actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th October 2010, 14:20
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
We moeten opnieuw van nul beginnen

'Wij zullen terug van nul moeten herbeginnen', zegt Bart De Wever tijdens de persconferentie na afloop van het N-VA partijbureau. De Wever maakt tabula rasa van zowel de inhoud als de methode die tot nu toe werd gehanteerd tijdens de onderhandelingen. 'We moeten een nieuw verhaal opstarten zonder taboes.'



De N-VA voorzitter trekt dus na 113 dagen onderhandelen de facto de stekker uit de huidige regeringsonderhandelingen.

'Wij blijven wel hopen op een akkoord binnen afzienbare tijd en ik roep alle partijen op om in alle openheid nieuwe gesprekken op te starten', zegt De Wever, die dus ook de liberalen opnieuw in het verhaal betrekt. Opvallend is dat De Wever meldt dat hij beschikbaar blijft.

Steun aan regering in lopende zaken

Aangezien nieuwe regeringsonderhandelingen enige tijd in beslag zullen nemen, lanceert De Wever de piste dat de regering Leterme in lopende zaken nog een tijdje voort zou regeren, maar hij spreekt daarbij niet van een noodregering. N-VA is bereid om de regering vanuit het parlement te steunen. Tegelijk suggereert De Wever dat de regering het best kan afslanken om te besparen.

De highlevelwerkgroep heeft voor de partij onvoldoende resultaat geboekt. 'Het is zelfs zo dat er vandaag geen pakket van 15 miljard euro overdrachten meer op tafel ligt, maar alleen nog de helft', zegt De Wever. 'Als wij nu de zwartepiet krijgen toegeschoven, dan is dat maar zo.'

Bom

De N-VA legde zondag een bom onder de federale onderhandelingen. Bart De Wever eiste in een perscommuniqué duidelijkheid van de Franstaligen; hij wilde weten of 'de overheveling van de personenbelasting bespreekbaar wordt'. 'Zolang dat niet het geval is, heeft het voor de N-VA geen enkele zin de onderhandelingen weer op te starten.'

Meteen stelden de Vlaams-nationalisten ook hun deadline: tegen hun partijbureau van vandaag wilden ze duidelijkheid 'of het voortzetten van de gesprekken nog zin heeft'.

De Franstalige partijen reageerden gisteren met een gezamenlijk communiqué waarin ze 'een globaal, evenwichtig akkoord' bepleiten. PS, CDH en Ecolo vragen bovendien 'om opnieuw met de zeven partijvoorzitters bijeen te gaan zitten' - iets wat De Wever gezworen heeft niet meer te doen tot hij zeker is dat er een deal komt.

Datum: 04/10/10
Bron: De Standaard

Eigen mening:
Politiek is de laatste maanden in België één puinhoop geweest. Misschien is het niet slecht om alles opnieuw zorgvuldig uit te pluizen en met een schoon blad te beginnen. Maar dan vraag ik me wel af wat het nut dan is geweest met alle onderhandelingen die de afgelopen maanden zijn geweest. Is dat allemaal verloren tijd en moeite geweest? Ik denk niet dat het nodig is om volledig opnieuw te beginnen. De bevolking moet betalen en als alles nu opnieuw moet beginnen zullen vele burgers kwaad zijn omdat hun geld eigenlijk (deels) is weggegooid.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th October 2010, 17:48
Viky Op de Beeck Viky Op de Beeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 79
Vlaamse partijen kritisch voor De Wever

CD&V, sp.a en Groen!, de Vlaamse partijen die mee aan de onderhandelingstafel zaten, reageren kritisch op de oproep van N-VA om tabula rasa te maken.
Sp.a roept op om te stoppen met stratego spelen
Sp.a-voorzitster Caroline Gennez roept op "de stratego nu stop te zetten". Ze gelooft dat er redelijke elementen op tafel lagen waarmee redelijke mensen een compromis zouden kunnen smeden, zowel rond fiscale autonomie als rond het versterken van de federale sociale zekerheid, maar volgens haar hebben PS en N-VA geen onderhandelaars met een mandaat naar de zogenaamde highlevelgroep gestuurd.

