actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th April 2013, 22:45
M*thi De Pauw M*thi De Pauw is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 142
“Alle leraren moeten straks met ICT leren werken”

Het katholiek onderwijs schrapt vanaf volgend schooljaar de aanbeveling om informatica als apart vak aan te bieden in de tweede en derde graad van het tso en bso. ICT moet meer aan bod komen in de andere lessen, zo luidt het. “Een goed idee”, reageert Hans De Four, coördinator van de educatieve portaalsite KlasCement. “Zo kunnen de collega’s hun verantwoordelijk straks niet meer afschuiven op de informaticaleraar. ICT moet immers een basisvaardigheid worden van álle leraren.”

Toen ik in het secundair onderwijs zat, heb ik nooit informatica gekregen. Het duurde zelfs tot mijn twintigste voor ik mijn eerste pc kreeg. Toch heeft dat me nooit weerhouden om mezelf voortdurend bij te scholen in ICT. Tijden veranderen gelukkig, en het vak informatica ook. Straks komt er een generatie aan die al van in de kleuterklas vertrouwd zal zijn met toepassingen als de tablet. Scholen kunnen zich dus maar beter voorbereiden. Deze generatie verwacht dat leraren vlotjes kunnen omgaan met ICT-toepassingen in de les.

Uiteraard betekent dit niet dat alle leerlingen al vanaf hun twaalfde zullen kunnen werken met een spreadsheet of een tekstverwerker, of zoekvaardig genoeg zijn om bijvoorbeeld zelf leerstof voor geschiedenis of aardrijkskunde op te zoeken in Google. Daarom moeten leerlingen al vanaf het eerste jaar van het secundair, en het liefst al van in de lagere school, de nodige basiscompetenties ICT verwerven en de educatieve meerwaarde ervan leren.

“Vervang informatica door een uur mediawijsheid”

ICT staat gelukkig nu al tussen de vakoverschrijdende eindtermen van de eerste graad. Toch vult niet elke school deze eindtermen op dezelfde manier in. Ook voelen niet alle leraren zich vaardig genoeg om ICT te integreren in hun lessen. Anderen stoppen zich weg achter het argument: “Ze leren het wel van de informaticaleraar in de tweede graad”, of schuiven de verantwoordelijkheid door naar de pedagogische ICT-coördinator op school. Maar ICT zou een basisvaardigheid moeten worden van álle leraren, ook die uit de hogere graden. Daarvoor moeten scholen eerst de nodige tijd en bijscholing voorzien. Het is niet wijs om het vak informatica af te schaffen voor dat is gebeurd. En doen we het dan meteen in alle richtingen, ook het aso?

De vrije ruimte in de tweede graad kan dan ingevuld worden door een uurtje mediawijsheid. Hierin kunnen scholen aandacht besteden aan veilig surfen, omgaan met sociale media, artikels kritisch bekijken, enzovoort. Sommige van deze leerdoelen zitten nu al in de vakoverschrijdende eindtermen en in het vak informatica. Maar een apart vak kan ook de interesse van meisjes en de ‘girl factor’ van ICT op school verhogen. Meisjes gebruiken immers vaker sociale media dan jongens. En ze zijn meer dan jongens geïnteresseerd in webdesign en lay-out. Ook dit aspect krijgt momenteel te weinig aandacht in de informaticales.

Ik pleit daarnaast voor meer aandacht voor ‘programmeren’ in het lessenpakket. Dat is meer dan wat geeks doen op een donkere zolderkamer. Vandaag programmeer je je verwarming via apps op je smartphone. Misschien schrijven je leerlingen straks wel de code voor een eigen game? We verwachten van de school van de toekomst en de leerlingen terecht meer creativiteit. Trekken we dit dan ook door in onze eigen lessen? Bij de non-profitorganisatie Coder Dojo leren kinderen die gefascineerd zijn door ICT nu al onder begeleiding van vrijwilligers in het weekend websites maken, apps en spelletjes ontwikkelen … Als ze daar hun vrije tijd voor willen opofferen, waarom kan dat dan niet op school?

