actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th May 2013, 20:46
N*ortje.VandenAckerveken N*ortje.VandenAckerveken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 109
Recordaantal deelnemers voor 18de editie Belgian Pride

Recordaantal deelnemers voor 18de editie Belgian Pride

Niet minder dan 80.000 mensen hebben deelgenomen aan de 18de Belgian Pride die zaterdagnamiddag door het centrum van Brussel is getrokken. Dat zijn er 10.000 meer dan vorig, zo meldt VisitBrussels, de toeristische dienst van de hoofdstad en mede-organisator van de Pride.
Net voor de bonte en muzikale parade om 14.30 uur van start ging op het Brusselse Beursplein, lieten de organisatoren twee jongeren vrij die zich 48 uur lang hadden laten opsluiten in een kooi aan de Kunstberg om te protesteren tegen wereldwijde homofobie.

De optocht, het hoogfeest voor de holebigemeenschap in België, viert dit jaar een dubbele verjaardag. Zo is het de tiende verjaardag van het homohuwelijk en de zevende verjaardag van het recht op adoptie voor homokoppels.

Er wordt echter ook aandacht gevraagd voor homofobie, de erkenning van ‘meemoeders’ die nu het kind van hun partner moeten adopteren en bescherming voor de sociale co-ouder, de persoon die geen juridische ouder is maar een grote rol speelt bij de opvoeding van het kind en er een bijzondere affectieve band mee heeft. Vlaanderen zou ook inspanningen moeten doen om de internationale adoptie door holebi’s mogelijk te maken.

Macedonië eregast

Macedonië is dit jaar eregast. ‘Homofobie is in dat land nog bijna geïnstitutionaliseerd, zowel bij overheid als pers’, zeggen de organisatoren van de Pride. ‘Alle LGBTQI-verenigingen (Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender, Questioning en Intersex, red.) krijgen te maken met discriminatie en geweld. Een Pride organisaren in Skopje is onbegonnen werk, daarom krijgen de Macedoniërs in onze optocht een ereplaats.’

Bron:
http://www.standaard.be/cnt/DMF20130518_00587898, 18 mei 2013

Eigen mening:
Ik denk dat we tevreden mogen zijn met zo'n grote opkomst voor deze Belgian Pride. Dat wil toch wel zeggen dat homoseksualiteit meer en meer wordt aanvaard in België en dat meer en meer mensen tegen homofobie zijn. Ik vind dat een belangrijk punt. Mijn mening is dat mensen zijn wie ze zijn. Of ze nu hetero zijn of niet, ze blijven mensen. Ik vind het dan ook schandalig dat er nog altijd zoveel homofobie aanwezig is in onze samenleving. Bij ons begint dit nu wat te minderen, maar in Macedonië bijvoorbeeld is dit nog altijd aanwezig. Dit is ook in het artikel geschreven. Dat er nog steeds discriminatie en geweld aanwezig is met betrekking tot alles wat met homoseksualiteit te maken heeft, vind ik schandalig. Op de dag van vandaag vind ik dat dit toch wel mag verdwijnen. We zijn toch moderner geworden, dan mag dit ook wel geaccepteerd worden. Dat we in België Macedonië een plaats geven op de Pride, vind ik een mooi gebaar. Hopelijk betert dit ooit ook daar zelf en moeten andere landen dit niet meer voor hen organiseren, maar kunnen ze dit zelf ook!

Laatst aangepast door N*ortje.VandenAckerveken : 18th May 2013 om 20:53.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.