actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th November 2016, 08:46
Emily.t*els Emily.t*els is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Geel
Posts: 27
Dan toch Donald!

Zeg nooit nooit. Wat niemand verwacht had, is dan toch gebeurd. Donald Trump en niet Hillary Clinton volgt Barack Obama op en wordt de 45e president van de Verenigde Staten van Amerika.
KAART. Zo stemde Amerika

Amerika heeft gekozen. En terwijl tot gisteren de kansen er voor Clinton het best uitzagen, wordt Trump op 20 januari 2017 de 45e president van de Verenigde Staten. Nog niet alle stemmen zijn geteld, maar volgens een prognose van de New York Times zal Trump uiteindelijk 310 van de 538 kiesmannen binnenhalen. Dat is ruim meer dan de 270 die nodig waren om de verkiezingen te winnen.

Wachten op overwinningsspeech

Terwijl bij het begin van de stembusgang Hillary Clinton nog 65 procent kans had om president te worden, en Trump 35 procent, keerde dat helemaal in de loop van de nacht. Donald Trump is ondertussen aangekomen in zijn hoofdkwartier in New York, waar zijn aanhangers zijn overwinningsspeech afwachten.

Hillary Clinton zal geen verlies-speech geven, maakte haar campagnemanager John Podesta eerder bekend.

Het verloop van de verkiezingsnacht

Iets na middernacht kwamen de allereerste officiële resultaten binnen na het sluiten van de eerste stembureaus. Die kwamen uit de staat Kentucky. Met 1 procent van de stemmen geteld, had Donald Trump 79,1 procent van de stemmen achter zich. Hillary Clinton zat aan 18 procent. Ook in Indiana trok Trump bij de eerste resultaten aan het langste eind. Dat was geen verrassing, aangezien zowel Indiana als Kentucky traditioneel Republikeinse staten zijn. Niet veel later pakte Trump ook onder andere West-Virginia en Oklahoma. De traditioneel Democratische staten Illinois en New Jersey gingen naar Clinton.

Aanvankelijk liep alles zoals verwacht, maar geleidelijk aan begon het tij toch in het voordeel van Trump te keren. In heel wat staten werd het veel spannender dan verwacht, met Florida op kop. Daar was het een hele tijd haasje over tussen de kandidaten. Uiteindelijk kwam om 4.53 uur het nieuws dat Florida door Trump gewonnen werd. Ook de meeste 'swing states' zoals Ohio en North Carolina gingen naar Trump. Clinton trok dan weer aan het langste eind in Virginia.

Deze staten gingen naar Trump: Kentucky, Indiana, West-Virginia, Oklahoma, Tennessee, Mississippi, South Carolina, Missouri, Kansas, Nebraska, North Dakota, South Dakota, Wyoming, Texas, Louisiana, Missouri, Ohio, Florida, Iowa, Pennsylvania, Alaska, Wisconsin.

Dode in Californië

In Californië was er ophef door een schietpartij bij een stemlokaal in Azusa. Agenten werden er onder vuur genomen, waarna twee stembureaus werden afgesloten. Er vielen één dode, twee mensen raakten gewond.

Volgens Fox News waren er onder andere in Virginia, New Jersey, Texas, Michigan en Utah problemen met stemcomputers, waardoor moest overgeschakeld worden op stemmen met pen en papier. Ook in North Carolina waren er problemen, waardoor een aantal stembureaus langer openbleven dan gepland. In onder andere Pennsylvania zouden 68 mensen een klacht hebben ingediend voor intimidatie bij het uitbrengen van hun stem. Voor het overige spreekt Fox van een relatief vlotte verkiezingsdag. Uit peilingen van CNN blijkt alleszins dat 8 op de 10 Amerikaanse kiezers vertrouwen had in een eerlijke stembusgang.

Andere verkiezingen

Er werd niet alleen gestemd voor de nieuwe president. Op Election Day werden ook gouverneursverkiezingen gehouden en woedde er een strijd om het Congres. Ook daar trokken de Republikeinen aan het langste eind: ze behouden zowel de meerderheid in het Huis van Afgevaardigden als in de Senaat. Dat blijkt uit exitpolls van de Amerikaanse media.

