actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st November 2011, 21:07
fenna.adriaensen fenna.adriaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: westerlo
Posts: 23
Mobiel internet veel te duur in België

De Belgen betalen twee tot vijf keer zoveel als een Italiaan voor het gebruik van mobiel internet op de laptop, tablet-pc of mobiele telefoon.

Het gebrek aan concurrentie op de Belgische markt voor mobiel internet houdt de tarieven te hoog. Dat blijkt uit een vergelijkend onderzoek van consumentenorganisatie Test-Aankoop.

Test-Aankoop meldt dat de Belgische gebruiker terecht kan bij twee grote providers (Mobistar en Proximus) en twee alternatieven. Het duurdere Telenet maakt echter gebruik van het Mobistarnetwerk, Mobile Vikings doet dan weer een beroep op het minder uitgebouwde en tragere netwerk van Base.

Gebrek aan concurrentie

"De consument is de dupe van dit gebrek aan concurrentie, hij heeft geen toegang tot voordelige aanbiedingen", aldus de consumentenorganisatie. Bij Mobile Vikings kan voor 12 euro (enkel internet) telkens 2 gigabyte herladen worden, waardoor de provider de voordeligste in België is, hoewel minder snel gesurft kan worden dan bij Mobistar of Proximus.

Een gebruiker die hogere eisen stelt aan zijn mobiel internet, moet daarvoor bij Mobistar al minstens 30 euro neertellen. Uit het onderzoek blijkt dat de Belgische prijzen een pak hoger liggen dan in andere Europese landen zoals Italië, Spanje en Portugal.

Basispakket

Voor een basispakket van 500 megabyte per maand betaalt de Belgische gebruiker meer dan twee keer de prijs van de voordeligste formule van het Italiaanse Coop, voor een mediumpakket van 2 gigabyte is dat al meer dan vijf keer zoveel.

De consumentenorganisatie pleit daarom onder meer voor meer concurrentie door nieuwe providers en formules, waardoor de tarieven laag kunnen worden gehouden. (Belga/EE)

Bron: Knack

Reactie: Het verbaast mij wel dat wij zo veel meer betalen voor ons mobiel internet dan bijvoorbeeld Italië. Maar ik vraag mij af hoe men ervoor kan zorgen dat er meer concurrentie zal ontstaan. Ik denk namelijk dat onze politiekers nu wel andere dingen aan het hoofd hebben dan voor extra concurrentie voor internetproviders te zorgen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st November 2011, 21:54
Laura.Cabanier Laura.Cabanier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Poppel
Posts: 82
Ik heb me ook al vaak afgevraagd hoe het komt dat internet over het algemeen bij ons zo duur is. Vrienden van mij wonen in Nederland, een aantal kilometers verder van bij mij thuis, en zij betalen amper de helft van wat wij thuis betalen voor internet. Ze krijgen er zelfs nog meer downloadlimiet en dergelijke boven op...
Heel gek vind ik dat. Waar hangt dit vanaf eigenlijk?
Ik denk dat wij hier moeilijk een antwoord op kunnen formuleren, omdat we eigenlijk niets weten over de eventuele kosten die een provider maakt, en wat zij eigenlijk aan onze abonnementen en dergelijke verdienen.
Maar toch is het wel heel opvallend dat het bij ons zo duur is, en in vele andere landen helemaal niet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.