actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th November 2016, 06:15
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
'Een vrouw als president is voor veel Amerikanen een te zure appel om in te bijten’

'Een vrouw als president is voor veel Amerikanen een te zure appel om in te bijten’

Terwijl Donald Trump het veel beter doet dan de peilingen voorspelden, trekken campagnevrijwilligers van Hillary Clinton druppelsgewijs naar huis. Dat kon onze redactrice vaststellen in het hoofdkwartier van de Clinton-campagne in New York.

Heel wat Democraten hadden verwacht in de vroege vooravond al een ernstige indicatie te hebben van wie de spannende presidentsrace zou winnen. Het grootse conventiecentrum Javots Center was daartoe al dagen op voorhand in gereedheid gebracht. Te voorbarig? Om twintig over elf ’s avonds (5.20 uur Belgische tijd) streden beide kandidaten nog altijd nek aan nek tegen elkaar, en zag het er voor Donald Trump steeds beter uit. Druppelsgewijs trokken meerdere Democratische campagnevrijwilligers naar huis. Het feestje waarop ze hadden gehoopt, bleef uit.

’s Ochtends bij de stembus had Acte (71), een pittige dame uit New York, nochtans verwacht dat Hillary Clinton niet alleen zou winnen, maar zelfs een grote overwinning zou boeken. ‘New York komt massaal op straat, om een statement te maken. Wij willen hem niet.’ Maar niet alleen een heleboel Democraten gingen dinsdag stemmen. Ook in staten met Trump-aanhangers stonden een hele dag lange rijen voor de stembureaus. En die wilden Hillary niet.

‘De peilingen zaten er flink naast’, zegt Maggie Austin. Zij ging met haar man JP rond halfelf naar huis. ‘Omdat we moe zijn, en morgen vroeg moeten opstaan.’ Toch is dat merkwaardig, want Maggie en JP waren bijzonder nauw betrokken bij de campagne van Hillary Clinton. Het echtpaar is Afro-Amerikaans, kent de Obama’s persoonlijk en zat in het financiële comité van de Clinton-campagne. ‘Ik ken niemand die in mijn hele leven bekwamer is dan Hillary Clinton’, zegt Maggie. ‘Wat als het Trump wordt? Ik weet niet of Amerika zelfs twee maanden met die man overleeft. Ze hebben zelfs zijn mobiele telefoon moeten afnemen, want hij heeft zichzelf zelfs op Twitter niet onder controle. Hoe gaat hij straks met wereldleiders om?’

‘De peilingen zaten er goed naast’, herhaalt ook JP. ‘Clinton heeft een aantal Trump-kiezers “deplorable” genoemd. De onbesliste kiezer kan daarop zijn afgeknapt.’ Maggie ziet nog een andere verklaring. ‘We hebben al acht jaar een zwarte president gehad. Veel Amerikanen vinden een vrouw als president een te zure appel om in te bijten.’

Bron: De Standaard, 9/11/2016

Mening

Laat ik met dit artikel mijn politieke voorkeur uitschijnen? Waarschijnlijk wel. Ik heb de verkiezingen redelijk nauw opgevolgd en veranderingen die Clinton wil brengen zeggen me meer, dan de veranderingen (achteruitgang) die Trump wil aanbrengen. Ik vind het ook heel vreemd dat Amerika, nu, deze verkiezing geen barričres durft doorbreken. Acht jaar geleden kozen de Amerikanen voor verandering door een zwarte president te verkiezen. Na acht jaar zien de Amerikanen dat Obama het goed heeft gedaan. Ik dacht dat ze het glazen plafond voor de vrouw ook gingen doorbreken, maar niets lijkt minder waar.
Ik dacht net zoals het artikel dat er vroeg beslist zou zijn wie de nieuwe president zou worden. Ik zit wel met een ei in mijn broek voor moest het Trump worden. Kunnen ze 'snel' niet de taakomschrijving van de president nog veranderen? Ik weet dat dit niet snel kan gebeuren, maar toch zou ik me geruster voelen wanneer Trump zou toch winnen. Hopelijk keert het tij nog om.

Laatst aangepast door L*ura.present : 9th November 2016 om 06:25.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.