actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st March 2012, 09:38
jana.lambrechts jana.lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 105
Ongeveer 400 boetes per dag voor bellen achter stuur

De politie heeft tijdens de eerste helft van vorig jaar 74.454 bestuurders een boete gegeven omdat ze aan het bellen waren tijdens het rijden. Dat komt neer op ongeveer 400 boetes per dag. Het aantal ligt elf procent hoger dan een jaar eerder en is bovendien een absoluut record.
'Vooral te wijten aan de opkomst van de smartphone', zegt Sofie Van Damme van het Belgische Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) zaterdag in Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.

Met een smartphone kan je internetten en je e-mails lezen. 'De verleiding is blijkbaar te groot om daarmee te wachten tot thuis of op kantoor', zegt Van Damme. Internationale studies tonen nochtans aan dat het risico op een ongeluk dan groter is.

'Je rijdt plots trager als compensatie, zodat de afstand met de auto achter je verkleint. Maar je ziet bepaalde verkeersborden ook niet en je verleent minder voorrang', aldus Van Damme.
Wie betrapt wordt op gsm'en in de wagen, is meteen 100 euro kwijt.

Bron: De Standaard - 31/03/2012

Eigen mening:

Ik heb nu bijna een jaar mijn rijbewijs en ik let nu meer op het rijgedrag van anderen. Het was mezelf ook al opgevallen dat je dagelijks mensen ziet bellen achter het stuur. Onlangs reed ik achter een wagen die nooit pinkte af en toe plots op de rem ging staan voor niets en ik werd daar echt lastig van. Later zag ik dat de chauffeur aan het bellen was. Volgens is nog maar de helft van de bestuurders die bellen achter het stuur ooit betrapt geweest en moet de politie nog strenger optreden. Want wie belt achter het stuur is niet alleen een gevaar voor zichzelf maar ook voor anderen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd April 2012, 11:43
Lien.Van.Bastelaer Lien.Van.Bastelaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 107
Net zoals Jana ben ik van mening dat bellen achter het stuur enorm gevaarlijk is. Verminderde concentratie kan leiden tot ernstige ongevallen. Internetten en e-mails lezen kan toch wachten tot je veilig ergens geparkeerd staat? Wanneer je beroep je toch verplicht om te telefoneren in de auto ( ik denk hierbij aan taxichaffeur, vastgoedmakelaar, ... ) kan een hands free car kit toch nog een tussenoplossing zijn! Niet volledig veilig, maar toch al veel beter!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd April 2012, 09:48
Liesanne.Boeren Liesanne.Boeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Retie
Posts: 97
Ik vind 400 boetes per dag wel erg veel. Dit zou te wijten zijn aan de opkomst van de smartphone, mensen kunnen niet meer wachten tot thuis om hun mails na te kijken... Ik vind dat erg onverantwoord. Wanneer je met je smartphone of gsm bezig bent terwijl je met de auto rijdt vermindert je concentratie en dit kan, zoals Lien zei, tot ernstige ongevallen leiden. Dat je jezelf op die manier in de prak rijdt is uiteindelijk je eigen probleem maar er bestaat nog altijd de kans dat je anderen meesleurt in je ongeval. Ik vind het daarom erg onverantwoordelijk dat mensen bellen, smsen of hun mails nakijken achter het stuur. Als je niet kan wachten tot thuis is het volgens mij nog steeds het beste om de auto even aan de kant te zetten zodat je andere weggebruikers niet in gevaar brengt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.