actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th May 2016, 15:31
Senne.V*nRompuy Senne.V*nRompuy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Westerlo
Posts: 89
N-VA wil nieuwe Belgen meer laten betalen

N-VA-Kamerleden Renate Hufkens en Sarah Smeyers willen de registratierechten voor nationaliteitsverwerving optrekken van 150 naar 450 euro. Maar dat zien CD&V en SP.A niet zitten: "Wij willen geen rijkebelgenwet." Dat schrijft De Standaard.

"De Belgische nationaliteit biedt heel wat voordelen, daar mag dan ook wat tegenover staan", vinden Renate Hufkens en Sarah Smeyers van N-VA. Daarom dienen zij een wetsvoorstel in waardoor de retributie voor nieuwe Belgen zou stijgen van 150 naar 450 euro. Op die manier sluit die beter aan bij het Europese gemiddelde van 499 euro, vinden ze.

Ook vreemdelingen die een nationaliteitsverklaring willen afleggen en 'uitzonderlijke gevallen', zoals staatlozen of topsporters, die naturalisatie kunnen vragen, zouden volgens het N-VA-voorstel dezelfde bijdrage moeten betalen. Asiel aanvragen zou wel gratis blijven.

De redenering achter de verhoogde retributie klinkt als volgt: doordat de inhoudelijke voorwaarden voor de Belgische nationaliteit de afgelopen jaren zijn verstrengd, zijn immers ook de controles duurder geworden. Het is dan ook niet meer dan logisch dat ook de nieuwkomers zelf meer bijdragen, klinkt het. "Ik denk niet dat 450 euro een drempel is voor wie echt gemotiveerd is om Belg te worden", zegt Smeyers.

Pesten
Daar is Nahima Lanjri van CD&V het alvast helemaal niet mee eens. "Hierover stond niets in het regeerakkoord. Wij willen geen rijkebelgenwet. In 2013 stelden we vast dat 150 euro de administratieve kost dekt. Het kan niet dat die nu veel hoger zou liggen. Bovendien is het de aanvrager zelf die met de nodige bewijzen moet komen. Veel controle is daarbij dus niet nodig."

Ook sp.a ziet het N-VA-voorstel niet zitten. "Men maakt het de mensen nu wel heel moeilijk", reageert Monica De Coninck. "Zelfs 150 euro is voor sommigen al veel. Dit begint op pesten te lijken. Waar stopt dit? Straks kunnen enkel nog de rijken Belg worden. En die rijken komen toch enkel voor het gunstige fiscale tarief. Kijk maar naar Gérard Depardieu."

Bron:
De Morgen, 07/05/2016
http://www.demorgen.be/binnenland/n...talen-bc46de84/

Eigen mening:
Ik denk dat 450 euro nu ook weer niet zo'n overdreven bedrag is, en zeker niet als het Europese gemiddelde 499 euro bedraagt. Als je echt vastberaden bent om de Belgische nationaliteit aan te vragen, denk ik niet dat dit bedrag iemand zal tegenhouden om alsnog de Belgische nationaliteit aan te vragen. Het moet natuurlijk wel betaalbaar blijven, anders lopen we het risico dat alleen rijke mensen zich dit kunnen permitteren.
Langs de andere kant denk ik wel dat 450 euro veel meer is dan eigenlijk nodig is om de administratieve kost te dekken. Ik vind niet dat de staat op zulke zaken winst moet proberen te maken.

Laatst aangepast door Senne.V*nRompuy : 7th May 2016 om 15:39.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.