actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th December 2017, 21:04
Lander.D*bruyn Lander.D*bruyn is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Wuustwezel
Posts: 71
Het is zover: internet wordt nooit meer hetzelfde

Zoals verwacht werd netneutraliteit in de VS vanavond afgeschaft. Amerikanen zullen nooit meer op dezelfde manier internet kunnen gebruiken. Dit is wat er verandert.

Met een nipte meerderheid (3 Republikeinen versus 2 Democraten) besliste de Amerikaanse telecomwaakhond FCC vanavond om de netneutraliteit in de VS af te schaffen. Dat is een basisregel die stelt dat de telecom- en internetproviders al hun internetklanten op dezelfde manier moeten behandelen.

Van doorgeefluik naar poortwachter
De gevolgen voor de 300 miljoen Amerikanen zijn groot. Nu ontstaat er in de VS een internet met twee snelheden, waarbij er meer macht en geld terechtkomt bij de grote internetleveranciers, zoals Comcast en Verizon.

Comcast en Verizon mogen straks hun eigen ‘content’ (inhoud) voorrang geven op die van anderen. Ook mogen ze klanten meer laten betalen voor hun bezoek aan bepaalde websites. Zo veranderen ze van doorgeefluik in poortwachters.

Concurrentieverstorend
Dat dreigt volgens critici de concurrentie op het internet te verstoren en innovatie te bemoeilijken. De grote namen op het internet zullen straks wel in de internetpakketten met snel internet zitten, maar de kleine start-ups zullen daar met geen mogelijkheid nog komen. Zij kunnen hoogstens trage streaming aanbieden, die constant hapert. Het kost nu al moeite om een bedrijf te starten tussen de giganten, maar zonder netneutraliteit is dat bijna niet te doen.

Grote internetspelers als Netflix, Apple, Google en Facebook, Twitter zijn dan ook niet tevreden. Deze bedrijven streamen namelijk veel video’s en muziek via het internet en vrezen nu meer te moeten betalen omdat ze het internet zwaar belasten.

Consument betaalt meer
De verwachting is dat die grote internetbedrijven de extra kosten zullen doorrekenen aan de klant. Met name voor toegang tot de zogeheten ‘premium-websites’ met de grote namen in, zal de Amerikaanse consument straks wellicht meer moeten betalen.

Voor Belgische consumenten heeft het besluit van de FCC voorlopig geen gevolgen. De Europese regelgeving voorziet wel nog netneutraliteit.

Bron:
14/12/2017 De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171214_03243052

Mening:
In België is het zo dat je kan kiezen tussen verschillende pakketten met een aantal GB internet in. Als je nu een kleiner of een groter pakket neemt, dit heeft geen invloed op de snelheid van jouw internet. Dit vind ik niet meer dan normaal. Als je namelijk niet veel internet gebruikt moet je ook niet meer betalen dan nodig. Wanneer je dan, als lage verbruiker, op het internet surft wil je wel een deftige snelheid. Ik vind het dan ook verrassend dat men hier in Amerika van af is gestapt.
Ik zie het verkopen van twee internetsnelheden puur als een commerciële zaak die slecht is voor de consumenten. Er zal meer betaald moeten worden om een deftige kwaliteit van het internet te behouden. Dit vind ik zeer spijtig.
Zoals in het artikel wordt aangehaald zal het voor start-ups bijna onmogelijk zijn om nog mee te kunnen draaien in de harde wereld op het internet. Dit is zeer jammer. We mogen niet vergeten dat giganten als Google, Facebook en Twitter ook allemaal als kleine ondernemingen zijn gestart. Zij hebben ons leven compleet veranderd. Wanneer we start-ups het nog lastiger gaan maken denk ik dat we er voor gaan zorgen dat we de innovatie op het internet inderdaad gaan tegen gaan.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th December 2017, 21:09
Bart.V*nderLinden Bart.V*nderLinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Nijlen
Posts: 100
Mening van Bart

Ik ben het eens met wat Lander zegt. De dupe hiervan is de consument. Het beleid van Trump resulteert nog maar eens in het voordeel van grote bedrijven. Wat ben je nu met 2 internetsnelheden? Iedereen heeft toch het recht op het snelste internet dat mogelijk is zonder daar extra voor te betalen? Ik vind dat we de paramater internetsnelheid hier als vast gegeven moeten maken (dat zou de overheid althans moeten doen). Zo heeft iedereen alvast het snelste internet mogelijk. Dan kan je inderdaad naar verbruik kijken en daar een prijskaartje aan vastplakken.

Vergelijk het eens met water (het principe is hetzelfde):
Je wil 1liter water per minuut, wil je er meer per minuut dan betaal je (nog) meer. Dat is ronduit belachelijk en gewoon puur commercieel bekeken een voordeel voor de providers.
Het bad van Archimedes zal nooit overlopen met die doorstroom van 1liter/min.

De vindingrijkheid van de Amerikaanse overheid is ver zoek. Je moet concurentie hebben en vaste afspraken maken over internetsnelheid.

Het is jammer dat internetsnelheid een factor van winstbejag is en geen van menselijk recht.
Maandelijks betalen voor simpelweg een kabel naar een datacenter vind ik in de eerste plaats zelfs absurd. Maarja, zo zit het systeem nu eenmaal in elkaar.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.