actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > Midden-Oosten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th April 2018, 17:01
bijlinda's Avatar
bijlinda bijlinda is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Hasselt
Posts: 1,686
Unhappy Aftellen tot de volgende oorlog

Aftellen tot de volgende oorlog


Ik heb iets beloofd en dus vertel ik u dit verhaal. Van 2014 tot 2016 werkte ik in Jeruzalem voor het Belgische ontwikkelingsagentschap. Na enkele maanden barstte de meest recente Gazaoorlog los. Die kostte volgens de Verenigde Naties aan 1.462 Palestijnse burgers het leven, onder wie 551 kinderen. Aan Israëlische kant verloren 6 burgers het leven, onder wie gelukkig geen kinderen.

Na die oorlog gingen we op uitnodiging van Unicef kijken naar wat er met het geld (uw geld) werd gedaan en hoe het met de heropbouw van Gaza was gesteld. We arriveerden in de eerste school en werden naar goede Palestijnse gewoonte enthousiast ontvangen. Dat betekent chocoladetaart en fluorescerende frisdrank. De meeste supermarkten waren zo goed als leeg, maar de Palestijnen vinden alleen het beste goed genoeg voor de donors. We zijn hun enige levenslijn met de buiten*wereld.

De kinderen vertelden dat de eerste schooldag na de oorlog altijd de moeilijkste is. Dan kom je te weten wie het gehaald heeft en wie niet. Het verbaasde me hoe vaak ze dit al hebben meegemaakt.

In de volgende school kwamen drie jongetjes van nog geen tien jaar binnen, deelnemers aan een geweldig project van het Noorse consulaat. Het programma leerde de kinderen omgaan met trauma’s en nachtmerries. Iedereen in dat zaaltje wist dat deze kinderen nog een oorlog zouden meemaken. Het was nu al de derde oorlog in zes jaar. De kinderen vertelden braaf hoe het project hen hielp. Ik kon alleen maar denken: hoever zijn we heen als we de kinderen hier goed leren slapen tot het volgende bombardement?

Toen zei een van de kinderen: ‘Ik wil nog iets zeggen.’ Begeleiders keken verbaasd. Het is niet de bedoeling dat iemand gaat freestylen. De jongen vertelde hoe hij en zijn familie tijdens de oorlog in een school van de VN gingen schuilen. De school werd toch beschoten. Hij zag zijn neefje verspreid over de vloer liggen.

Bij die laatste zin brak hij, en dan brak ik. Ik kreeg een nieuwe kop thee, een koekje in mijn hand. De jongen kwam naast mij zitten. ‘Sorry mevrouw, niet huilen, het is oké, wij redden ons.’ Er zijn geen woorden om te beschrijven hoe triest dat moment was. We wandelden naar buiten en de jongen fluisterde nog: ‘Vertel het aan de mensen, dan moeten ze toch iets voor ons doen? Beloof je het?’

In de Gazastrook zitten 1,8 miljoen mensen samengeperst. Ongeveer 40 procent is jonger dan 15 jaar. Dat zijn minstens 700.000 kinderen die geen toegang hebben tot water, elektriciteit en medicijnen. 700.000 kinderen van wie de ouders nu aan de grens protesteren voor hun toekomst. 700.000 kinderen die niet zeker weten of die ouders vanavond naar huis zullen terugkeren. Dat zijn 700.000 redenen om ons te schamen als we niets doen.


Charlotte Cox, voormalig Communication Officer bij BTC (nu Enabel)

DS, 04-04-2018
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.