actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st December 2017, 20:07
Lander.D*bruyn Lander.D*bruyn is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Wuustwezel
Posts: 71
Gloednieuwe chatbot beantwoordt vragen van asielzoekers

Asielzoekers die in België aankomen, vinden niet altijd gemakkelijk hun weg naar de juiste diensten. Een chatbot moet nu komaf maken met dat probleem.

De chatbot, die de naam Asylumbot meekreeg, kwam tot stand door de samenwerking van deJuristen Gent, Lee & Ally en Vluchtelingenwerk Vlaanderen. Het is de bedoeling dat Asylumbot een extra eerste luisterend oor biedt aan asielzoekers. De bot heeft een antwoord klaar op de meest prangende vragen over onderwerpen als de asielprocedure, juridische en medische bijstand en opvang.

De bot is niet bedoeld om de huidige dienstverlening te vervangen, maar is een extra kanaal om de doelgroep te bereiken. Asielzoekers kunnen op deze manier gemakkelijk doorverwezen worden naar de relevante diensten en instanties. Zoals het Startpunt van Vluchtelingenwerk, waar ze vervolgens de nodige informatie krijgen.

Asylumbot kan op dit moment al vragen beantwoorden in het Engels en het Arabisch. Hij is zo geprogrammeerd dat hij ook vragen herkent die taalkundig niet helemaal correct zijn.

De bot is beschikbaar via Facebook Messenger, legt Matthias Dobbelaere-Welvaert, managing partner bij deJuristen Gent en Lee & Ally, uit. "Daar hebben we bewust voor gekozen. Met een gloednieuwe app riskeer je immers dat de gebruiker doorheen een leerproces moet. De meeste mensen op de vlucht zijn vertrouwd met Messenger en kunnen dus onmiddellijk aan de slag."

Bron: 21/12/2017, De Morgen
https://www.demorgen.be/binnenland/...ekers-b715a5df/

Mening:
Ik vind het zeer positief dat Asylumbot is ontworpen. Je hoort het inderdaad wel vaker dat men moeilijk de juiste instanties vindt wanneer men ergens asiel aanvraagt. Door gebruik te maken van Asylumbot kan dit probleem vermindert worden.
Het feit dat men deze technologie binnen een gekende toepassing als Messenger heeft geplaats is enkel maar positief te noemen. Dit zal voor veel asielzoekers zullen hierdoor sneller de stap naar de chatbot zetten volgens mij. Hoe absurd zou het zijn als je hiervoor een nieuw platform zou ontwerpen dat enkel een Nederlandstalige uitleg heeft? Dan heeft de chatbot naar mijn inzien compleet geen nut.
Wat ik als informaticus verrassend vind is dat de Asylumbot ook taalkundig fouten zinnen correct kan interpreteren. Dit is voor een chatbot enorm moeilijk om te programeren. Het is zeer eenvoudig als je de chatbot zou kunnen programmeren met standaard vragen en standaard antwoorden. Het feit dat je aan de bot alles kan vragen wat je maar wil en dat de zinsconstructie niet uitmaakt betekend enkel en alleen dat er zeer veel werk in is gestoken.
Ik vind het echter wel jammer dat de Asylumbot enkel in het Engels en Arabisch beschikbaar is. Ik vind dat je deze bot toch ook zeker in de landstalen zou moeten programmeren. Hierdoor kunnen de vluchtelingen die deze chatbot gebruiken ook nog eens hun Nederlands, Frans of Duits inoefenen. Dit kan, naar eigen zeggen, enkel positief uitdraaien met het oog op een verdere integratie in de maatschappij.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd December 2017, 10:53
VeerleGrauwm*ns VeerleGrauwm*ns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 43
Super zo'n chatbot! De taal vormt vaak een drempel tussen de asielzoeker en de instanties waarbij ze terecht kunnen. Ze komen ook vaak in problemen als ze niet in orde zijn met bepaald papierwerk, een groot deel daarvan is te wijten aan het feit dat ze niet weten welke papieren ze in orde moeten krijgen of waar ze dit moeten doen. Wij, met Nederlands als moedertaal, weten soms ook niet welke instanties we moeten aanspreken of welk papier nu juist waar ingediend moet worden. Je kan je dus voorstellen dat het voor mensen met een andere taal nog ingewikkelder is. Ik ben voorstaander van deze chatbot en hoop dat ze deze uitbreiden naar meerdere talen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.