Ze hekelt ook dat N-VA-voorzitter Bart De Wever zichzelf heeft uitgeroepen tot formateur en, naar het Nederlandse voorbeeld, bereid is gedoogsteun te bieden aan de regering in lopende zaken. Ze stelt daarbij dat diezelfde regering geen staatshervorming heeft gerealiseerd, drie jaar stilstand op haar palmares heeft staan en is afgestraft door de kiezer.

Voor sp.a komt het er op aan dat moet worden onderhandeld over een nieuwe regering met een nieuw regeerakkoord. "We gaan toch niet doen alsof er niets gebeurd is op 13 juni. Dat zou al te ironisch zijn", dixit Gennez. Ze benadrukt wel dat haar partij altijd beschikbaar is om mee te werken aan oplossingen en concrete voorstellen van oplossingen zal blijven formuleren. We willen een deel van de oplossing zijn. We zijn nooit een deel van het probleem geweest, luidt het.

Gennez roept de overwinnaars van de verkiezingen in het noorden en het zuiden op echt hun verantwoordelijkheid te nemen. Het verhaal van de sluiting van Opel illustreert volgens haar pijnlijk de nood aan een krachtdadige regering.

CD&V wil open en constructief blijven samenwerken
"De CD&V zal met een open en constructieve instelling meewerken aan de regeringsvorming of aan een communautair akkoord, indien de partij in de toekomst gevraagd wordt", meldt CD&V-voorzitter Wouter Beke in een persmededeling. "Maar alle mogelijke speculaties over de uittredende regering zijn niet aan de orde."

CD&V-voorzitter Wouter Beke wijst er in een mededeling op dat zijn partij de PS en de N-VA alle kans gegeven heeft om tot een communautair akkoord te komen. "Vanaf dag één hebben wij ons open en constructief opgesteld om mee te zoeken naar goede oplossingen. Indien wij in de toekomst gevraagd worden om mee te werken aan de regeringsvorming of aan een communautair akkoord, zullen we met dezelfde houding en met even veel energie aan de onderhandelingstafel komen en onze voorstellen verdedigen", aldus Beke.

De partij heeft actief meegewerkt aan de onderhandelingen en legde voorstellen op rafel over gezondheidszorg, kinderbijslag, justitie, arbeidsmarkt en de financieringswet. Beke herhaalt dat CD&V homogenere bevoegdheden wil op het vlak van arbeidsmarkt, gezondheidszorg, justitie, gezinsbeleid, energie, mobiliteit, huisvesting en binnenlandse zaken. Via een nieuwe financieringswet moeten de verschillende overheden tot verantwoordelijkheid worden aangezet, waarbij het finale resultaat moet zijn dat het zwaartepunt bij de deelstaten komt te liggen.

Intussen blijft de uittredende regering de lopende zaken op een verantwoorde manier afhandelen. Speculaties daarover zijn niet aan de orde, benadrukt Wouter Beke nog.

Groen!: "De Wever moet nu initiatief nemen"
Groen! vindt dat N-VA-voorzitter Bart De Wever nu het initiatief moet nemen om de politieke impasse weer vlot te trekken. Dat zegt de partij in een opmerkelijke korte reactie op de vraag van N-VA om de onderhandelingen van nul te herbeginnen. De Vlaamse groenen zullen elke vraag tot medewerking voor het leveren van een tweederde meerderheid "grondig" evalueren.

"Het is niet meer dan logisch dat N-VA voorzitter De Wever als voorzitter van de grootste Vlaamse partij nu het initiatief neemt. Groen! blijft voorstander van een sociale staatshervorming.

Iedere vraag tot medewerking voor het bereiken van een tweederde meerderheid, zal grondig geëvalueerd worden", zegt Groen!-voorzitter Wouter Van Besien in een mededeling.

