actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th March 2011, 15:48
nelleke.aerts nelleke.aerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Testelt
Posts: 83
Minder zelfmoorden met wapens sinds wapenwet

Minder zelfmoorden met wapens sinds wapenwet

dinsdag 15 maart 2011, 12u23

Ondanks de wapenwet van 2006 en 2008 weet niemand precies hoeveel vuurwapens er zijn in ons land. Dankzij de wapenwet vonden er in ons land wel minder zelfmoorden met een vuurwapen plaats.
Vijf jaar na de nieuwe wapenwet blijkt uit een bevraging van alle betrokkenen(administraties, politie, jagers, sportschutters, enz.) en uit een enquête bij 1000 Belgen, dat de balans van de nieuwe wapenwet positief is.

Dat meldt het Vlaams Vredesinstituut in een nieuw boek ‘Vuurwapens: handel, bezit en gebruik'. Voor het eerst sinds de invoering van de nieuwe wapenwet in 2006 (en de aanpassing ervan in 2008) , brengt dit boek alle activiteiten met vuurwapens in België in kaart.

De duidelijke wet, waarbij mensen slechts een vuurwapen kunnen bezitten als ze een wettige reden hebben, kent een groot draagvlak (75% van de bevolking). Slechts een kleine minderheid wil terug naar een soepeler systeem (9%), of wil een volledig verbod op het wapenbezit (16%).

Bovendien vallen er de laatste jaren minder doden door vuurwapens. Zo is het aantal zelfmoorden met een vuurwapen in de periode 2006-2008 met meer dan een derde gedaald tegenover de periode 2000-2005. Er zijn aanwijzingen dat dit mee te danken is aan de nieuwe wapenwet.

Maar er zijn ook kanttekeningen te maken.

Er zijn nog steeds geen betrouwbare totaalcijfers beschikbaar over het vuurwapenbezit in België. Zelfs een goed onderbouwde schatting is onmogelijk, omdat er nog te veel vrij verkrijgbare en illegale wapens in omloop zijn.

De cijfers van het Centraal Wapenregister (CWR) vertellen het volgende. Er zijn in ons land 410.000 actieve wapenbezitters met in totaal ongeveer 740.000 vuurwapens. Dat betekent een daling van het aantal vuurwapens in het CWR met 50.000 stuks ten opzichte van 2006.

De waarde van de vergunde invoer van vuurwapens in Vlaanderen is de afgelopen jaren opvallend sterk gestegen: van 1,3 miljoen euro in 2005 naar 3,4 miljoen euro in 2009. Een van de verklaringen daarvoor is de toegenomen invoer van historische, folkloristische en decoratieve vuurwapens (‘HFD-wapens'), die onder de nieuwe wapenwet nog steeds vrij verkrijgbaar zijn.

ww.destandaard.be

Eigen mening: ik vind het positief dat de nieuwe wapenwet zo positief lijkt te evolueren. Er zouden minder doden vallen door vuurwapens. Men spreekt hier inderdaad over zelfmoord-doden. Ik kan me immers niet van het idee ontdoen dat er steeds meer 'incidenten' gebeuren met vuurwapens. Wanneer er een overval gebeurt op een juwelier hoor je steeds weer dat er iemand neergeschoten is. Ook gezinsdrama's eindigen wel eens in een schietpartij. Zijn dit dan allemaal mensen die om 'wettige' redenen een wapen in hun bezit hebben? In het geval van de juweliers kan ik dat nog begrijpen maar is dat ook steeds het geval bij de gezinsdrama's???
Ondanks de grote inspanningen blijven (illegale) vuurwapens dus (naar mijn idee) een groot probleem....
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.