actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th November 2011, 17:10
Willem.Van.den.Broeck Willem.Van.den.Broeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Geel
Posts: 24
Belgen torsen steeds meer belastingdruk

Het nieuwsbericht:
Belgen moeten veel meer belastingen betalen dan de meeste andere landen ter wereld. Dat blijkt uit een studie van consultancybedrijf PwC in samenwerking met de Wereldbank. Op 183 landen vragen slechts 30 landen meer van hun burgers.
De voorstellen voor bijkomende belastingen die momenteel bij de regeringsonderhandelaars op tafel liggen, dreigen de concurrentiepositie van België zwaar te hypothekeren, concludeert PwC. Ons land doet het steeds minder goed op vlak van belastingdruk, terwijl het wereldwijd gemiddeld wel de goede richting uitgaat, zo klinkt het.

'Als ik de verschillende denkpistes bekijk die circuleren in het kader van de lopende regeringsonderhandelingen, kunnen we ons toch de vraag stellen of we niet op weg zijn om het zwaarst belaste land ter wereld te worden', zegt Frank Dierckx van PwC Tax Consultants.

PwC maakte voor de zevende keer een vergelijking van de belastingsystemen van 183 landen wereldwijd. In de rangschikking van belastingdruk staat ons land pas op de 153ste plaats, twee plaatsen lager dan vorig jaar.

In de Europese Unie prijken we net als vorige keer op de 24ste plaats. Een kleine kmo met 60 personeelsleden draagt in ons land 57,3 procent van haar winst af aan de fiscus, wat nog iets meer is dan de 57 procent van vorig jaar. Het Europese en wereldwijde gemiddelde ligt respectievelijk op 43,4 en 44,8 procent, blijkt uit de studie. Van de Europese landen hebben enkel Estland (58,6 procent), Wit-Rusland (62,8 procent), Frankrijk (65,7 procent) en Italië (68,5 procent) een nog zwaardere belastingdruk dan België.

Luxemburg scoort het best in de EU met een belastingdruk van 20,8 procent, maar Dierckx vindt vooral de vergelijking met Nederland interessant. Dat land lijkt goed op België, maar doet met een belastingdruk van 40,5 procent toch een pak beter. PwC telt in ons land 92 belastingen. Vooral de lasten op arbeid wegen zwaar door in vergelijking met andere landen.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20111118_107

Mening:
Het is spijtig dat België zo een grote belastingdruk heeft, ik vind persoonlijk dat er iets aan gedaan moet worden. Ik weet dat met de regeringsonderhandelingen dit wat moeilijker is, maar ik hoop dat ze er toch iets aan doen. Gelukkig zijn we maar op de 153ste plaats globaal gezien, maar dit is nog steeds zeer hoog. Sinds dat Nederland en Luxemburg een zeer lage belastingdruk hebben dan wij, vind ik dat we naar het cijfer van onze buurlanden moeten streven en dus iets doen aan onze belastingdruk.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.