actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th April 2012, 12:54
Eva.Van Peer Eva.Van Peer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 64
Helft van peuters niet goed vastgeklikt in auto

Kinderen die kleiner zijn dan 1m35 worden in de helft van de gevallen in een verkeerd zitje geplaatst waardoor het niet veilig is voor de kinderen. 1 op de 10 peuters wordt helemaal niet vastgeklikt.

Meestal is het zitje niet correct geďnstalleerd in de auto of staat het zitje in de verkeerde rijrichting. Daarnaast is ook vaak de gordel niet (correct) vastgeklikt, zowel bij kinderen in een zitje met rugsteun als kinderen die niet langer in een zitje moeten zitten.

De bestuurders van de auto zijn zich daar zelden van bewust. 88 procent van de bestuurders denkt namelijk het zitje correct te hebben geďnstalleerd en dat de kinderen correct vastgeklikt zijn.

Gevraagd naar de reden voor het verkeerd gebruik, zeggen de bestuurders dat ze er niet op gelet hadden, er te weinig tijd was of dat het maar om een traject van korte afstand gaat. Ook zeggen ze dat er te weinig plaats is door andere passagiers of extra bagage of dat het te moeilijk is om het zitje correct te installeren.

Het BIVV stelt dat ouders en kinderen beter moeten ingelicht worden over waarom het dragen van de gordel zo belangrijk is.

Bron: N.N., Helft van peuters niet goed vastgeklikt in auto. De redactie, 2012-04-04, (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...Gordel_kinderen)

Mening:
Ik vind dat het BIVV gelijk heeft over het beter inlichten van de ouders en kinderen in verband met het gebruik van een gordel en kinderzitje. Er is altijd een kans dat je bij een ongeval betrokken geraakt en dat dit tot zware verwondingen of tot de dood van het kind leidt.
De ouders moeten beseffen dat het belangrijk is om te investeren in de veiligheid van hun kind. Een degelijke kinderzitje kan veel onheil voorkomen.
Bij de geboorte van het kind kan de overheid misschien een brochure uitdelen over het veilig vervoeren van een baby of kind.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th April 2012, 21:43
Evelien.Van.Lieshout Evelien.Van.Lieshout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 97
Ik zag er vandaag iets van op volt, onderstaande link verwijst naar het fragment.

http://www.een.be/programmas/volt/c...-van-autozitjes.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th April 2012, 12:15
Elise_v Elise_v is offline
Elise Vrins
 
Geregistreerd op: Feb 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 100
Ik ben het ermee eens dat ouders beter moeten worden ingelicht over het correct gebruik van kinderstoeltjes. Een goede kinderstoel kan het leven van een kind redden dus er moet zeker en vast voldoende aandacht aan worden gegeven.

Ik heb echter enkele opmerkingen. Je kan ouders uiteraard informeren maar kinderen zijn slim en kopiëren het gedrag van hun ouders.

Mijn nichtje is bijna 5. Ze is iets groter als 1 meter en dus nog verplicht in een kinderzitje te zitten. Mijn zus, haar mama dus, is goed geďnformeerd over het correct gebruik van een kinderzitje en heeft ze altijd juist en veilig vastgeklikt. Sinds een jaar kruipt mijn nichtje echter zelf in de auto, doet netjes haar gordel aan en wanneer ze koppig wil doen doet ze hem ook gewoon zélf los.

Dit geeft dus aan dat, hoeveel je de ouders ook informeert over het correct gebruik van een gordel, ook kleinere kindjes reeds in contact moeten gebracht worden met de gevaren van zonder gordel rijden. Acties in kleuterscholen kunnen onze hedendaagse, slimme kleuters het nut doen inzien van die 'stomme gordel, die altijd maar in de weg zit'.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 6th April 2012, 18:16
Liesanne.Boeren Liesanne.Boeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Retie
Posts: 97
Ik schrik ervan dat er zoveel ouders zijn die hun kinderen verkeerd vastklikken in de auto. Kinderen zijn zich nog niet bewust van de gevaren die de auto met zich meebrengt. Ouders zijn zich dat wel, of zouden dat toch moeten zijn. Ik vind het dan ook de verantwoordelijkheid van de ouders om hun kinderen op de juiste manier vast te klikken.

Ik ben het eens met Eva wanneer zei voorstelt om bij de geboorte van een kind een brochure mee te geven over het goed vastklikken van je kind. Op die manier ben je als ouder toch al meteen op de hoogte.
Daarnaast kan het misschien nuttig zijn, om zoals Elise voorstelt ook kleuters in lichten over het dragen van de gordel. Al denk ik dat de verantwoordelijkheid nog steeds volledig bij de ouders ligt.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 7th April 2012, 11:28
Sabrina's Avatar
Sabrina Sabrina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Turnhout
Posts: 106
Citaat:
Orgineel gepost door Elise_v
Dit geeft dus aan dat, hoeveel je de ouders ook informeert over het correct gebruik van een gordel, ook kleinere kindjes reeds in contact moeten gebracht worden met de gevaren van zonder gordel rijden. Acties in kleuterscholen kunnen onze hedendaagse, slimme kleuters het nut doen inzien van die 'stomme gordel, die altijd maar in de weg zit'.


Ik ben het hier eens met Elise! Vanaf een bepaalde leeftijd komen kinderen in de fase: 'ik wil alles zelf doen'. Leer hen direct het belang van die gordel aan. Neem er even tijd voor en praat er over met je kind. Eens ze weten hoe de gordel correct gebruikt moet worden, blijven ze dit toepassen.
Wel vind ik dat het nog steeds de verantwoordelijkheid van de ouders blijft om na te gaan of je kind de gordel (correct) aan heeft.

Ik heb mijn zoon ook uitgelegd dat de gordel ALTIJD aan moet en het belang ervan. Als ik dan in de auto stap en mijn gordel dan niet onmiddellijk aandoe krijg ik van hem een opmerking: 'MAMA! Denk aan je gordel.'

Kinderen zijn hier snel mee weg en waarom zouden we niet een stukje van de verantwoordelijkheid bij hen liggen? Natuurlijk spreek ik hier wel vanaf een bepaalde leeftijd.

Een kind van 2jaar kan dit normaal nog niet zelf. Ik denk dat het van kind tot kind afhangt en dat je dat zelf moet aanvoelen.

Wij als ouders kunnen dit uitleggen maar de scholen zelf kunnen er ook iets aan doen. Het lijkt mij niet slecht mocht er tijdens een verkeersweek ook aandacht gegeven worden aan het correcte gebruik van de gordel.

Wat autostoeltjes voor peuters betreft: hier mogen ze toch werken aan de gebruiksvriendelijkheid van de handleiding. Vaak zijn deze zeer onduidelijk en lukt het weinige om het autostoeltje correct te plaatsen. Zelf heb ik in de tijd ook vaak een 'gevecht' gehad met het autostoeltje.
Dit is dan misschien weer aan de overheid om een algemene brochure te maken van het autostoeltje. Hoe het best geplaatst kan worden, wat de veiligste manier is, tot welke lengte het verplicht is, vanaf welke lengte je over moet schakelen naar een ander stoeltje, ...

Dit zijn dingen waar ik zelf als moeder ook vragen bij had en na dit artikel gelezen te hebben lijkt het mij dat ik niet de enige was.
__________________
What we do does not define who we are. What defines us is how well we rise after falling..
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.