actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th November 2017, 11:32
Lander.D*bruyn Lander.D*bruyn is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Wuustwezel
Posts: 71
'Winstgevendheid Belgische banken blijft onder druk'

De vooruitzichten voor de Belgische economie zijn goed. Maar hoe dan ook zal de lage rente de komende jaren blijven wegen op de winstcijfers van de banken, zegt het ratingbureau Moody's.

Eerst het goede nieuws. Volgens het nieuwe rapport dat Moody's donderdag publiceerde zijn de belangrijkste Belgische banken vandaag voldoende gekapitaliseerd om eventuele nieuwe schokken op te vangen. Ze bevinden zich ook in rustiger vaarwater omdat ze de voorbije jaren het puin uit de crisis grotendeels hebben weggewerkt.

Bovendien verwacht Moody's dat de Belgische economie de komende jaren verder zal groeien. Al blijft een chaotische afloop van de brexit-discussies wel een belangrijk risico.*

Ondanks die mooiere vooruitzichten zal de winstgevendheid van de meeste banken in ons land onder druk blijven staan, waarschuwt Moody's. Dat heeft alles te maken met de lage rente. Die leidt ertoe dat banken minder winstmarges kunnen puren uit hun rente-inkomsten.*

Het derdekwartaalrapport dat KBC donderdagochtend publiceerde, illustreert duidelijk wat er aan de hand is. De Belgische tak van KBC zag in het derde kwartaal niet alleen haar rente-inkomsten 13 procent lager uitvallen dan in dezelfde periode vorig jaar. Omdat ze die inkomsten zelf aan een lagere rente moest herinvesteren, en door commerciële druk op de marge van sommige producten die de bank aanbiedt, puurde KBC daar ook minder inkomsten uit. Aan 1,51 procent kwam de netto-rentemarge van KBC in het derde kwartaal 27 basispunten lager uit dan in dezelfde periode vorig jaar.

Het helpt ook mee te verklaren waarom het aandeel KBC donderdag toch terrein verliest hoewel de groep een hogere nettowinst wist voor te leggen dan analisten hadden verwacht.*

Banken proberen dat lagerente-effect nu al een tijd te counteren door meer kredieten te verschaffen en andere bronnen van inkomsten aan te boren. Zo proberen veel financiële instellingen extra commissie-inkomsten binnen te halen door bijvoorbeeld meer in te zetten op de verkoop van beleggingsproducten. Maar de kredietportefeuille doen aanzwellen en extra commissie-inkomsten zoeken kunnen het negatieve effect van de lage rente maar deels compenseren, zegt Moody's.

Bron:
16/11/2017 De Tijd
https://www.tijd.be/ondernemen/bank...er-druk/9953757

Mening:
Het stelt me gerust te lezen dat de banken zich hebben gekapitaliseerd. Als ze hierdoor een eventuele aankomende schok kunnen opvangen ben ik geruster.
Terwijl ik dit artikel aan het posten was heb ik de rentekoers van KBC in de gaten gehouden. Deze ging opvallende de negatieve kant op. Hieruit blijkt dat men, ookal heb ik het slechts op een korte periode gezien, in het artikel de waarheid spreekt.
De beurs vind ik iets heel speciaal en dan zeker het 'spelen' op de beurs. Het is als een soort gokkantoor dat gelegaliseerd is. Mensen kopen en verkopen aandelen. Heel onze economie hangt af van dit gokkantoor. Je kan dus besluiten dat een klein deel van de economie geregeerd wordt door mensen die er niets van kennen. Is dit niet verontrustend?
Al bij al kan ik concluderen dat de banken zich goed hebben hersteld. De vraag die blijft, is ons geld wel veilig op een bank en betalen we niet teveel om ons geld er op te laten staan?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.