actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd October 2012, 17:44
c*rl.proost c*rl.proost is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 128
Banken moeten deels opsplitsen

Banken moeten deels opsplitsen

De Europese banken moeten hun risicovolle ondernemingen volledig loskoppelen van hun tak die de spaarboekjes van consumenten bijhoudt. Dat adviseert een groep van experts aan de Europese Commissie.
De scheiding moet er voor zorgen dat grootschalige reddingsacties van banken in de toekomst vermeden kunnen worden, zo klinkt in het advies. Het is de gouverneur van de Finse Nationale Bank Erkki Liikanen die het advies, opgesteld in opdracht van eurocommissaris voor de Interne Markt Michel Barnier heeft voorgesteld.

Een volledige splitsing van de banken is volgens Liikanen niet nodig. Waarnemers verwachten echter niet dat de aanbevelingen tot een snelle wijziging van de Europese wetgeving zal leiden. De voorstellen zijn vooral bedoeld om de al bestaande voorstellen van de Commissie voor de vorming van een bankunie te vervolledigen.

Verder adviseert de groep rond Liikanen om een deel van de bonussen om te zetten in obligaties. Als een bank over de kop gaat en de obligaties niet kan uitbetalen, treft dit zo ook het management. Liikanen pleit ook voor strengere regels voor het management.

Echt onverwacht komen de aanbevelingen niet. De studie was al eind vorig jaar gestart, en deze zomer lekten al een deel van de aanbevelingen uit.

België
België wil wel snel werk maken van een dergelijke opsplitsing. Die was al in het regeerakkoord opgenomen. Premier Elio Di Rupo (PS) ‘verwelkomt’ dan ook de conclusies van de studie. ‘Voor de eerste minister zijn structurele hervormingen van de banksector overal in Europa absoluut noodzakelijk om te voorkomen dat de overheid in de toekomst nogmaals verplicht wordt geld van de belastingbetaler te mobiliseren om de ineenstorting van het financiële systeem te vermijden.’

Bron: De Standaard woe 02/10/2012


Mening: Ik zou deze maatregel niet meer dan logisch vinden. Mijn idee van een bank is dat het een plaats is waar je je geld veilig kan stokkeren. Risicovol beleggen lijkt mij een heel andere branche die dan ook niet thuis hoort in een bank. Mensen die geld op een spaarboekje zetten, kiezen voor zekerheid. Beleggers doen dit niet, integendeel. Het lijkt mij dus logisch om dit te splitsen. De idee om bonussen om te zetten in obligaties lijkt me ook zeker nuttig. Bankdirecteurs zullen voortaan wel twee keer nadenken voor ze hun bank kopje onder laten gaan, anders verliezen ze zelf hun bonussen/obligaties.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd October 2012, 20:35
Wim.Caers Wim.Caers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 100
Als we zien wat er de afgelopen jaren in de financiële wereld gebeurd is (hierbij denk ik vooral aan het Dexia-verhaal) dan is het absoluut nodig dat er strengere maatregelen genomen worden opdat dit in de toekomst niet meer kan gebeuren en opdat de overheid geen banken meer zal moeten redden. Mensen vertrouwen hun geld toe aan een bank en willen ook dat met hun zuur verdiende centen geen domme dingen worden gedaan. Het is dan ook belangrijk dat mensen weten waarvoor hun bank staat. Duidelijkheid is absoluut nodig!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd October 2012, 11:36
Jasper.Deschuyter Jasper.Deschuyter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 101
"Firewall" tussen zaken- en depositobanken?

Een Europese werkgroep stelt voor dat banken verplicht hun risicovolle activiteiten zoals trading onder brengen in een juridische structuur die los staat van de gewone bankactiviteiten. Dat zou het spaargeld moeten beschermen.

De werkgroep heeft op verzoek van de Europese Commissie voorstellen uitgewerkt om de financiële sector te saneren en te voorkomen dat er opnieuw een crisis uitbreekt zoals in 2007 en 2008. De werkgroep stond onder leiding van Erkki Liikanen (boven links), de gouverneur van de Finse centrale bank en voormalig EU-commissaris.