De Morgen- 4/10/10


Eerst en vooral ben ik niet volledig akkoord met Eva haar mening. Ja de onderhandelingen van de voorbije maanden hebben ons, de belastingbetalers, weeral een pak geld gekost. En uiteraard vind ook ik dat niet goed. Maar als dit nu eenmaal nodig is om ons 'Belgenlandje' zonder 'ridicule' splitsing terug draaiende te krijgen, so be it!
Het is zo dat de onderhandelingen weeral veel te lang aanslepen. Maar ik begrijp zeer goed dat Bart De Wever weer eens opnieuw wil starten. Als het moet dan moet het! Ze kwamen misschien weer zeer dicht bij een akkoord. Maar stelt er zich nog iemand de vraag of dit akkoord ook goed was geweest en enig nut had gehad? Het enige wat ze ermee zouden bereikt hebben was dat we eindelijk een nieuwe regering zouden hebben. En heel misschien een minimale verbetering op enkele financiële en sociale punten.
Maar Bart heeft gelijk dat hij hier niet voldoening mee neemt. Hiervoor zijn op 13 juli geen nieuwe verkiezingen ingeroepen.

Over volgende reactie van Caroline Gennez ben ik ook niet te spreken.
Citaat:
'Ze hekelt ook dat N-VA-voorzitter Bart De Wever zichzelf heeft uitgeroepen tot formateur en, naar het Nederlandse voorbeeld, bereid is gedoogsteun te bieden aan de regering in lopende zaken. Ze stelt daarbij dat diezelfde regering geen staatshervorming heeft gerealiseerd, drie jaar stilstand op haar palmares heeft staan en is afgestraft door de kiezer.

Is het niet de NVA die massaal verkozen is door de vlamingen? En komt daar ook niet bij dat Bart De Wever ZELF massaal veel stemmen heeft gekregen? Hij is door 'het volk' gevraagd om de leiding te nemen. En eindelijk doet een verkozene ook eens effectief zijn werk. Dat dit niet altijd even handig uitkomt voor de overige partijen zal heel waarschijnlijk het geval zijn. Maar dankzij Bart krijgen de Vlamingen eindelijk een echte stem.

Ja, er zijn nog eindeloze onderhandelingen op komst. Maar Bart De Wever heeft gelijk het nog niet op te geven door met iets akkoord te gaan waar iedereen maar half achter staat.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th October 2010, 17:54
Kristof.Vermeiren Kristof.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 68
Stuur een bericht via MSN naar Kristof.Vermeiren
wat een zootje

Wanneer ik dergelijke artikels lees, raak ik een beetje beschaamd omwille van het feit dat ik Belg ben. Volgens mij is er nergens ter wereld een land waar de politiek zo ingewikkeld in elkaar zit als bij ons. Volgens mij ligt het probleem niet alleen bij 'de niet overeenkomende partijen' maar ook bij de structuur van de Belgische politiek. Vraag je niet een beetje naar problemen wanneer je naast een federale regering nog vijf aparte regeringen hebt (Vlaamse, Waalse, Brusselse hoofdstedelijke, Franse gemeenschap, Duitstalige gemeenschap)?! Ik denk dat dergelijke politieke structuren de makkelijkste zaken ontzettend ingewikkeld kunnen maken. Zouden we niet beter af zijn met 1 federale regering? 1 Regering die bemachtigd is om alle beslissingen te nemen? Waarschijnlijk zal het allemaal wel niet zo simpel zijn als dat ik het nu voorstel maar volgens mij zit er heel wat waarheid in.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 4th October 2010, 18:15
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Wat willen de Vlamingen?

Wat willen de Vlamingen?


Tot tweemaal toe zongen de Franstalige partijen PS, CDH en Ecolo dit weekend in koor dat ze bereid zijn tot een grote staatshervorming, zondagmiddag nog met een gezamenlijk antwoord op de N-VA-repliek dat verder praten geen zin heeft zonder (gedeeltelijke) overheveling van de personenbelasting.



Wat betekent die koorzang? Er zijn twee interpretaties mogelijk. Ofwel - dit mag niet uitgesloten worden - is het een oprechte ultieme oproep om alstublieft nog heel even door te gaan omdat ze klaar zijn voor de gevraagde compromissen. Dat kan dan vandaag blijken.

