actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd April 2018, 15:30
Emma.L*ysen Emma.L*ysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Beerse
Posts: 62
Weyts legt dierentuinen strengere regels op

Weyts legt dierentuinen strengere regels op

Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA) wil het welzijn van dieren in de Vlaamse dierentuinen verbeteren en verscherpt daarom een reeks voorschriften voor die dierentuinen.


Vlaamse dierentuinen werken nog altijd binnen de krijtlijnen van een Koninklijk Besluit uit 1998. Maar in de voorbije twintig jaar is er veel gebeurd: de dierentuinenwereld is sterk veranderd, de maatschappelijke gevoeligheid voor dierenwelzijn is sterk toegenomen en er is veel bijkomende wetenschappelijke kennis verzameld over (het in gevangenschap houden van) dieren.

Daarom wilde minister Weyts de regels moderniseren. ‘We leggen de lat inzake dierenwelzijn hoger in heel Vlaanderen: het is evident dat we dat ook doen in de dierentuinen. Het was hoog tijd voor een aanpassing van de erkenningsvoorwaarden’, legt de N-VA-minister uit.

Centrale doel is het welzijn van de dieren te verbeteren. Er komen onder meer heldere afspraken over de verblijven. Er moet bijvoorbeeld altijd beschutting (natuurlijke beschutting of een schuilhok) beschikbaar zijn voor de dieren die permanent buiten gehouden worden. Dieren die zowel een binnen- als een buitenverblijf moeten hebben, moeten ook steeds toegang hebben tot de beide verblijven (met alleen enkele logische uitzonderingen, zoals vrieskou of de reiniging van het verblijf).

Ontsnapping

Er komt ook een verplichting om elke dierentuin volledig te omheinen, als extra veiligheidsmaatregel. De maatregel werd onder andere ingegeven door de ontsnapping van een sneeuwpanter in de Waalse dierentuin Monde Sauvage enkele jaren geleden.

Het fysiek contact tussen bezoekers en dieren wordt ernstig ingeperkt. Sommige bezoekers gaan immers op een totaal foute manier om met dieren. Net daarom besliste Planckendael vorig jaar na een reeks incidenten de kinderboerderij te sluiten. Doorloopvolières mogen blijven bestaan, maar enkel als er doorlopend een personeelslid aanwezig is om toezicht te houden.

Bij vertoningen voor publiek mogen dieren niet gedwongen worden om onnatuurlijke kunstjes te doen: ze mogen enkel hun natuurlijke gedrag demonstreren. Elke Vlaamse dierentuin moet tenslotte een eigen ethische commissie oprichten: een soort waakhond die permanent kan toezien op het dierenwelzijn.

De Vlaamse dierentuinen krijgen een jaar de tijd om alle gevraagde aanpassingen door te voeren.

Bron: EDM, 22 april 2018, De Standaard
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180422_03475866

Eigen mening: Ik vind het enorm goed dat er een nieuwe reeks voorschriften voor dierentuinen zullen verschijnen op basis van de veranderingen die zich de laatste twintig jaar hebben voorgedaan. Dieren in gevangenschap hebben nog steeds nood aan enkele basisbehoeften en ik stel me soms vragen bij de invulling van deze noden. Dieren in enorm kleine kooien, verblijven zonder enig groen of schimmel op de muren, dit zijn allemaal geen vreemde zaken in dierentuinen. Ik denk dan ook dat deze nieuwe voorschriften voor een hele hoop dierentuinen een extra inspanning zullen vragen. Deze inspanning zal geleverd moeten worden in het teken van het welzijn van de dieren en om hun blijvende opening te garanderen. Ik stel me wel vragen bij de haalbaarheid van deze veranderingen binnen het jaar. We weten uiteraard niet tot in detail wat de nieuwe voorschriften zullen zijn, maar ik kan me inbeelden dat dit heel wat extra financiering zal vragen voor al het materiaal en de werkuren. Ik vrees dan ook dat dit voor sommige dierentuinen niet haalbaar is binnen het jaar. Uiteraard kan ik dit enkel motiveren vanuit mijn eigen mening. Mijn laatste bedenking is dat ik het goed vind dat deze voorschriften er voor alle dierentuinen zullen komen. Het zal deze keer geen toevallige selectie zijn of 'vriendjespolitiek' over welke dierentuinen moeten sluiten en welke niet. De voorschriften worden opgesteld en zijn voor elke dierentuin gelijk. Ik ben benieuwd of deze voorschriften ook effectief binnen elke dierentuin gecontroleerd zullen worden, daarvoor zullen we nog een jaar geduld moeten hebben.

Laatst aangepast door Emma.L*ysen : 22nd April 2018 om 15:38.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.