actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th December 2011, 18:38
anne.plessers anne.plessers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Neerpelt
Posts: 96
Een op de drie voertuigen rijdt met defecte lichten

Een op de drie voertuigen rijdt met defecte of slecht afgestelde lichten. Dat blijkt uit onderzoek van mobiliteitsorganisatie Touring. Die noemt de cijfers 'zorgwekkend'.

Touring heeft in totaal 1.000 voertuigen en 300 fietsers gecontroleerd op verschillende plaatsen in Brussel en Vlaanderen. Deze controle gebeurde op basis van visuele waarnemingen op voor- achter- en stoplichten.

'Niet minder dan een derde van de gecontroleerde voertuigen was in gebreke', klinkt het. Dat brengt gevaren mee voor andere weggebruikers, want 'zowat 60 procent van de ongevallen gebeurt bij duisternis', zegt Touring.

Bij de fietsers reden drie op de tien zonder licht.

Touring wijst op het belang van de zichtbaarheid in het verkeer. Het is levensnoodzakelijk om te zien en om gezien te worden. 'Nog al te veel mensen denken dat hun lichten alleen maar dienen om zelf goed te kunnen zien.'

Jaarlijks worden zowat 350.000 voertuigen afgekeurd door een gebrek aan de dimlichten. Een gebrek aan de dimlichten voert al jaren de top vijf aan van de mankementen, zegt Touring nog.

Bron
De Standaard Online Maandag 26/12/2011
http://www.destandaard.be/artikel/d...DMF20111226_094

Mening
Ik denk ook dat het heel belangrijk is om goed verlicht te zijn wanneer je de baan betreedt. Wanneer het donker is, is de zichtbaar sowieso heel miniem, en moet je eigenlijk hoofdzakelijk op je eigen verlichting vertrouwen, en die van een ander. In mijn vorige zin zit dan ook de boodschap dat je met het op peil stellen van je verlichting, niet enkel jezelf een goede dienst bewijst, maar ook zeker je medebestuurders op de baan. Verlichting dat is zien én gezien worden, en niet enkel wanneer dat het donker is. Ik denk dus dat het heel belangrijk is dat zowel fietsers als automobilisten ervoor zorgen dat het voertuig waarmee ze de baan oprijden in orde is, dit voor de veiligheid van zichzelf en van de ander!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th December 2011, 10:34
Emmely Emmely is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 118
Ja beseft het niet al te vaak als je als fietser je licht niet opzet. Voordat ik mijn rijbewijs had, dacht je soms van 'het is nog niet echt donker'. Maar als je zelf met de auto rijdt zie je pas hoe gevaarlijk het wel niet is als een fietser geen licht op heeft staan. Op deze manier gebeuren er vele ongelukken.

Ook is het zeer vervelend als de koplampen van een auto stuk is. Dit kan soms een vertekend beeld geven aan de bestuurder die je tegemoet komt. Persoonlijk heb ik dit al eens meegemaakt en dat is niet fijn. Je weet niet juist hoe breed die auto is en of je er langs kan. Ik heb het hier dan voornamelijk over een smal straatje.

Dus aan alle bestuurders, zowel van fiets als auto, lichten zijn zeer belangrijk. Je beseft dit pas als jezelf een rijbewijs hebt. Beter te veel je lichten opzetten dan te weinig. Een ongeval is zo gebeurd.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.