actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th April 2018, 20:11
Quinten.B*oeckx Quinten.B*oeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: retie
Posts: 55
Bijna elke schooldag wordt kind geschorst: steeds meer probleemleerlingen in lager on

Bijna elke schooldag wordt in Vlaanderen één kind uit het basisonderwijs tijdelijk of definitief aan de deur gezet. Een alarmerend cijfer, dus grijpt minister Crevits in.

In 2016-2017 zaten 457.000 kinderen op Vlaamse basisscholen. 60 van hen werden definitief geschorst - een stijging met 20 procent in vergelijking met het jaar ervoor. Dat blijkt uit cijfers die Steve Vandenberghe (sp.a) heeft opgevraagd. 100 kinderen kregen een tijdelijke schorsing, drie jaar geleden waren dat er ‘maar’ 60. Samen zijn het er 160. Dat is amper 0,03 procent van de bevolking op de basisscholen, maar toch is het een verontrustend cijfer.

Een schorsing is namelijk nooit een goede oplossing, zelfs niet voor kinderen die zichzelf onmogelijk maken. Dat zegt Anoushka Bultinck, coach bij het Centrum Deeltijdse Vorming Aura. Dat slaagt er nu al twee jaar in om probleemkinderen in het Kortrijkse wél aan boord te houden.

“Verwijdering is een ingrijpende ervaring, met blijvende gevolgen. Wij werkten vroeger enkel met tieners, maar stelden vast dat hun problemen altijd al in de lagere school waren begonnen. Schorsing is slecht voor hun zelfbeeld - ze zijn er op die leeftijd nog helemaal niet fier op - en ook hun beeld van ‘school’ verandert. Ze gaan het associëren met angst, frustratie, stress en uitsluiting. Meestal zijn ze vertrokken voor een moeilijk parcours. Hoe meer we dat kunnen vermijden, hoe beter.”

“Haaks op doelstellingen basisonderwijs”
“Een kind uitsluiten staat haaks op de doelstellingen van ons basisonderwijs”, zegt ook Steven Vandenberghe van sp.a, die de cijfers opvroeg. “Als jonge kinderen zich problematisch gedragen, is dat nog geen reden om hun hele toekomst te hypothekeren. Vaak komt hun gedrag immers voort uit problemen die ze thuis hebben. Daarom pleit ik ervoor om scholen, leraars en directies beter te ondersteunen om dergelijke thuisproblemen sneller op te sporen. Zo kunnen we die kinderen helpen, in plaats van ze uit te sluiten.”

Onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) wil het probleem aanpakken met ‘fast teams’. Die moeten scholen helpen om kinderen met ernstige gedragsproblemen weer op het goede pad te krijgen.

Bron: Het Laatste Nieuws, 30/04/2018, https://www.hln.be/de-krant/bijna-e...rwijs~ad817e74/

Eigen mening: Dit artikel deed me wel eventjes schrikken. Dat er in het basisonderwijs zo veel schorsingen voorkwamen, had ik niet verwacht. Ik kan me niet herinneren dat er ooit bij mij in de lagere school iemand werd geschorst. Dat er soms iemand eens in de hoek moest gaan staan of moest binnenblijven tijdens een speeltijd, kan ik mij nog wel herinneren maar daar bleef het dan ook wel bij. Als kinderen zich problematisch gedragen komt dat vaak voort uit een slechte thuissituatie. Ik kan me maar al te goed voorstellen dat sommige kinderen echt het bloed onder de nagels kunnen halen bij de juf of meester, maar ik weet niet of schorsen een goede straf is. Ik vind dat men eerst goed moet nadenken voor er zo'n drastische beslissingen worden genomen. Daarom vind ik het zeer goed dat er 'fast teams' worden ingeschakeld die het kind zullen helpen. Ook als leerkracht kan je een belangrijke rol spelen bij het begeleiden van een kind. Als je ziet dat een kind zich niet goed in zijn vel voelt, moet je als leerkracht meteen optreden. Een goed gesprek kan vaak al veel doen voor een kind. Al ben ik me ervan bewust dat een leerkracht dit niet altijd en bij iedereen kan doen. Daarom vind ik dat er extra begeleiding in het onderwijs zou mogen zijn. Kinderen brengen de meeste tijd van hun jeugd door op de schoolbanken en daarom is het belangrijk dat kinderen graag naar school komen en zich er ook goed in hun vel voelen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.