actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th December 2011, 11:13
Sabrina's Avatar
Sabrina Sabrina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Turnhout
Posts: 106
Belgie Telt Driehonderd Binnenlandse Vluchten Per Jaar

‘Afschaffen, die handel’
In België stijgen jaarlijks zo’n driehonderd vliegtuigen in Brussel of Luik op die kort daarna alweer landen in Oostende. ‘Een absurde situatie’, zeggen de Vlaamse groenen.

De teller zal dit jaar net onder het gemiddelde van 300 vluchten blijven steken, tenzij de drukke feestdagen op het laatste nippertje nog tot een opstoot leiden. In oktober stond de teller al op 278 vluchten. In 2010 waren er in totaal 322. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van de Vlaamse minister van
Mobiliteit, Hilde Crevits (CD&V). Het gaat om vluchten van Brussel en Luik
naar de Internationale Luchthaven Oostende-Brugge, en omgekeerd. De meeste chartervluchten met passagiers zijn tussenlandingen
van vluchten die zijn ingelegd door Jetairfly of Thomas Cook. Voor de luchthaven komt dat neer op twintig procent van haar vliegactiviteiten.

‘Afschaffen die handel’, meent Vlaams Parlementslid Filip Watteeuw (Groen!). ‘En zo snel mogelijk.’ De Oost-Vlaming stelt al langer het nut van de kleine regionale luchthavens in België ter discussie. Ze zijn volgens de groene fractievoorzitter niet alleen hopeloos onrendabel (DS 20 april), het is volgens
hem vanuit ecologisch standpunt ook bijzonder wraakroepend dat ze ook korteafstandsvluchten faciliteren.

‘Het is een absurd idee, zo’n binnenlandse vlucht. Het vliegtuig stijgt op, hangt goed en wel vier minuten in de lucht en moet dan alweer landen. Want Luik-Oostende, dat is amper tweehonderd kilometer, Brussel-Oostende zelfs maar honderd kilometer. Het is onbegrijpelijk dat dat nog kan in tijden van klimaatverandering, een fenomeen waaraan het vliegverkeer een grote bijdrage levert.’ Hilde Crevits, daarentegen, blijft de korteafstandsvluchten
verdedigen. Ze zijn volgens de CD&V-minister van Mobiliteit ‘noodzakelijk
om de vullingsgraad van het vliegtuig te verzekeren, wat op zich een positieve impact heeft op het milieu’, zegt ze. ‘Al proberen de organisatoren
dat om economische redenen toch zoveel mogelijk te vermijden.’

Volgens Groen! slaat die argumentatie nergens op. In plaats van de korte afstanden met het vliegtuig te overbruggen, stelt de partij voor om bussen of treinen in te leggen. ‘Die maatregel reduceert de uitstoot van CO2 met elf eenheden. Het brandstofverbruik ligt ook dertien keer lager. En op die manier
besparen we veel fossiele-brandstofenergie’, weet Watteeuw. ‘Maar als ecologie geen prioriteit is voor Crevits, dan moet ze dat eerlijk
durven toe te geven.’

Bron: De Standaard van 12/12/2011

Eigen mening:
Dit artikel stond bij de rubriek 'Politiek' maar ik heb er toch voor gekozen om deze onder mobiliteit te plaatsen. Van de ene kant van België naar de andere kant vliegen. Een afstand die je gemakkelijk kan overbruggen met de auto of de trein valt voor mij onder mobiliteit.
Toen ik dit artikel zag viel ik bijna achterover. Zijn er effectief mensen die van Luik naar Oostende gaan met het vliegtuig? Als we onze duim boven België houden op de wereldkaart dan is het verdwenen.
Hier kan ik echt niet bij. Tegen dat je in de lucht bent moet je al terug landen. Absurd gewoon!
Daarnaast kan dit toch ook niet goed zijn voor het milieu?
Ik ben het zelf eens met Filip Watteuw. Je kan toch alternatieven aanbieden zoals treinen inleggen. Je doet de afstand misschien niet op 10 minuten maar het is een heel pak vriendelijke voor het milieu.
__________________
What we do does not define who we are. What defines us is how well we rise after falling..
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.