'n vijf procent in vergelijking met 2007. Door de stijgende inflatie, zal dat bedrag vermoedelijk nog hoger liggen.

Net als elk jaar gaan de budgetten voor de Koninklijke familie omhoog, maar toch is de stijging hoger dan verwacht. De Koning alleen al krijgt 481.000 euro meer. Het grootste deel van dat bedrag, 66 procent, gaat naar de lonen van zijn personeel.

GVA 14/05/08
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.