actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st December 2017, 13:30
L*ze. Verhaegen L*ze. Verhaegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Veerle
Posts: 150
'Volgend schooljaar was echt niet meer realistisch’

Zowel het GO!-onderwijs als het Katholiek Onderwijs zijn erg opgelucht dat de hervorming van het secundair onderwijs is uitgesteld tot 1 september 2019. ‘We zijn blij dat de minister onze bekommernissen ter harte heeft genomen.’

‘Het is niet alleen een kwestie van een decreet goed te keuren. Het moet ook goed geïmplementeerd worden.’ Afgevaardigd bestuurder van het GO!-onderwijs Raymonda Verdyck is blij dat minister van Onderwijs Hilde Crevits geluisterd heeft naar de bekommernissen van de onderwijskoepels. ‘We hebben met spanning afgewacht.’

Ondanks die spanning was het voor GO! al lang duidelijk: 1 september 2018 is niet haalbaar. ‘De voorbereiding van het nieuwe schooljaar begint niet in juni, maar in januari. Hoe verder we kwamen in het kalenderjaar, hoe duidelijker het werd: dit is niet meer realistisch.’

Meer dan structuur wijzigen

Het gemeenschapsonderwijs zal het extra jaar goed kunnen gebruiken: ‘Wij gaan nu op een constructieve manier aan de slag om hier werk van te maken.’ De modernisering van het onderwijs is volgens Verdyck meer dan de structuren veranderen. ‘Het wordt heel belangrijk om de invulling van de eindtermen uit te werken en die vervolgens te vertalen naar de leerplannen.’

Ook Katholiek Onderwijs Vlaanderen juicht de beslissing toe en benadrukt dat er het komende jaar veel meer op de plank ligt dan de structuren wijzigen. ‘Er is ook nood aan visievorming en nieuwe leerplannen om in een transparant aanbod te kunnen voorzien en de getrapte studiekeuze waar te maken’, zo luidt het.

Beiden koepels geloven dat 2019 haalbaar is. ‘Dit tijdspad kunnen we halen’, aldus Verdyck. Ook de katholieke koepel is enthousiast: ‘We hebben de kans om een zorgvuldig inhoudelijk traject te lopen waarin voldoende tijd is voor leerplanontwikkeling, leerplanimplementatie en aftoetsing bij het werkveld.’

Bron:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171201_03218483

Mening:
Dit jaar sta ik zelf voor de eerste keer in een gemeenschapsonderwijs. Voor een taak van het keuzevak ondernemerschap moeten we aan leerkrachten, directie of andere werknemers in onze stageschool vragen wat er beter kan. Als uiteindelijk doel van deze taak is het dan de bedoeling dat wij tot een oplossing komen. Ik heb deze bevraging dus ook gedaan in mijn stageschool en het voornaamste werkpunt was de druk die er lag op de hervormingen. Zowel directie als leerkrachten gaven aan dat dit niet optimaal was voor de leerlingen die hieronder zouden 'lijden'. Met het lezen van dit artikel ben ik ook blij dat het gemeenschapsonderwijs en het Katholiek Onderwijs Vlaanderen meer tijd krijgen om deze hervormingen door te voeren.
Ik merk ook dat leerlingen die dezelfde leeftijd hebben als mij steeds testpersonen zijn geweest als het gaat over een verandering die werd doorgevoerd op school bv: andere handboeken, wijziging in de uurroosters, vakken die wegvallen en erbij komen, ... Als leerling is het altijd nodig om een duidelijke structuur te hebben zeker op schoolvlak want dit kan een oorzaak zijn voor minder goede resultaten bij leerlingen.

Laatst aangepast door L*ze. Verhaegen : 1st December 2017 om 13:40.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.