actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th November 2017, 08:47
Nele.L*auryssens Nele.L*auryssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 45
De crèche moet uw kind ook iets bijleren

Crèches of onthaalouders moeten straks meer aandacht hebben voor de pedagogische kwaliteit van hun opvang. De kleintjes intellectueel stimuleren, zonder dat het er schools aan toegaat, hoort daar ook bij. Vanaf volgend jaar legt Kind & Gezin maatregelen op als een kinderopvang niet voldoet aan de nieuwe eisen.

‘Kinderen veilig opvangen en op tijd eten geven, volstaat niet meer’, zegt professor Michel Vandenbroeck. Hij is expert in kinderopvang aan de UGent en werkte mee aan het nieuwe meetinstrument MeMoQ. De afgelopen maanden hebben de crèches en onthaalouders in Vlaanderen dat instrument al leren kennen, maar de echte start volgt komend voorjaar. Dat staat in de beleidsnota voor 2018 van minister van Welzijn Jo Vandeurzen (CD&V).

Vandeurzen wil de komende jaren een verbetering van de ‘pedagogische kwaliteit’ van de kinderopvang in Vlaanderen, door onder meer baby’s en peuters vaker intellectueel uit te dagen.‘Een crèche hoeft absoluut geen school te worden’, zegt professor Vandenbroeck. ‘Maar het is wel cruciaal dat de ontwikkeling van de kinderen wordt gestimuleerd.’

Concreet: in plaats van louter een maaltijd te serveren, kan een verzorgster peuters laten helpen met het dekken van de tafel. Dat bevordert hun zelfstandigheid. Alles wat op tafel komt bij naam noemen, helpt ook. Tegen april worden de nieuwe regels in een nieuwe wet gegoten. Vanaf dan kan Kind & Gezin ingrijpen als een crèche tijdens een inspectie de laagste score haalt op een van de zes dimensies.

De Standaard online, geraadpleegd op 8 november 2017 via http://www.standaard.be/cnt/dmf20171107_03175075

Mening: Ik vind het een goed idee om een soort van "eindtermen" in te voeren in de kindercrèche, omdat het belangrijk is dat een kind toch al een hele kleine basis meeheeft als hij in de kleuterklas terecht komt. Toch valt dit te nuanceren: kinderen moeten steeds meer en meer kunnen en dit verhoogt de kans op faalangst en onzekerheid. Daarom denk ik: laat kinderen toch ook een beetje kind zijn. Daarom vind ik het een goed plan om een paar mini-doelstellingen in te voeren in de kindercrèche, maar dat ze deze spelenderwijs op een niet-stresserende manier toch aanleren en toch gestimuleerd worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th November 2017, 13:11
Jolien v*n Beylen Jolien v*n Beylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Brecht
Posts: 86
De aangekondigde maatregelen vind ik toch wat overdreven. Ik denk de kinderverzorgsters in crèches op dit moment al veel meer doen dan "kinderen veilig opvangen en eten geven". Ik vind deze uitspraak trouwens ook zeer denigrerend voor deze verzorgsters. Kinderen worden er al gestimuleerd doordat ze er mee spelen, knutselen, enz. Ik denk niet dat daar eindtermen of regels aan moeten vasthangen. Tenslotte gaat ook niet elk kind naar de crèche. Gaan we dan binnenkort ook regels opleggen aan (groot)ouders, die hun (klein)kind zelf bijhouden, over hoe ze hun (klein)kind moeten stimuleren? Dat is toch absurd! Wat Nele aanhaalt is correct, laat kinderen gewoon kind zijn. Laat iedereen gewoon op zijn/ haar tempo ontwikkelen. Dit artikel geeft ook weer mooi aan dat we in onze maatschappij alles maar willen vervroegen en forceren. Ik denk dat dit bij de ontwikkeling van kinderen geen zin heeft, dat we de natuur zijn gang moeten laten gaan en we dus niets mogen forceren.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th November 2017, 19:11
pauline.p*cqueur pauline.p*cqueur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: geel
Posts: 70
Ik sluit mij volledig aan bij de mening van de andere. Ik vind dit gewoon belachelijk. In dit artikel lijkt het of er in de crèches helemaal niet gekeken wordt naar de ontwikkeling. Ik denk dat daar meer gewerkt wordt an ontwikkeling dan we denken dit gebeurt daar gewoon op een onbewuste manier. Kinderen spelen daar met blokken en leren zo bijvoorbeeld inzicht te krijgen dat het grote blokje onderaan moet want dat de toren anders omvalt. Daarnaast tekenen deze kinderen heel veel en stimuleren ze zo dus hun fijne motoriek. Ik vind ook dat kinderen ook gewoon kind moeten kunnen zijn. Laat de kinderen zelf ontwikkelen aan de hand van spelletjes en door zelf dingen te ontdekken. Ik denk ook dat het normaal is dat de verzorgster praat tegen de kinderen en bijvoorbeeld zegt tegen de kinderen wat ze zullen eten of doen. In dit artikel zegt men precies dat deze verzorgsters niet praten tegen de kinderen. Ik denk dat ze zich beter zouden toespitsen op het controleren van de veiligheid en hygiëne in de crèches.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.