actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th November 2011, 09:18
Braekmans.Charlotte Braekmans.Charlotte is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Vorselaar
Posts: 23
Parket identificeert honderd levende pedopriesters

Parket identificeert honderd levende pedopriesters

Het gerecht heeft honderd nog levende pedofiele geestelijken geďdentificeerd. Het merendeel woont in Vlaanderen. De namen werden gefilterd uit het onderzoek 'Operatie Kelk'. Dat staat vandaag te lezen in de krant Het Laatste Nieuws.

De feiten zijn verjaard, maar het federale parket maakte de identiteiten van de pedofiele geestelijken over aan de diverse lokale autoriteiten. Die moeten ervoor zorgen dat er geen nieuwe slachtoffers vallen.

De namenlijst is het resultaat van de inbeslagnames tijdens Operatie Kelk, de gerechtelijke actie met de omstreden huiszoekingen in onder meer het aartsbisschoppelijk paleis en bij de commissie-Adriaenssens. De voorbije maanden werd de lijst verder aangevuld door slachtoffers van seksueel misbruik die durfden vertellen wat hen soms tientallen jaren geleden is aangedaan.

Nagenoeg álle Vlaamse parketten hebben namen gekregen. "Geen enkele regio in Vlaanderen is gespaard gebleven", klonk het bij gerechtelijke bronnen. Sommige procureurs aarzelden geen seconde en maakten de betrokken geestelijken al duidelijk dat ze op de hoogte zijn van hun duistere verleden.

Bron:
HLN 19/11/11
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie...priesters.dhtml

Eigen mening:

Ik vind het positief dat ze dit bekend hebben gemaakt. Ik vind dat mensen vaker op de hoogte moeten gesteld worden van pedofielen. Omdat je van een priester niet verwacht dat hij zulke feiten pleegt. Het is echt erg, dat de pedopriester hun positie in de kerk hiervoor misbruiken. Ik vind het jammer zulke feiten kunnen verjaren. Ik vind dat dit een verkeerd beeld geeft aan de priesters. Als je maar lang genoeg wacht, dan hoeft je niet gestraft te worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th November 2011, 11:57
Noortje.Feyen Noortje.Feyen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Dessel
Posts: 23
Ik vind het ook goed dat de daders bekend zijn gemaakt!
Ik zou het schandalig vinden als ze het geheim zouden houden, nu kunnen ze tenminste er iets aan doen. Ik vind het wel niet kunnen dat de feiten verjaard zijn. Net zoals Charlotte zei, als je maar lang genoeg wacht, word je niet gestraft.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th November 2011, 14:56
Ann.Cornelis Ann.Cornelis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wuustwezel
Posts: 127
Honderd pedopriesters?! Hadden die mensen vroeger echt niets beters te doen dan jonge kinderen seksueel te mishandelen?! De mensen die ooit slachtoffer zijn geweest van aanranding, verkrachting, enz... zijn getekend voor het leven en zullen dit trauma dan ook hun leven lang meedragen.

Persoonlijk vind ik het dus niet kunnen dat die mannen zomaar vrijuit gaan. Priesters zouden "mannen van God" moeten zijn; eervol en vroom. Wat zij doen of hebben gedaan is alles behalve dat.

Ik ben zeer blij dat ze eindelijk bekend zijn, ook al zijn de feiten verjaard. Hun namen zijn bekend en de mannen in kwestie zullen (hopelijk) niet herinnerd worden als geestelijke, maar als pedofiel en een schande voor de tegenwoordige samenleving.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.