actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd November 2014, 11:10
mitchell.b*ons mitchell.b*ons is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Laakdal
Posts: 72
7 op de 10 werknemers willen tot pensioen bij huidige werkgever blijven

Het nieuwe loopbaandenken is voorlopig meer theorie dan praktijk. Dat besluit HR-dienstverlener Randstad na een onderzoek bij 3.014 werknemers. Werknemers zien hun toekomst vooral bij hun huidige werkgever.

De perceptie over onze loopbaan is de voorbije decennia sterk veranderd. We werken niet langer een leven lang bij één en dezelfde werkgever, de job die we vandaag doen is niet wat er morgen van ons verwacht wordt en leren doen we niet enkel om nu beter te presteren, maar ook om onze werkzekerheid in de toekomst te garanderen.

Dat is de theorie, maar blijkt dat ook uit de cijfers, over de mobiliteit op de arbeidsmarkt bijvoorbeeld? Niet zo volgens Randstad. “De huidige mobiliteit wordt overschat, die van vroeger onderschat”, klinkt het. “De gemiddelde tijd die werknemers doorbrengen in één bedrijf daalt niet spectaculair of blijft zelfs redelijk stabiel. In België is dat nog meer uitgesproken dan in andere landen.”

Bron: De Standaard, 3 november 2014
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141103_01355623

Mening:
Uit dit onderzoek kan ik afleiden dat de meeste werknemers een goede relatie hebben met hun werkgever en plezier in hun werk hebben.
Het onderzoek, uitgevoerd door het onderzoeksbureau ICMA, toont namelijk aan dat maar liefst 70 % van het aantal werknemers tot hun pensioen bij hun huidige werkgever wil blijven.

Dit vind ik goed nieuws. Het percentage toont volgens mij immers aan dat deze groep gemotiveerd hun werk verricht. Dit kan de productiviteit van, in de eerste plaats, de onderneming alleen maar ten goede komen. Daarnaast, zal dit ook een positieve invloed hebben op het BBP van België. Naar mijn mening kan je beter heel je leven in dezelfde onderneming werken dan voortdurend andere oorden op te zoeken.
Op deze manier creëer je een hechtere band met zowel je werkgever alsook met de onderneming. In vele gevallen heb je immers doorgroeimogelijkheden als je een lange tijd goed werk blijft leveren. Bovendien, kan je op beide oren slapen dat je niet ontslagen wordt door je werkgever, want een baas zal volgens mij dikwijls zijn trouwe gedienden in bescherming nemen, die reeds hun waarde voor het bedrijf bewezen hebben.

Naar mijn mening is 'plezier in je werk hebben' de belangrijkste reden om te gaan werken. Voordat je gaat solliciteren is het bijgevolg belangrijk na te gaan of het gevraagde beroepsprofiel je wel degelijk bevalt in al zijn aspecten (vereiste kwaliteiten, gevraagde karakter, aantal werkuren, de onderneming, enz.).
Niettegenstaande, toont het onderzoek aan dan het salaris dat verbonden is aan je werk het belangrijkste blijft. Dit is logisch te verklaren, je salaris is namelijk het materiële goed dat je krijgt voor je verrichte werk. Geld kan je vast nemen, dit in tegenstelling tot plezier, voldoening, zelfontplooiing, ...

Kortom, het zogenaamde nieuwe loopbaandenken heeft de harten van de Belgen (nog) niet helemaal kunnen veroveren. De meeste Belgen blijven immers trouw aan de 'life time employment'-gedachte waaruit. Hieruit kan ik afleiden dat de meeste werknemers een warm hart toedragen aan de onderneming waarin ze hun hele loopbaan met hart en ziel werken.

Laatst aangepast door mitchell.b*ons : 3rd November 2014 om 12:16.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.