actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th February 2012, 15:05
Tinne Sysmans Tinne Sysmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Merksplas
Posts: 122
'Automobilist dupe van rekeningrijden'

Wie zijn auto nodig heeft voor zijn werk, dreigt het slachtoffer te worden van het rekeningrijden. Dat stelt de Vlaamse Automobilisten Bond (VAB) maandag in Gazet van Antwerpen. Wie dagelijks 50 kilometer naar zijn werk rijdt (en terug), betaalt volgens de VAB 1.500 euro bij een heffing van 7 eurocent per kilometer.

Binnen de Vlaamse regering staat het rekeningrijden op de agenda. Opzet is dat het rekeningrijden in de plaats komt van de eenmalige inschrijvingstaks en de jaarlijkse verkeersbelasting. Zo wil men het rijden en niet het bezit van de auto belasten. Dit mag de gemiddelde chauffeur niet meer geld kosten en zou kostenneutraal moeten zijn. Maar dat is onmogelijk, zo heeft de VAB berekend.

Er is een heffing van 7 à 8 eurocent per kilometer nodig om tot een gedragswijziging te komen. Dat zal de chauffeur die de auto toch nodig heeft, volgens de VAB veel geld kosten. Het wordt nog duurder als men ook rekening houdt met het tijdstip dat men rijdt, de vervuilingsgraad en de ouderdom van de auto.

Maarten Matienko van VAB vreest dat bij een eventuele invoering van rekeningrijden de geschiedenis zich zal herhalen. Het milieu dient als alibi om de automobilist extra te belasten. Dat was ook het geval met de CO2-premie. Die zorgde zelfs voor méér vervuiling, onder meer door de verdieseling van het wagenpark.

bron: http://standaard.be/artikel/detail....DMF20120220_004
datum: maandag 20 februari 2012

Eigen mening
Ik vind dat ze zeker iets moeten doen aan het feit dat mensen voor het minste de auto nemen, maar dit wordt toch wel duur voor de gemiddelde Belg. Sommige mensen moeten nu eenmaal ver rijden om op hun werk te geraken en andere hebben het geluk om dichtbij huis te kunnen werken. Als de afstand tussen thuis en het werk 50 km is, dan zou het op een jaar tijd €1500 kosten en dit is niet niks! Als je zo ver moet rijden, is vaak de verbinding met het openbaar vervoer ook niet optimaal. Het is wel goed dat ze rekening houden met het uur waarop je rijdt, de vervuilingsgraad, ... maar natuurlijk zijn sommige mensen gewoon verplicht om onder de spitsuren te rijden. Anders hadden volgens mij al veel mensen hun rijgedrag aangepast, want voor de mensen die in de auto zitten is dagelijks in de file staan ook geen pretje.
Het feit dat het bedrag zo hoog is, gaat het voor mij toch net iets te ver.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th February 2012, 16:47
sarah.renders sarah.renders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vlimmeren
Posts: 108
Deze nieuwe maatregel treft alweer de man in de straat. Deze extra belastingmaatregel wordt getroffen om de mensen minder met de auto te laten rijden, maar wat met de mensen die hun wagen écht nodig hebben om bijvoorbeeld op het werk te geraken? Ikzelf zou het al een straf vinden om elke dag enkele uren in de file te moeten staan en deze mensen worden hier nog eens financieel voor belast? Ik vind dat men eerst de alternatieve manieren tot in de puntjes moet uitwerken alvorens men de wagengebruiker extra gaat belasten. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan bussen en treinen die op tijd rijden en niet om de haverklap staken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th February 2012, 18:15
Liesanne.Boeren Liesanne.Boeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Retie
Posts: 97
Ik ben het eens met Sarah, men zou beter eerst zorgen voor betere bus, trein en tramverbindingen alvorens het rekeningrijden in te voeren.
Voor sommige mensen is er gewoon geen andere optie dan de auto te nemen omdat ze anders elke dag veel te veel tijd verliezen.

Daarnaast vind ik het ergens toch wel goed dat men het aantal kilometers dat je rijdt wil belasten in plaats van enkel het bezit van een auto. Dit systeem beloont dan de mensen die de auto weinig gebruiken. Ik hoop dat met dit systeem de middelmaat niet te hard te lijden krijgt. Misschien is het beter om de kilometers die iemand rijdt te gaan tellen en pas een extra belasting op te leggen als dit boven een bepaalde limiet uit stijgt?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 21st February 2012, 19:37
Ilse Van Loock Ilse Van Loock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kessel
Posts: 103
Een goed functionerend openbaar vervoer is een utopie. De NMBS en de Lijn moeten besparen en dus worden treinen en bussen met een lage bezettingsgraad afgeschaft, wegens te duur. Voor veel mensen zit er dan niets anders op dan de auto te nemen.
Nu wil men rekeningrijden invoeren om het rijden en niet het bezit van een wagen te belasten. Maar ik denk dat we nu al aan rekeningrijden doen. Heeft er iemand al eens goed naar de prijs van de benzine en de diesel gekeken? Hoeveel aan taksen en accijnzen vloeien er zo in de staatskas?
Juist, heel veel dus, is dat dan geen rekeningrijden? Want diegene die veel rijdt, betaalt ook meer.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.