De groep Liikanen heeft nu een aantal punten naar voor geschoven. Het meest opvallende daarvan is dat de banken verplicht zouden moeten worden om hun risicovolle activiteiten zoals trading onder te brengen in een aparte structuur die losstaat van de gewone bankactiviteiten.

Wel gaat de studie niet zo ver om een totale scheiding zaken- en depositobanken op te leggen. Dat zou enkel kunnen als een bank gered of ontmanteld moet worden. Het principe van de "universele bank" die een brede waaier van diensten aanbiedt, zou dus behouden blijven. Dat maakt de voorstellen wellicht ook gemakkelijker te realiseren, want de grootbanken zijn fors gekant tegen een totale scheiding.

Controle en sancties tegen topbankiers
Het rapport-Liikanen wil ook nog andere maatregelen, al zijn die al deels geformuleerd door andere instellingen. Zo zouden de banken verplicht worden om voldoende reserves en kapitaalbuffers aan te houden om eventuele problemen op te vangen. Dat is nu grotendeels al bepaald in de zogenoemde Basel III-akkoorden.

Tegelijk wil Liikanen een scherper toezicht op de financiële instellingen, maar ook op hun toplui. Zo zouden er criteria moeten komen voor wie er topmanager wordt of in de raden van bestuur zitting heeft.

Bankiers die zich niet houden aan de bepalingen of overdreven risico's nemen, zouden een beroepsverbod opgelegd kunnen krijgen of andere sancties. Nog opvallend: de studie stelt voor om de bonussen van topbankiers deels te vervangen door obligaties. Dat zou de vergoeding koppelen aan de prestaties en de resultaten.

Het rapport-Liikanen met adviezen wordt nu voorgelegd aan EU-commissaris voor Interne Markt en Diensten Michel Barnier (rechts boven). Die zal de voorstellen dan moeten uitwerken tot Europese wetgeving.

Select gezelschap van experts
De studiegroep werd geleid door de Fin Erkki Liikanen, ex-EU-Commissievoorzitter en nu voorzitter van de centrale bank in zijn land. Andere bekende namen zijn Jan Vanhevel, tot voor kort topman van KBC, Herman Wijffels van Rabobank, Monique Goyens (Europese consumentenvereniging) en Louis Gallois (EADS/Airbus).

Di Rupo reageert tevreden
Premier Elio Di Rupo (PS) reageert verheugd op de voorstellen van Liikanen. Die bepleit weliswaar geen volledige splitsing van zaken- en depositobanken zoals de premier eerder had gesteld, maar toch is Di Rupo tevreden met de richting die de EU wil uitgaan.

Hij vindt dat een goede weg om te voorkomen dat de overheden nog eens geld zullen moeten ophoesten om het financieel systeem overeind te houden.

De Nationale Bank voert intussen een gelijkaardige studie uit. Eind dit jaar zal die worden voorgelegd aan de regering.

di 02/10/2012 - 15:39
Update: di 02/10/2012 - 17:01
Bron: Deredactie

Dit is een prachtig initiatief dat naar mijn gevoel veel te laat komt. Ik begrijp dat er tijd nodig was om dergelijk plan volledig uit te stippelen, maar 5 jaar na de crisis van 2007 lijkt me toch ontzettend lang.
Het verplaatsen van de risicovolle activiteiten naar een aparte structuur is een zeer verstandige beslissing. Toch opvallend dat de grootbanken faliekant tegen een totale scheiding zijn.
Ik ga volledig akkoord met Liikanen die een scherper en strenger toezicht wil op de financiële instellingen én hun beruchte ‘toplui’. Vooral het idee om de bonussen (deels) te vervangen door obligaties lijkt mij een goed idee omdat zo de vergoeding kan worden gekoppeld aan de geleverde prestaties en de uiteindelijke resultaten. Ik deel ook de mening van Di Rupo als hij zegt dat dit een goede weg is om te voorkomen dat overheden (lees: burgers) geld zullen moeten ophoesten voor de ondoordachte beslissingen van de (groot)banken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.