actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > Midden-Oosten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st November 2016, 14:18
Daan.D*upagne Daan.D*upagne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Olmen
Posts: 49
Iraakse premier doet oproep aan IS-strijders in Mosoel: "Geef je over of sterf"

De Iraakse premier Haider al-Abadi heeft IS-strijders die zich schuilhouden in de Noord-Iraakse stad Mosoel vandaag in een televisietoespraak opgeroepen om zich over te geven. "Ze hebben geen keuze", zei hij. "Of ze geven zich over of ze zullen sterven."

In Mosoel, het laatste grote bolwerk van IS in Irak, bevinden zich naast 1,5 miljoen inwoners naar schatting tussen de 3.000 en 5.000 IS-strijders. De terroristen verdedigen zich door auto's op te blazen, mortiergranaten af te vuren, olievaten in brand te steken en burgers in te zetten als menselijk schild.
Gisteren wisten Iraakse elitegroepen de oostelijke buitenwijk Karama binnen te dringen. Ook rukten de strijdkrachten op in het noorden en zuiden van de stad. "We zullen IS vanuit alle hoeken insluiten en met Gods hulp zullen we de kop van de slang snijden", zei Abadi tijdens zijn toespraak. "Ze zullen geen uitweg hebben en geen mogelijkheid om te ontsnappen."

Sjiitische milities

De slag om Mosoel begon op 17 oktober. Het Iraakse leger en Koerdische Peshmerga's gaan voorop in de strijd. Het Amerikaanse leger ondersteunt de operatie met bombardementen vanuit de lucht. Zaterdag sloten door Iran gesteunde sjiitische milities zich aan bij de strijd. Zij proberen de toegangsweg tussen Mosoel en Raqqa te blokkeren.

Het Syrische Raqqa is de hoofdstad van het door IS zelfbenoemde kalifaat. Het is, naast Mosoel, een van de laatste bolwerken die de terreurgroep in handen heeft.In Mosoel wonen naar schatting 1,5 miljoen inwoners. Vrijdag maakten de Verenigde Naties bekend dat IS zo'n achtduizend gezinnen of "tienduizenden mensen" heeft ontvoerd uit de omgeving van Mosoel. Zij worden ingezet op militair gevoelige locaties. Op die manier hoopt IS de vijand op afstand te houden.

De verwachting is dat het offensief enkele weken tot maanden gaat duren.

bron: http://www.demorgen.be/buitenland/i...sterf-bb6180ad/
De morgen
1/11
mening: Ik ben blij dat er landen zijn die het heft in eigen handen nemen. Zo wordt er tenminste iets gedaan aan IS al zijn het drastische maatregelen Ik hoop dat ze wel een degelijk plan kunnen opstellen om het aantal burger slachtoffer te minimaliseren. Wat wel moeilijk wordt aangezien IS burgers gebruikt als "Human Shields". Ze verschuilen zich tussen de bevolking waardoor luchtaanvallen onmogelijk worden. Dus ik hoop dat het plan van de Iraakse premier Haider al-Abadi succesvol is. Want we hebben het al ver genoeg laten komen. Ik snap ook niet waarom er niet wat meer internationale samenwerking is op dit vlak. Dan zou er toch sneller een betere oplossing uit kunnen komen. Ik hoop oprecht dat we snel dit IS probleem uit de wereld verhelpen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.