actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th October 2016, 17:44
lena.g*rardts lena.g*rardts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Westerlo
Posts: 25
Brexit doet steeds meer Britten nationaliteit aanvragen in rest van Europa

Brexit doet steeds meer Britten nationaliteit aanvragen in rest van Europa
Het aantal Britten dat de nationaliteit aanvraagt in een van de andere EU-landen is dit jaar sterk toegenomen. Dat valt te verklaren door de uitslag van het brexit-referendum van eind juni. In sommige lidstaten gaat het zelfs om een vertienvoudiging ten opzichte van 2015. Dat schrijft The Guardian.

The Guardian contacteerde de 27 andere EU-lidstaten en vroeg bij hen het aantal nationaliteitsaanvragen door Britten op. 18 lidstaten bezorgden de krant relevante cijfers. De krant vergeleek de eerste acht maanden van 2016 met dezelfde periode vorig jaar. Daarbij vielen vooral de cijfers uit Zweden en Denemarken op.

In Zweden verdrievoudigde het aantal aanvragen door Britten, tot zo'n 1.100. Vooral in de week voor het referendum (129 aanvragen) en de week erna (150 aanvragen) was de piek enorm. De Deense cijfers waren nog opvallender: daar ging het zelfs om tien keer zoveel aanvragen: van 30 tussen januari en augustus 2015 naar bijna 300 in dezelfde periode dit jaar.

Bewegingsvrijheid

Meerdere Britten die hun heil elders in de EU zoeken, vertelden The Guardian dat de Britse keuze voor de brexit één van hun belangrijkste drijfveren was. "Ik begon de procedure op 24 juni, de dag na het referendum", vertelt de 33-jarige Ravi Bhatiani, die al negen jaar in Brussel woont en werkt. "Vanaf het moment dat mijn bewegingsvrijheid, en dus ook mijn mogelijkheid om in België te werken, in het gedrang kwam, besloot ik om de Belgische nationaliteit aan te vragen."

Maar ook elders in Europa spreken de cijfers boekdelen. Zo vroegen 351 Britten tussen januari en september 2016 de Ierse nationaliteit aan. In de eerste acht maanden van 2015 waren dat er 61. Eenzelfde trend is ook in onder meer Duitsland en België te noteren.

Maar niet alle Europese landen zagen meer Britten komen. In de Oost-Europese landen met een kleine Britse gemeenschap, zoals Litouwen, Estland en Slovenië, was geen stijging merkbaar. In enkele andere landen in die regio, zoals Kroatië, Tsjechië of Hongarije, was er wel een opstoot, maar slechts miniem.

Expats

Wie zijn nu die Britten die een andere nationaliteit willen? De meesten onder hen wonen en werken al lange tijd in het buitenland, en genieten bijgevolg van de voordelen die EU-lidmaatschap met zich meebrengt. En die voordelen willen ze behouden.

Wat opvalt, is dat meerdere getuigen benadrukken dat ze dan wel een andere nationaliteit aanvragen, maar geenszins hun Britse nationaliteit kwijt willen. "Ik ben als Britse geboren, ik voel me Brits, dat is deel van mijn identiteit", verwoordt Linda Struck, die al decennia in Hamburg woont, het. "Daarom heb ik mijn aanvraag nu ingediend. Na de brexit zal je misschien gedwongen worden om te kiezen tussen de ene of de andere nationaliteit."

Op dit moment is het namelijk zo dat EU-burgers hun nationaliteit niet moeten opgeven om die van een andere lidstaat te kunnen verwerven. Ze kunnen gerust met de dubbele nationaliteit door het leven.

Bron: De Morgen, 19/10/2016, http://www.demorgen.be/buitenland/b...uropa-ba73ec58/

Eigen mening: Dit bewijst dat waarschijnlijk de meerderheid van de Britten tegen Brexit is. Het referendum had twee keer moeten plaatsvinden. Ik denk dat de eerste keer het volk enkel hun stem wilde laten horen en ze niet hadden kunnen denken dat Brexit echt plaats zou vinden. Het is ook al bewezen dat de oudere generatie de toekomst van de jongere generatie heeft bepaald. Je zag een duidelijk verschil waarbij vooral de oudere kozen om te scheiden van de EU, terwijl de jongeren vooral kozen om bij de EU te blijven. Ik vind dat de Engelsen met dit voorval rekening moeten houden, mensen vragen niet voor niets een tweede nationaliteit aan. Ik hoop niet dat Engeland, na eenmaal gescheiden te zijn van de EU, zijn volk verbiedt twee nationaliteiten te bezitten. De britten moeten individueel nog altijd zelf kunnen beslissen welke nationaliteit ze willen hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.