actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th November 2014, 15:54
Valerie K*rckhofs Valerie K*rckhofs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Grobbendonk
Posts: 26
Fitnessclubs mogen mannen wél toegang ontzeggen

Fitnessclubs mogen mannen wél toegang ontzeggen

Mannen en vrouwen zijn anders gebouwd en dus mogen sportclubs ze anders behandelen.
Dat is de mening van het Luikse hof van beroep in een zaak tegen fitnessketen Health City. Het hof herroept daarmee een eerdere uitspraak van de plaatselijke rechtbank van eerste aanleg.
Het Basic Fit-filiaal aan Rue du Plan incliné in Luik besliste van 1 september vorig jaar om enkel nog vrouwen toe te laten. Dat was niet naar de zin van een mannelijke klant sinds jaar en dag, die naar de rechter stapte en het overkoepelend bedrijf Health City aanklaagde voor discriminatie.
De rechtbank van eerste aanleg gaf de man ook gelijk, maar Health City ging in beroep.

Het hof van beroep geeft de fitnessketen nu gelijk.
De rechter ging daarmee in tegen het parket-generaal, dat vond dat de discriminatie bewezen was en Health City dus veroordeeld moest worden. Het hof van beroep is van mening dat ‘mannen en vrouwen verschillen in morfologie en dat als gevolg van die verschillen een verschillende behandeling kan worden voorbehouden’.

De beslissing is niet onbelangrijk, aangezien de voorbije jaren steeds meer filialen van Basic Fit en andere fitnesscentra de toegang voorbehouden voor vrouwen. Mogelijk vormt deze uitspraak een precedent voor andere klachten tegen fitnessclubs voor vrouwen.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141104_01357895
Datum: 4/11/2014
Mening: Ik vind het eerlijk gezegd wel discriminatie. Waarom mogen er wel vrouwen komen en geen mannen? Vroeger is er altijd een probleem geweest dat mannen voorgetrokken werden. (Bijvoorbeeld: bij de politiek, in het begin mochten alleen de mannen gaan stemmen.) Maar nu gaan ze de vrouwen voortrekken? Vroeger zijn de vrouwen er zo tegen ingegaan om een gelijke behandeling te krijgen. Ik vind dat vrouwen en mannen volledig gelijk behandeld moeten worden.

Laatst aangepast door Valerie K*rckhofs : 4th November 2014 om 16:05.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th November 2014, 17:32
J*roen.Bosmans J*roen.Bosmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lommel
Posts: 165
Ik vind het niet echt een vorm van discriminatie. Mannen en vrouwen zijn uiteraard verschillend en trainen ook meestal hun lichaam op een verschillende manier. Het stereotype beeld bij een man is dat hij continu met gewichten zit te sleuren, terwijl het stereotype beeld bij een vrouw is dat ze steeds squats en buikspieroefeningen zit uit te voeren. Het kan zijn dat je misschien een fitness opent waar er enkel: matjes, loopbanden, fietsen en dergelijke aanwezig zijn en heel weinig gewichten. Dan spreekt deze fitness meer vrouwen aan en vind ik het wel kunnen dat een fitness zegt dat mannen verboden zijn. Omgekeerd zou het uiteraard ook kunnen. Als ik het mag en/of kan vergelijken met een voorbeeld, denk ik aan een kapsalon. Er bestaan kapsalons voor vrouwen, voor mannen en voor mannen en vrouwen. Ik zou het niet raar vinden als er fitnesszaken bestaan voor mannen, voor vrouwen en voor mannen en vrouwen.
__________________
Niet doorschuiven, maar aanpakken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.