actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > Midden-Oosten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd November 2016, 12:48
Joren.s*eurs Joren.s*eurs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Geel
Posts: 64
Protest breidt uit: Iraanse vrouwen gaan zonder verplichte hoofddoek straat op

Artikel:
Sinds 1979 is het dragen van de hijab verplicht voor vrouwen in Iran. Tegen die maatregel komt echter meer en meer protest: zowel mannen als vrouwen vinden de wet een schending van de keuzevrijheid. Steeds meer progressieve vrouwen wagen zich dan ook zonder hijab buiten de deur, en roepen zoveel mogelijk anderen vrouwen op hetzelfde te doen.

Iraanse vrouwen die zich in het publieke leven begeven zonder hijab op hun hoofd riskeren zware boetes en zelfs celstraffen. Toch laten steeds meer progressieve vrouwen zich door die bestraffing niet langer intimideren. Al enkele maanden duiken er regelmatig protesten op. Zo schoren verscheidene vrouwen al hun haar af, en droegen ze mannenkleren om aan de zedenpolitie te ontsnappen, riepen ze toeristen op geen hijab meer te dragen als teken van verzet tijdens hun bezoek aan het land en postten ze foto's van zichzelf op sociale media zonder hoofddoek.

De progressieve vrouwen stonden in hun verzet trouwens niet alleen: ze kregen ook de steun van hun mannelijke wederhelften. Onder de hashtag #meninhijab verschenen enkele maanden geleden tal van foto’s met daarop mannen gehuld in een hijab, soms samen met hun vrouw, moeder of dochter zonder hoofddoek. Met de campagne wilden de mannen – samen met de Iraanse activiste en journaliste Masih Alinejad – aanklagen dat hun vrouwen nog steeds gebukt gaan onder een discriminerend verbod.

'Het verbod is ook een belediging voor de mannen van mijn land omdat het veronderstelt dat ze zonden zullen begaan, als vrouwen zich niet bedekken'
De strijd tegen het verbod gaat ook vandaag nog onverdroten verder. Steeds meer vrouwen verschijnen in het Iraanse straatbeeld zonder hijab op hun hoofd. Op My Stealthy Freedom – een georganiseerde campagne tegen het hijab-gebod – verscheen vandaag een filmpje waarin een Iraanse vrouw zich zonder hoofddoek in het publieke leven begeeft. Ze roept gelijkgestemde vrouwen op om hetzelfde te doen. “Ik als Iraanse vrouw kan niet accepteren dat ik een hoofddoek moet dragen. Het is triest dat in dit land mijn keuzevrijheid blijkbaar nog altijd niet gerespecteerd wordt.”

Naast discriminerend voor vrouwen, noemt de vrouw het verbod ook een belediging voor de mannen in haar land, omdat het veronderstelt “dat vrouwen zich moeten bedekken, zodat mannen zich niet aan een misdrijf zouden bezondigen”.

“Aan alle vrouwen die zich net zo voelen als ik, vraag ik: laat je stem horen, en spreek je uit tegen de hijab-wetgeving. Aan alle mannen vraag ik: steun je vrouw, moeder of dochter. Laten we ons in dit gevecht verenigen tot één blok.”

Bron:
http://www.demorgen.be/buitenland/p...at-op-b15db38d/ de morgen 12:38 22/11/2016

Eigen mening:
Ik denk dat ik niet alleen ben in de mening dat dit zeer positief nieuws is. Het recht om te kiezen wat men draagt, ongeacht de godsdienst of afkomst, zou in de 21ste eeuw standaard moeten zijn. Dit zou naar mijn mening doorgetrokken mogen worden naar alle landen ter wereld. In India bijvoorbeeld, mogen toeristen ook niet in shortjes of open topjes rondlopen. Hoewel ik dit inderdaad gepast vind in bijvoorbeeld tempels of andere religieuze locaties, begrijp ik het kwaad niet van zulke kledij dragen in het dagelijks leven. Wat mij wel sterk verraste aan dit artikel is het feit dat ook mannen deelnemen aan deze protesten. Ook zij vinden blijkbaar dat het verplicht dragen van een hoofddoek een dogma is dat snel doorbroken moet worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.