Daarnaast werden er in vele staten ook referenda gehouden. Zo hebben Californië, Massachusetts, Florida en North Dakota onder andere gestemd voor de legalisering van het gebruik van marihuana.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161109_02563445 8:42 9/11/2016

Mijn mening: Het is ongelooflijk. Ik had echt niet verwacht dat Donald Trump effectief deze verkiezingen zou winnen. Het was niet meteen mijn voorkeur, maar het is nu eenmaal zo. Hij heeft de kans om zijn vele beloftes uit te voeren. Ik ben zeer nieuwsgierig naar hoe de VS zal "evolueren". Hij zal toch moeten veranderen in mijn ogen. Hij moet beseffen dat de wereld niet meer rond hem alleen draait, maar dat hij de VS nu een prioriteit moet maken. Ik heb een goede vriend in Amerika, en hij vertelde me gisteren dat hij ook heeft moeten stemmen. Hij vertelde me dat hij zeker wist dat Clinton verkozen zou worden omdat hij alleen al, niemand kende die voor Trump wou stemmen. Natuurlijk, kan ik wel inzien dat sommige mensen dit liever niet zeggen. Dat hebben we nu wel aan de stemmen gemerkt. Nergens zag ik iemand die een voorkeur voor Trump had, en toch... Zelf, dacht ik ook altijd; mensen gaan toch niet echt stemmen voor een ellendige clown die alleen om zichzelf geeft? Je kan zien hoe ver je er soms naast kan zitten. Ik dacht altijd dat het grootste probleem in Amerika het wapenbezit was. Kijk naar massa moorden in scholen etc. Trump gaat het nog makkelijker maken om wapens (geweren) te kopen. Eén ding is zeker; zulke situaties gaan alleen maar erger worden met Donald als president. Hij is nog geen dag president en er vallen al doden (Californië) door deze wapenwet, die nu alleen nog maar toegankelijker wordt. Hilary heeft Trump niet kunnen verslaan met alleen maar feiten, intelligentie en logica. Zij deed meer aan de oude manier van politiek. Deze manier was niet goed genoeg. Zelf, ben ik ook geen fan van Hilary zoals vele Amerikanen. Zij zullen hun stem "ongeldig" gemaakt hebben, en dat zal de uitkomst ook wel voor een groot deel bepaald hebben. Donald heeft altijd al gedacht dat hij de wereld in zijn eentje aankon. Hij deed toen al vele dingen die helemaal niet oké waren. Laat staan, wat hij nu zal doen, nu hij echt al zijn dromen en gekke gedachten kan waarmaken.

Laatst aangepast door Emily.t*els : 9th November 2016 om 10:04.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th November 2016, 08:55
Ben.D*Busser Ben.D*Busser is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Herentals
Posts: 90
Dan toch Donald!

Ik ben benieuwd welke beloftes hij allemaal gaat nakomen. Net zoals Emily al aanhaalde in haar mening bij dit artikel, nu heeft hij de kans om zijn stem waar te maken. Maar naast het feit dat ik benieuwd ben, maakt deze uitkomst me wel een beetje bang, en terecht zouden de meesten dan nog zeggen. Iemand die zo'n uitspraken doet, iemand die doorheen dit proces zo is neergehaald met zijn verleden en wat hij in het heden nog steeds doet en zegt, baart me zorgen. Wat als hij echt de kans krijgt om zijn 'dromen' waar te maken. Wie gaat hem nu nog tegen houden moest er iets misgaan? Weten de inwoners van de Verenigde Staten überhaupt op wie ze feitelijk stemden? We zullen er snel achter komen. Amerika heeft gekozen en dat staat vast. Donald Trump is dan toch heel onverwacht president geworden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th November 2016, 16:58
Ellen.B*smans Ellen.B*smans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Ranst
Posts: 85
Dan toch Donald!

Net zoals Emily, vond ik Clinton noch Trump geschikt als nieuwe president van de Verenigde Staten. Verbaasd ben ik echter niet. Het was te verwachten dat de Amerikanen Trump zouden verkiezen, aangezien hij bepaalde problemen ter sprake bracht waar voorheen met geen woord over gerept werd. Wanneer dingen slecht gaan, zoals de economie die niet helemaal goed draait of wanneer de wereld bedreigd wordt door terreur, gaan mensen altijd op zoek naar een zondebok. Zoals we allemaal wel weten, kan Trump bijzonder goed met de vinger wijzen naar bepaalde volkeren en godsdiensten. De Amerikanen willen verandering, net zoals de Britten. Hij heeft inderdaad uitspraken gedaan die totaal niet door de beugel kunnen, maar zo zorgde hij er tenminste wel voor dat hij gehoord werd. Deze morgen had ik mijn bedenkingen bij de uitslag, maar momenteel denk ik dat het al bij al nog wel zal meevallen. Trump heeft heel wat beloften gemaakt die hij, volgens mij, niet zal kunnen waarmaken. Daarnaast zal hij ook nooit zomaar een wet kunnen uitvaardigen. Ik denk dat we zullen moeten afwachten, vooraleer we echt uitspraken kunnen doen over zijn geschiktheid als president.

Laatst aangepast door Ellen.B*smans : 9th November 2016 om 17:03.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.