actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st October 2016, 23:36
Emily.t*els Emily.t*els is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Geel
Posts: 27
Obama laat FBI-topman niet vallen

In de strijd tussen presidentskandidate Hillary Clinton en de FBI om het aangekondigde onderzoek naar e-mails uit de omgeving van de Democrate, blijft het Witte Huis ‘neutraal’. Partijgenoten van de president nemen intussen FBI-topman Comey stevig op de korrel.

Over FBI-chef James Comey zei woordvoerder Josh Earnest van het Witte Huis: ‘Ik bekritiseer hem niet, ik verdedig hem niet’ en 'de president gelooft niet dat Comey in het geheim erop uit is om een kandidaat of een partij te bevoordelen'. Het luidde ook nog dat Comey 'een integer man' is en iemand met een 'goed karakter'.

Daarmee neemt de Amerikaanse president Barack Obama een andere houding in dan veel van zijn Democratische partijgenoten, waaronder Hillary Clinton zelf. Zij leveren felle kritiek op Comey en vinden dat hij zijn mond had moeten houden. Afgelopen vrijdag, elf dagen voor de presidentverkiezingen, schreef Comey in een brief aan het congres dat er op een server van Hillary Clinton nieuwe e-mails zijn opgedoken die 'van belang' lijken voor het onderzoek, maar hij zei daarbij niet te weten of de mails ook 'significant' zijn. Het is namelijk nog niet bekend wat er in de mails staat.

'Wet overtreden'

Harry Reid, de leider van de Democratische fractie in de Amerikaanse Senaat, schreef vandaag nog een scherpe brief aan Comey: 'U heeft de laatste maanden laten zien dat u een verontrustende dubbele moraal hanteert met betrekking tot gevoelige informatie. U probeert duidelijk de ene partij te helpen ten koste van de andere', aldus Reid. 'Door uw partijdig handelen hebt u mogelijk de wet overtreden.'

In de nacht van zondag op maandag werd bekend dat de FBI een volmacht heeft gekregen om de nieuw opgedoken e-mails te onderzoeken. Dat betekent dat de inlichtingendienst kan beginnen met de analyse van de duizenden berichten.

Hillary Clinton zei vandaag tijdens een verkiezingsbijeenkomst in de Amerikaanse staat Ohio dat ze sterk in haar schoenen staat. 'De FBI heeft hier geen zaak', zei ze. 'De FBI moet die bewuste e-mails onderzoeken. En ik ben er zeker van dat ze tot dezelfde conclusie zullen komen als toen ze mijn eigen e-mails hebben onderzocht het voorbije jaar.'

Clinton Foundation

Ook vandaag bleek dat agenten van de Amerikaanse federale recherche FBI eerder dit jaar zouden hebben aangedrongen op een grondig onderzoek naar de Clinton Foundation. Ze wilden nagaan of de stichting bijzondere politieke gunsten verleende aan donoren, maar uiteindelijk werd beslist dat er onvoldoende bewijzen waren om het onderzoek voort te zetten. Dat meldt de Amerikaanse krant Wall Street Journal (WSJ).

Verschillende New Yorkse FBI-agenten zouden discussies gevoerd hebben over de mate waarin het dossier kon worden uitgezocht. Ze wilden nagaan of er iets aan was van de berichten over corruptie en belangenvermenging bij de ‘liefdadigheidsinstelling’ van Bill en Hillary Clinton. In WSJ wordt in detail ingegaan op de gesprekken die de onderzoekers en het Openbaar Ministerie daarover voerden. Maar de zaak werd volgens de mediaberichten door het Openbaar Ministerie geklasseerd, omdat er onvoldoende bewijzen waren voor de beschuldigingen.

Tegenstanders van Clinton hebben al langer kritiek op de werking van haar stichting. Ze stellen onder meer dat de donoren van de Clinton Foundation toegang kregen tot hoge vertegenwoordigers van de Amerikaanse overheid.

Bij de Clinton Foundation klinkt het in een reactie dat de stichting nooit door de FBI gecontacteerd werd.


Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20161031_02549481

Mijn mening:
De fameuze James Comey heeft op 28 oktober, 2016, minder dan 2 weken voor de verkiezingen een groot drama veroorzaakt. Hij heeft namelijk e-mails van Hillary Clinton onderzocht en openbaar gemaakt. Wij, het publiek, weten nog altijd niet precies wat er in deze e-mails staat aangezien het nog niet zeker is of het wel effectief een nuttig onderzoek was. Doordat hij deze e-mails openbaar maakt gaat hij in tegen zijn zogenaamde "baas" namelijk Loretta Lynch. Zij is Justitieminister. Ik vind het zelf niet erg "proper" om deze streek 2 weken voor de verkiezingen uit te halen. Het lijkt er inderdaad op dat hij dit met voorbedachte reden heeft gedaan. Toch, heb ik zelf niet echt een gevoel dat dit zo is maar, mijn gevoel zit niet altijd juist, uiteraard. Ik heb zo mijn twijfels. Comey heeft door dit te doen alleszins wel veel chaos veroorzaakt. Mensen beginnen te twijfelen aan Clinton, en dit is zeker en vast niet goed voor haar campagne. Het aantal stemmen (op sociale media etc.) is voor Clinton hierdoor duidelijk minder geworden sinds dit bekend is. Uiteraard, was dit wel te verwachten. Als Comey zo graag heeft dat Hilary er niet zou komen, denk ik persoonlijk dat hij het nog wel een weekje later bekend zou maken. Dan was de kans nog een stuk groter dat Hilary nog meer potentiele stemmers zou verliezen. Uiteraard, wanneer er iets is dat men niet zou mogen weten en, je presidentskandidate wil worden dan kan je er zeker zijn dat dit uiteindelijk aan het licht komt. Wat er ook aan het gebeuren is of wat men ook denkt (ook in verband met haar stichting) men kan alleen maar afwachten. Zelf denk ik ook niet dat Obama een grote fout begaat door Comey te houden. Toch, zou ik zelf nooit afgaan op een "goed karakter" zoals het artikel vermeld, aangezien een goed karakter misleidend kan zijn. Ik hoop en denk dat Obama nochtans niet zo naïef is en het verschil wel goed genoeg zal kennen en hier, vertrouw ik op.

Laatst aangepast door Emily.t*els : 31st October 2016 om 23:54.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.