actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd February 2012, 22:12
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
'Maak proeven bij regenweer verplicht voor beginnende chauffeurs'

Automobilistenvereniging Touring wil dat wie leert autorijden, verplicht een aantal proeven bij regenweer moet doen. Dat meldt het VRT-radionieuws.
Bestuurders moeten ook beter geïnformeerd worden over de gevaren van rijden bij regenweer. Touring vraagt dat omdat uit buitenlands onderzoek blijkt dat als het regent het risico op een ongeval verdubbelt.

De automobilistenvereniging wil ook dat er in ons land meer onderzoek komt naar de precieze oorzaak van ongevallen.

BRON: DS online 23/2/2012

MENING:

Ik vind niet dat een beginnende chauffeur verplicht moet worden om enkele proeven in de regen te doen. Dit zou de beginnende chauffeur nodeloos op kosten jagen. Sensibilisatie is wel van zeer groot belang. Daarom vind ik het wel positief dat Touring het idee naar voor brengt om de ongevallen door weersomstandigheden te laten onderzoeken. Zo kan men de chauffeurs op de hoogte brengen van enkele do en don'ts.
Ik hoop dat al de chauffeurs uit de onderzoeken dan hun lessen zullen trekken en niet nodeloos anderen in gevaar zullen brengen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th February 2012, 18:18
sarah.renders sarah.renders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vlimmeren
Posts: 108
In tegenstelling tot Anneleen vind ik het nog niet zo'n slecht idee om beginnend chauffeurs enkele verplichte proeven in de regen te laten doen. Ik weet nog dat ikzelf, net het rijbewijs gehaald, toch niet echt op mijn gemak zat in de auto. Ik ga ervan uit dat je pas écht met de auto leert rijden als je alleen in de wagen zit. Op dat moment is het niet slecht om al enkele reflexen geoefend te hebben tijdens een slibcursus of dergelijke.
Ook wat betreft het argument dat het beginnende chauffeurs nodeloos op kosten jaagt ben ik niet volledig akkoord. Wanneer je met regenweer de controle over het stuur verliest en je rijd je wagen stuk, kom je er niet zo goedkoop vanaf. Het ergste scenario dat kan gebeuren is natuurlijk een ongeval met een dodelijke afloop, ik denk niet dat dat betaalbaar is.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th February 2012, 20:43
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Toen ik gisteren het nieuwsbericht las, kreeg ik een gevoel van: "eindelijk!". Ik ben ook een voorstander om zulke cursussen te organiseren. Anneleen heeft wel een punt dat jongeren gesensibiliseerd moeten worden, daar ben ik het volledig mee eens. Maar ik denk dat ook 'gevaarlijke' situaties praktisch aangeleerd moeten worden. Dat men hier hoge kosten voor aan gaat rekenen, zou ik dan wel weer niet correct vinden. Vandaag leren we allemaal rijden zonder eigenlijk eens echt in benarde situaties te komen (ik wil hier nu ook geen pleidooi voor doen om tijdens uw rijles 150 km/u te gaan rijden of dergelijke) maar zo'n slipcursus vind ik wel een goed idee.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 25th February 2012, 15:57
Bart.Wielockx Bart.Wielockx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Balen
Posts: 106
Afschaffen van het rij-examen...
Persoonlijk ben ik hier voorstander van, om de simpele reden dat men na een examen dat hooguit 45 minuten duurt gaat beslissen of je al dan niet capabel bent om jezelf in het verkeer te begeven. Een alternatief zou kunnen zijn om een aantal verplichte cursussen te volgen, een slipcursus zou hier een onderdeel van kunnen zijn vandaar de ietwat off-topic reactie.
Natuurlijk heeft elk systeem zijn voor en nadelen, en besef ik heel goed dat het omgooien van het hele systeem op deze moment alles behalve realistisch is.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 28th February 2012, 11:47
Lien.Van.Bastelaer Lien.Van.Bastelaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 107
Afschaffen van het examen zou ik zeker niet doen. Ik denk dat de examinators capabel genoeg zijn om in die 45 minuten te beslissen of iemand slaagt of niet slaagt. Wanneer het examen zou worden afgeschaft en je als alternatief een aantal verplichte cursussen moet volgen, ben je dan klaar om alleen te rijden? Want houdt dit dan in dat je na die cursussen je rijbewijs krijgt ook al bracht je er tijdens de cursussen niets vanaf? Ik vind het idee van een aantal cursussen volgen niet slecht, maar je zal toch altijd een examen moeten afleggen om te bewijzen dat je datgene wat je in de cursussen hebt geleerd onder de knie hebt.
Die extra proeven tijdens regenweer vind ik eigenlijk wel een goed voorstel. Ik weet nog de eerste keer dat ik moest rijden tijdens hevig regenweer of toen ik voor de eerste keer door de sneeuw moest rijden. Ik was blij dat er iemand naast mij zat om mij te coachen! Als iemand dit voor de eerste keer doet wanneer hij/zij zijn rijbewijs al gehaald heeft, dan zouden er wel eens ongelukken kunnen gebeuren..
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 29th February 2012, 21:23
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
Citaat:
Orgineel gepost door Lien.Van.Bastelaer
Die extra proeven tijdens regenweer vind ik eigenlijk wel een goed voorstel. Ik weet nog de eerste keer dat ik moest rijden tijdens hevig regenweer of toen ik voor de eerste keer door de sneeuw moest rijden. Ik was blij dat er iemand naast mij zat om mij te coachen! Als iemand dit voor de eerste keer doet wanneer hij/zij zijn rijbewijs al gehaald heeft, dan zouden er wel eens ongelukken kunnen gebeuren..


Tjah, ik heb 18maanden alleen gereden.
Ik heb daarna mijn rijbewijs van de 1ste keer gehaald.
Mijn eerste keer door sneeuw was met mijn voorlopig rijbewijs. Ik kwam school uit en mijn auto was ondergesneeuwd. Het was een lange rit naar huis maar ik heb het alleen gedaan.
Ook mijn eerste keer harde regen heb ik alleen gedaan.
Ik ben er zeker van dat ik niet de enige ben.
Als je beetje verstand hebt weet je hoe je met zo'n weer moet rijden en ongelukken kunnen altijd gebeuren!

Dus we gaan mensen doen wachten om hun examen te doen tot het regent? Of gewoon heel veel water verspillen om het te "doen regenen". Komaan mensen dit is toch niet realistisch!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.