actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st December 2015, 14:41
L*en van Overveld L*en van Overveld is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 130
Beersel niet blij met extra asielzoekers: 'Er is nu draagvlak, we willen dat zo houde

Beersel niet blij met extra asielzoekers: 'Er is nu draagvlak, we willen dat zo houden'

Beersel is van oordeel dat staatssecretaris van Asiel en Migratie Theo Francken bij de opmaak van zijn nieuw spreidingsplan voor 5.000 nieuwe vluchtelingen te weinig rekening heeft gehouden met het feit dat de gemeente momenteel al meer dan 200 vluchtelingen opvangt in het asielcentrum van het Rode Kruis in het vroegere sanatoriumgebouw in Alsemberg. Beersel kreeg desondanks de vraag om vanaf het voorjaar van 2016 nog negen bijkomende vluchtelingen op te vangen.

'Beersel zal zijn verantwoordelijkheid nemen om deze onfortuinlijke mensen een onderkomen te geven. Toch moet het ons van het hart dat er te weinig rekening wordt gehouden met de inspanningen die we reeds doen, want de reeds meer dan 200 vluchtelingen vragen vandaag al heel wat ondersteuning. Het vooruitzicht om nog verschillende keren extra asielzoekers toegewezen te krijgen baart ons zorgen. Bij onze bevolking is er vandaag veel begrip en een groot draagvlak om deze mensen een veilig onderkomen te bieden. Het gemeentebestuur wil dat liefst zo houden', aldus waarnemend burgemeester Eddy Deknopper (CD&V).

Bij vroegere pieken bedroeg het aantal asielzoekers in het centrum gemiddeld 165, maar vandaag bevinden zich 205 mensen in het centrum. Deze toename heeft volgens Deknopper de druk op het onderwijs sterk vergroot en vergt ook bijkomende investeringen van politie en burgerzaken. Als de asielzoekers erkend zijn moeten zij binnen de twee maanden het opvangcentrum verlaten. Als ze tegen dan nog geen nieuwe woning gevonden hebben moet het OCMW hiervoor instaan en de betrokkenen verder begeleiden wat voor een grote bijkomende werklast zorgt. Als gevolg van de toewijzing van negen bijkomende vluchtelingen moet het OCMW op zoek naar een viertal nieuwe woongelegenheden.

Bron:
Belga. (2015, 12 21). Beersel niet blij met extra asielzoekers: 'Er is nu draagvlak, we willen dat zo houden'. De Standaard.

Eigen mening:
Ik begrijp volkomen de ergernissen van de inwoners van Beersel. Na het lezen van dit artikel vind ik inderdaad dat de staatssecretaris van asiel en migratie rekening had moeten houden met wat welke gemeente al doet om vluchtelingen op te vangen. Het kan naar mijn mening niet dat de gemeentes nu nog extra inspanningen moeten doen om die mensen op te vangen. Ik begrijp daarom ook hun frustraties.
Ik denk niet dat het zozeer te maken heeft met het niet willen opvangen van de mensen maar ze willen de vluchtelingen voldoende goed kunnen ondersteunen en zorg aanbieden. Wanneer ze teveel mensen moeten opvangen kunnen ze dit niet meer doen en vinden ze dat ze niet meer op een gepaste manier asielzoekers onderdak kunnen bieden. In dat opzicht ben ik het eens met de inwoners van Beersel.

Laatst aangepast door L*en van Overveld : 21st December 2015 om 14:48.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.