actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th March 2016, 09:31
Senne.V*nRompuy Senne.V*nRompuy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Westerlo
Posts: 89
Leven wordt weer duurder (met dank aan overheid)

Het leven werd vorig jaar 0,6 procent duurder. Een stijging die beperkt blijft dankzij de forse daling van alle olieprijzen. Opvallend echter is dat het niet zozeer winkeliers en fabrikanten waren die hun prijzen opdreven. Het gros van de stijgingen blijkt het gevolg van overheidsmaatregelen.

De totale inflatie in België kwam vorig jaar uit op 0,6 procent, een lichte versnelling tegenover vorige jaren, zegt Peter Van Herreweghe van het Prijzenobservatorium. “Die komt er vooral door de prijsstijging van niet-bewerkte levensmiddelen (zoals groenten en fruit, nvdr.), die bijna volledig werd gecompenseerd door de forse daling van energieproducten.” De goedkope olie compenseerde dus de duurdere groenten (+7,5 procent) en fruit (+4,4 procent). In 2014 was de prijs van veel groenten en fruit nog fors gezakt: goede oogsten hadden toen voor een overvloed gezorgd, maar boeren hadden het moeilijk hun producten kwijt te raken. Zo was er onder meer een uitvoerverbod naar Rusland. Vorig jaar waren de oogsten wat minder, en stegen de prijzen.

Regering zoekt geld
Wat opvalt, is dat een groot deel van de prijsstijgingen in 2015 veroorzaakt werd door ingrepen van overheden. Universiteiten en hogescholen werden duurder, net als het openbaar vervoer, rusthuizen en een bezoek aan de dokter. De overheid is in geldnood, en verhoogde daarom een resem accijnzen.

Bron:
Nieuwsblad, 09/03/2016
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160308_02172716

Eigen mening:
Ik schrok wel even toen ik las dat het gros van de stijgingen het gevolg blijkt te zijn van overheidsmaatregelen. Ik wist wel dat de overheid de laatste tijd erg veel nieuwe maatregelen invoerde die een negatieve invloed hebben op het budget van de Belgen, maar toch dacht ik dat het leven voornamelijk duurder werd door de stijging van productprijzen in de winkels.

Ik begrijp wel dat we met een begrotingstekort zitten, maar ik vind het niet oké dat de Belgen van alles de dupe van moeten zijn. Ik denk dat er ook wel enkele andere manieren, dus niet alleen accijnzen en dergelijke verhogen, zijn om het begrotingstekort op te lossen. Zo kunnen ze misschien de lonen die nog steeds erg hoog liggen, waar toch wel wat kritiek op is, herwerken. Natuurlijk zullen de Belgen de dupe blijven van dit begrotingstekort, toch denk ik dat ze de financiële last kunnen verminderen door niet alleen de Belgen steeds meer te laten betalen, maar door enkele andere maatregelen in te voeren, die niet direct impact hebben op de Belgen.

Laatst aangepast door Senne.V*nRompuy : 9th March 2016 om 09:37.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.