Datum: 07/04/2013
Bron: Klasse.be

Eigen mening:

Ik ben er van overtuigd dat de bijscholing voor leerkrachten een goed iets is. Tijdens mijn studies voor leerkracht secundair onderwijs heb ik al vaak genoeg ondervonden dat de leerkrachten van de toekomst nog niet half met een officepakket kunnen werken. Ze kennen de basisfuncties, maar kunnen er allesbehalve alles uithalen op een efficiënte manier (wat op zich weer tijd kost). Vaak heb ik als student Informatica vragen gekregen waarbij ik dacht "alez, dat ge dat niet weet. Zoiets is toch basiskennis?", dus het ziet er niet goed uit voor de eerstkomende generatie leerkrachten.

Hoewel ik zeker en vast voor de integratie van ICT in andere vakken ben, vind ik toch niet dat dit afgeschaft mag worden. Ik heb mijn studiekeuze gemaakt doordat ik geboeid was tijdens de lessen ICT, aangezien mijn toenmalige leerkracht geboeid was door computers, programmeren etc. Ik kan mij niet voorstellen dat een leerkracht Frans eventuele toekomstige webdesigners zover zal kunnen krijgen om Toegepaste Informatica te gaan studeren. Deze leerkrachten zijn helemaal niet geboeid door informatica en zullen dat dan ook niet zodanig kunnen verkopen dat het iets aanwakkert bij de leerlingen. Ik zie dan ook een sterke daling in het aantal inschrijven bij de informaticagerelateerde vakken in het hoger onderwijs.
Ook heeft mijnheer hierboven het over het feit dat meisjes meer op sociale netwerken zitten en meer geboeid zijn door het designen van websites en de lay-out. Dat is allemaal goed en wel, maar deze meisjes gaan dan Grafische Vormgeving studeren in plaats van een direct informaticagerelateerd vak.

Ik vrees dus voor de toekomst van de Belgische programmeurs, netwerkbeheerders en webdesigners.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th April 2013, 09:56
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 144
Ik heb in alle jaren van het middelbaar onderwijs de lessen ICT gekregen. Moest ik dit nu niet gekregen hebben dan zou ik ook niet de basis onde de knie hebben die we de dag van vandaag zeker moeten bezitten naar onze leerlingen toe. Ik vind het wel interessant dat ze spreken van een uurtje mediawijsheid. Het is belangrijk dat jongeren beseffen dat er ook nadelen aan het internet verbonden zijn. Eerlijk gezegd, zoals in het artikel wordt vermeld, vind ik programmeren in het lessenpakket niet nodig. Ze zeggen in het artikel dat ze creativiteit verwachten. Ik vind dit uiteraard terecht maar is programmeren niet al een brug te ver? Een interactieve PowerPoint is toch ook creatief?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th April 2013, 10:05
Heleen.Mariën Heleen.Mariën is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Arendonk
Posts: 104
Ik heb net zoals Britt (en ongetwijfeld vele anderen) in het middelbaar wel enkele uren ICT gekregen. We werden dan uitgelegd hoe je met programma's zoals Word , Excel, Powerpoint ed kan werken. Helaas ben ik intussen hier weer heel wat van vergeten. Ik kan met de programma's werken in beperkte mate. Ik zou het jammer vinden dat wij dan in onze lessen deze ICT zouden moeten verwerken. Ik vind het belangrijk dat dat vak gegeven wordt door mensen die daar voldoende van kennen en die dat vak ook met plezier kunnen geven. Wel vind ik het de moeite waard om de leerlingen bewust te maken van de mogelijke gevaren op de computer en het internet. Zo'n zaken zouden we wel eventueel integreren. Ik vrees dat de leerlingen mij dus meer gaan kunnen bijleren op het gebied van ICT dan andersom.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th April 2013, 15:22
Linde Luyten Linde Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 101
Exclamation Integratie JA, afschaffing NEE!

