actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th November 2011, 11:44
Tinne.Joosen Tinne.Joosen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 71
7 op de 10 fietsers rijden zonder licht

Zeven op de tien fietsers in studentensteden rijden zonder licht. Tot die conclusie komt een reporter van Radio 1 die zich enkele uren in Gent en Leuven opstelde. 'Het is levensgevaarlijk. We doen ons best om de studenten daarvan te overtuigen', zegt commissaris Marc Vranckx van de Leuvense politie.


U bent als automobilist wellicht al eens hevig geschrokken als uit de duisternis plots een fietser zonder licht opduikt. Of u hebt als fietser wellicht al eens gemerkt dat uw fietslicht niet werkt, om vervolgens toch de weg op te gaan. Een reporter van het Radio 1-programma Peeters en Pichal posteerde zich bij valavond op de Bondgenotenlaan in Leuven en aan het Sint-Pietersstation in Gent en keek bij ruim zevenhonderd fietsers of hun licht brandde. Het resultaat: 67 procent van de Leuvense en 73 procent van de Gentse fietsers werd betrapt.

'Het is vooral een probleem bij studenten', zegt commissaris Marc Vranckx van de politie in Leuven. 'Bij het begin van elk academiejaar voeren we preventieve acties om ze duidelijk te maken dat het onveilig is zonder licht. Zeker nu de dagen korter worden, is het belangrijk om met werkende lichtjes de weg op te gaan. Anders heb je voetgangers die op het laatste moment moeten wegspringen of automobilisten die in de remmen moeten gaan omdat ze je niet zien aankomen.'

Gratis lichtjes, dan boetes

De politie van Leuven hield deze week nog bijna 140 fietsers zonder licht tegen. Niet om ze te beboeten, wel om de lichten ter plaatse te herstellen of om afneembare lichtjes cadeau te geven. 'Dat kost ons veel centjes, maar we hopen dat ze daarmee hun lesje leren', zegt Vranckx. 'Vanaf 1 december gaan we boetes uitschrijven.'

De studenten van Gent en Leuven verdedigen zich door te zeggen dat goede fietsen met werkende verlichting een doelwit vormen voor dieven, maar de politie van Leuven pareert dat: 'Een set afneembare lichtjes kost 2 euro'.

'Misschien is het veeleer een studentenprobleem dan een fietsenprobleem', zegt ook Roel De Cleen van de Fietsersbond. 'Zij nemen het iets minder nauw met de regels of zijn te lui om de dynamo op te zetten. Schoolgaande kinderen en volwassenen die naar hun werk fietsen, hebben vaak wel werkende lichten en zelfs nog fluovestjes.'

Toch pleit de Fietsersbond voor kwaliteitsnormen. 'Regelmatige fietsers merken dat hun lichtjes te vaak stuk gaan, en het duurt dan meestal wel even voor ze die herstellen. Auto's zijn toch ook aan normen onderworpen? In de supermarkt staan nog altijd fietsen van bedenkelijke kwaliteit

bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...cleid=G4C3IIEAD

Eigen mening:
De resultaten van het onderzoek zijn natuurlijk beperkt tot Leuven en Gent, maar ik denk dat er algemeen gezien veel te weinig mensen een goed fietslicht hebben. Zoals in het artikel staat heb ik ook ondervonden hoe slecht je een fietser zonder licht in het donker ziet als autobestuurder. Ik vind het een goede actie om lichtjes uit te delen maar ik denk ook dat er duidelijk gemaakt moet worden waarom dit levensbelangrijk kan zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th November 2011, 13:06
Cindy.Remijsen Cindy.Remijsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Gierle
Posts: 91
RE: 7 op de 10 fietsers rijden zonder licht

Net als Tinne heb ook ik al ondervonden hoe gevaarlijk fietsers zonder licht zijn voor bestuurders. Ik vind het een zeer goede actie van de politie om lichtjes uit de delen. Het kost wel veel geld, maar dit kan eenvoudig opgelost worden. Wanneer de politie een overtreder aanhoudt kunnen ze deze bijvoorbeeld de keuze laten om fietslichtjes te kopen of de boete te betalen. Zo moet de politie niet voor de kosten opdraaien, want een verstandige student zal wel opteren voor de lichtjes.

Ik denk dat naast het promoten van lichtjes, het promoten van het dragen van een fluovest al zeker zo belangrijk is. Wanneer fietsers hun dynamo opzetten en stilstaan aan een kruispunt, brandt hun licht meer. Ook zijn de lichten van een dynamo vaak zeer zwak en pas te laat zichtbaar voor bestuurders. Als je fietst met lichtjes op batterij, blijven deze wel branden. Toch blijft het gevaarlijk als de batterij bijna op is en het lichtje te weinig licht geeft om de veiligheid te waarborgen. Daarom meen ik dat het dragen van een fluovest zeer belangrijk is. Dit is altijd zichtbaar vanaf een zekere afstand en het geeft een groot verschil voor bestuurders of je met of zonder fluovest fietst. Dit heb ik zelf als bestuurder ook al ondervonden. In studentensteden is het dragen van een fluovest misschien minder belangrijk dan op de boerenbuiten, omdat in steden genoeg verlichting is en de bestuurders beter op hun hoede zijn voor fietsers.Toch blijft het veiliger om er wel een te dragen.

Zelf vond ik enkele jaren geleden het dragen van een fluovest nogal belachelijk en deed ik dit bijna nooit. Daarom meen ik dat Tinne gelijk heeft en we ook duidelijk moeten maken waarom dit levensbelangrijk is. Sinds ik zelf met de auto rijdt is mijn mening over het dragen van een fluovest veranderd. Ik rijd nu bijna elke dag met de fiets naar school en doe in het donker of bij schemerig altijd een fluovestje aan. Ik rijd een deel van de weg langs een onverlichte baan, waar weinig voertuigen komen, maar als er toch een voertuig passeert, ben ik altijd blij dat ik mijn fluovest aan heb. Daarnaast moet ik een grote baan oversteken en wanneer ik mijn vestje aan heb, stoppen bestuurders sneller om mij over te laten, dan wanneer ik dit niet aan heb. Ze zien immers sneller dat er iemand aan een kruispunt staat te wachten en hebben zo meer tijd om te reageren. Dus ik kan iedereen alleen maar aanraden om een fluovestje aan te doen!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.