actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd October 2017, 15:17
pauline.p*cqueur pauline.p*cqueur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: geel
Posts: 70
Examencommissie geeft te veel meerkeuzevragen

Examencommissie geeft te veel meerkeuzevragen

Nooit eerder probeerden zo veel jongeren hun diploma middelbaar onderwijs te behalen via de examencommissie. Vorig jaar waren er 5.731 kandidaten, terwijl het in 2013 nog om 3.191 kandidaten ging. Gemiddeld slaagt ongeveer 67 procent voor een examen, schrijft ‘De Tijd’. Globaal genomen krijgt de examencommissie een goed onderwijsrapport maar absenteďsme en de vele meerkeuzevragen blijken een werkpunt.

Uit een doorlichting blijkt dat de diploma’s die de examencommissie uitreikt gelijkwaardig zijn aan studiebewijzen uit het middelbaar onderwijs. Maar een op de vier kandidaten komt niet opdagen voor een examen. De inspectie raadt aan de oorzaken van dat absenteďsme te onderzoeken en maatregelen te nemen.

Ook wat de vraagstelling betreft, is volgens de onderwijsinspectie verbetering mogelijk. De examencommissie maakt nog te veel gebruik van meerkeuzevragen, gesloten vragen en invulvragen. “Ze peilen niet altijd naar het juiste beheersingsniveau en de te bereiken competenties zijn niet altijd afgestemd op de leefwereld van de kandidaten”, luidt het in de doorlichting

Bron: De Standaard, 3 oktober 2017, http://www.standaard.be/cnt/dmf20171003_03109600
Mening: Ik vind het goed dat de alternatieve manier van onderwijs namelijk de onderwijscommissie ook een wordt bekeken. Scholen krijgen namelijk om de zoveel jaar te maken met een inspectie en het is dus belangrijk dat scholen kunnen bewijzen dat ze goed bezig zijn. Ik vind het dus ook terecht dat het bij de alternatieven ook wordt gedaan. Ik vind het dan wel jammer om te moeten zien dat de vraagstelling die zij gebruiken niet echt correct is. In de lerarenopleiding wordt er namelijk gehamerd dat het belangrijk is om verschillende vraagstellingen te gebruiken. Is het diploma van de examencommissie dan nog wel evenwaardig vraag ik mezelf af? Wij moeten namelijk zorgen dat we ook voldoende inzichtsvragen en toepassingsvragen gebruiken in onze testen/examens. Ik vind persoonlijk deze vragen moeilijker en gokken is hier ook uitgesloten. Ik vind dat deze vragen meer laten zien of de leerling de leerstof kent. Ik vind dan ook persoonlijk dat als er niets veranderd een diploma van een reguliere scholier meer waard is als het diploma van de examencommissie. Het is dus wel belangrijk dat hier iets aangedaan wordt en dat hier strenger op wordt toegezien. Daarnaast vind ik het raar dat er 1 van de 4 hun examen zelfs niet doet. Dit is dus ook zeker een werkpunt en ik denk dus dat het belangrijk is om dit aan te pakken.

Laatst aangepast door pauline.p*cqueur : 3rd October 2017 om 15:25.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.