Ik ben voor integratie van ict in andere vakken, maar tegen het afschaffen van het vak informatica. Ik heb twee uitgelezen vakken gekozen om rond gevaren van het internet te werken, vind ik zelf. Ik kan zelfs binnen Nederlands mijn leerlingen brieven en dergelijke leren opmaken. Ik kan hen begeleiden bij het maken van een PowerPoint voor een spreekoefening. Maar begin mij over Access of Excel, dan zal ik eerst zelf mijn cursussen van het secundair nog eens moeten boven halen. Spreek je tegen mij over programmeren dan haak ik af. Misschien zegt dat meer over mezelf dan over het vak, maar in het middelbaar was er steevast één iemand die het klaarkreeg om alles naar de vaantjes te helpen. En dat was ik! Ik denk dat de leerlingen niet gebaat zijn bij een leerkracht die er zelf niet zoveel van kent.
Pas op, ik zeg niet dat ik niet wil meewerken aan de integratie van ict. Toch laten we best echte informatici de leerlingen de 'moeilijkere' zaken uitleggen.

Het gaat ook verder dan alleen de integratie van deze vakken. Wat met al die studenten die het vak 'Informatica' hebben gekozen? Wat met alle leerkrachten die al een vaste job hebben gevonden in het 'informatica-geven'. Werken we dan niet nóg meer werkloosheid in de hand dan er al was? (Ik overdrijf hier waarschijnlijk, maar denk aan die mensen zonder job die op straat staan en een gezin moeten onderhouden!)

Ook haalt M*thi De Pauw een sterk punt aan. Gaan leerlingen met beperkte kennis Word, PowperPoint, Excel, Access, ... nog voor een zware informatica richting kiezen. Ik denk dat we hier in de fout gaan met het vak af te schaffen.

Integratie JA, afschaffing NEE!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 8th April 2013, 17:21
D*de.Ooms D*de.Ooms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Balen
Posts: 132
Wel integreren, niet afschaffen!

Het integreren van ICT in andere vakken lijkt mij een goed idee. De computer begint meer en meer een groter deel van ons leven te vormen. Het is dan ook belangrijk dat we hier goed mee leren werken en het ook in onze lessen leren integreren. Maar de aparte ICT-lessen afschaffen lijkt mij geen goed idee. Omdat we als we maar een beperkte tijd hebben om al onze leerstof gezien te krijgen. Daardoor zullen we geneigd zijn om rap, rap de functies uit te leggen van een programma dat ze nodig hebben, maar er diep op ingaan zoals een ICT leerkracht dat nu doet, daar zullen we gewoon de tijd niet voor hebben. Dus als de leerlingen niet zo ICT-vaardig zijn zullen er een hoop functies bij een programma zijn waar ze nooit mee zullen leren werken. Ik zou de lessen ICT dus zeker niet afschaffen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 8th April 2013, 21:01
veerle.grauwmans@khk.be veerle.grauwmans@khk.be is offline
Veerle Grauwmans
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 70
Ik ben ermee akkoord dat ICT een basisvaardigheid zou moeten worden voor leerkrachten. De computer, tablets, ... spelen een belangrijke rol in de levens van de leerlingen. Bijna alles gaat via deze technologie, en dus is het belangrijk dat leerkrachten daar correct en efficiënt mee kunnen omgaan. Niet alleen omdat het de betrokkenheid van de leerlingen verhoogd, maar ook omdat het vaak veel sneller en netter werkt. ICT zou geïntegreerd moeten worden in alle lessen, maar niet in zo'n mate dat het vak informatica afgeschaft moet worden. Leerkrachten zouden de basiskennis moeten beheersen maar bij het vak informatica leer je meer dan de basiskennis. Je leert efficiënt werken met de technologie, maar het is ook belangrijk dat je meer kunt dan de basiskennis. Want de basiskennis van Word van vandaag, is niet genoeg voor de Word van morgen. Technologie veranderd zodanig, elk jaar weer, dat het belangrijk is dat leerlingen daar mee om kunnen gaan en het kunnen gebruiken als een hulpmiddel, geen struikelblok bij andere vakken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.