actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th October 2017, 13:46
jirka.v*nrooy jirka.v*nrooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Weelde
Posts: 125
Meeste automobilisten gebruiken gsm wel eens achter het stuur

De gevaren van gsm’en achter het stuur zijn bekend. Toch geven twee op de drie Vlaamse automobilisten toe dat ze tijdens het rijden wel eens berichtjes lezen of verzenden, of bellen met de gsm in de hand.

Dat blijkt uit een online bevraging bij 1.250 automobilisten in opdracht van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV).Eén op de zes (16 pct) doet dat zelfs tijdens minstens de helft van de ritten, en zij vormen het hoogste risicoprofiel.

Samen met Vlaams Mobiliteitsminister Ben Weyts grijpt de VSV deze cijfers aan om zondag op het oefenterrein van de VAB-rijschool in Machelen een nieuwe campagne te lanceren. Kernboodschap van die campagne wordt weggebruikers te laten beloven dat ze de gsm aan de kant laten tijdens het rijden.

Onder automobilisten tussen de 26 en 35, bedrijfswagenbestuurders, zelfstandigen en zij die jaarlijks meer dan 30.000 km afleggen, is het hoogste risicoprofiel goed voor elke keer ruim een derde van de bestuurders.

De gsm gebruiken gebeurt vooral om te checken of er een bericht is binnengekomen (44 pct), een bericht te lezen (43 pct) of zelfs te versturen (29 pct). Ook in de file of voor een rood verkeerslicht is gsm-gebruik verboden, maar dan stijgt het gebruik van de gsm nog (respectievelijk 54 pct, 55 pct en 41 pct).

Dat het duidelijk is dat de gsm achter het stuur gebruiken gevaarlijk is, beseffen we ook zelf. Het krijgt een gevaarscore van gemiddeld 8,5 op 10 mee. Bestuurders binnen het hoogste risicoprofiel schatten dat gevaar iets lager in (7 op 10).

‘Door onze fear of missing out lopen we een groot risico te missen wat voor onze neus in het verkeer gebeurt, met alle gevolgen van dien’, zegt Weyts. ‘Met de nieuwe campagne willen we extra benadrukken dat rijden zonder afleiding de nieuwe norm zou moeten worden.’

Voor die campagne komt er vanaf 16 oktober en tot 12 november een affichecampagne langs de Vlaamse hoofdwegen. De affiche toont een bestuurder die zijn aandacht bij de weg houdt, met daarbij de slogan ‘Papa heeft beloofd niet te gsm’en als hij rijdt’ en de baseline ‘Beloof het ook op BELOOFD.be’. Er komt ook een radiospot.



8/10/17
Bron: BELGA
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171008_03118857



Eigen mening
Als ik dringend iemand nodig heb dan ga ik wel aan de kant staan om te bellen maar dit is niet bij iedereen zo. Ik laat ook altijd weten aan de persoon waarmee ik aan het gsm'en ben dat ik ga rijden en dat deze mij dan even niet kunnen contacteren. Ik laat mijn gsm niet in mijn broek zitten wanneer ik aan het rijden ben zo is er geen verleiding om snel even te kijken.
De campagneslogan ‘Papa heeft beloofd niet te gsm’en als hij rijdt’ vind ik al absurd. Ik zou nooit mijn gsm gebruiken in de auto wanneer er iemand bij zit laat staan je kind. Als ik dringend iemand nodig heb op die moment vraag ik aan de inzittende of hij/zij wilt bellen. Het is wel een goed idee om te beloven dat je de gsm niet meer gebruikt achter het stuur maar houdt het wel stand vraag ik me af. Een belofte breek je snel en laat je snel achterwege.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th October 2017, 14:46
pauline.p*cqueur pauline.p*cqueur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: geel
Posts: 70
Ik sluit me volledig aan bij Jirka. Ik begrijp niet waarom mensen hun gsm niet eens 5 minuten kunnen laten voor wat het is. Wat kan er nu zo belangrijk zijn om jou en het leven van andere in gevaar te brengen? Meestal wordt de smoes gebruikt van ik kon deze oproep echt niet missen, maar dat is gewoon een stomme uitvlucht. Vandaag de dag heb je ook voldoende mogelijkheden om handsfree te bellen en dat kost vandaag de dag ook geen geld meer. De mensen kunnen dus niet zeggen dat ze dit niet kunnen betalen. Het kost vandaag de dag geen 5 euro meer. Ik word dan ook altijd kwaad wanneer ik mensen bezig zie met hun gsm. Ik vind het gewoon jammer dat ze hun leven en dat van een ander op het spel zetten. ik zou het niet erg vinden als ze hun eigen leven op het spel zetten hier kiezen ze zelf voor, maar we zijn niet alleen en ze brengen andere dus ook wel degelijk in het gevaar.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th October 2017, 16:10
VeerleGrauwm*ns VeerleGrauwm*ns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 43
Iedereen weet wat de gevaren zijn, iedereen heeft een uitgesproken mening over het gebruik van de gsm achter het stuur en toch gebruik 2 op 3 automobilisten hun gsm tijdens het rijden. Ik heb zelf een auto waarmee handsfree bellen mogelijk is. Met hulp van spraakherkenning kan ik zelf berichten versturen, inkomende berichten beluisteren of oproepen beantwoorden of weigeren. In de meeste nieuwere auto’s zal zit wel inbegrepen zijn en dit vind ik een pluspunt. Als je van jezelf weet dat je de verleiding niet kan weerstaan om toch even te kijken wie dat berichtje gestuurd heeft of wie je gebeld heeft, schaf dan handfree set aan. Je brengt niet alleen je eigen leven in gevaar, maar ook dat van anderen. Een ongeluk is namelijk snel gebeurd. Een gsm achter het stuur is niet toegestaan, maar toch doet iedereen het, hoewel campagnes we hier ook over gaan houden, we gaan het blijven doen. Ik zou zelf voorstellen een handsfree set te plaatsen in elke auto, dat maakt het gevaar iets minder groot als de verleiding toch niet te weerstaan is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.