Ofwel passen ze nóg eens de truc toe die ze sinds 2007 talloze malen gebruikten: vlak na elke mislukking of vlak ervoor, als één man uitroepen 'dat het toch wel erg is dat de Vlamingen plots niet meer willen' omdat zij, Franstaligen, nu plots wel klaar zijn om een compromis te sluiten. Dat is dan niets anders dan een poging om de zwartepiet voor de mislukking naar de Vlamingen te schuiven; vooral naar de N-VA, in de hoop dat de Vlaamse partijen dan onderling ruzie beginnen te maken.

Burgers van noorden en zuiden vragen geen verklaringen meer, maar oplossingen. Hoe langer de onderhandelingen duren, hoe meer de partijen vergeten wat de burgers vroegen. Wat vraagt de modale Vlaming? Wat was daarover te horen, de afgelopen zestien weken?

1. Hij vraagt dat alle dossiers die al jaren geblokkeerd zijn omdat Vlaamse en Franstalige beleidsmakers erover ruziën, overgeheveld worden naar de deelstaten zodat het geruzie ophoudt en de deelstaten het welvaartscheppend beleid kunnen voeren dat nodig is.

2. Dit moet op zo'n manier gebeuren dat elke overheid gemotiveerd is om de welvaart te vergroten; responsabilisering en fiscale autonomie zijn dé middelen daarvoor.

3. Zorg dat er, parallel daarmee, voor wat federaal blijft - zoals de pensioenen - ook een duurzame financiering is.

4. Splits BHV en zorg dat Brussel beter bestuurd wordt en dat het de taalwetgeving respecteert.

Waar staan we?

Voor 1. ligt een voorstel ter tafel dat niet mooi is en veel gebreken vertoont, maar dat 'ermee door kan'.

Voor 2. zijn er aanzetten, maar ontbreekt de doorbraak: de overheveling van een deel van de personenbelasting.

Voor 3. is er daarom ook niet meer dan een vage aanzet.

Voor 4. lijkt er een lelijke maar acceptabele oplossing te zijn, tenzij ultieme Brusselse eisen dit ondergraven.

De conclusie is snel gemaakt. Een nuchtere Vlaming koopt geen stoel met maar twee poten - waarvan één nog onzeker is - en met enkel 'een aanzet' voor de twee andere poten. Nochtans ligt het materiaal voor die twee andere poten klaar. Wie nu nog aarzelt om dat materiaal te gebruiken, wíl geen akkoord en verdient de blaam.


DS, 04-10-2010 (Guy Tegenbos)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 4th October 2010, 19:23
Yannick.Truyen Yannick.Truyen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Zoersel
Posts: 82
Dit is echt betreurend na de afgelopen 16 weken. Maar misschien is het toch de juiste beslissing. Het is beter om een staatshervorming te realiseren die een waardige regering op de been brengt voor de komende jaren. En die de problemen grondig aanpakt. Dan een regering die de afgelopen jaren enkel gepraat heeft en waar niets uit voort gekomen is.

Persoonlijk betreur ik de houding van s.pa terwijl ze een Vlaamse partij is en toch ook moet instaan voor de welvaart van de Vlamingen. Zou ze zomaar een blanco cheque uitschrijven aan de Brusselaars van 500miljoen euro. Dat is volgens mij vooral te wijten omdat ze zo hard samenhangen met de PS dat ze hun eigen kiezers uit het oog verliezen. Ook de commentaren van mevrouw Gennez lijken mij zwak. Is het niet mede dankzij de SPA dat de afgelopen 3jaren tijdverspilling waren?

Maar toch blijkt uit de media dat de Vlaamse partijen vragende partij zijn om zo snel mogelijk opnieuw te beginnen. Terwijl de Franstalige partijen enkel de zwarte piet door schuiven naar de N-VA en zelf geen oplossingen aanreiken. En dat terwijl ze toch ook medeverantwoordelijk zijn voor de mislukking van de regeringsvorming?
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 5th October 2010, 00:01
AVO AVO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 122
Dit is echt een circus aan het worden.

Geef de lopende regering meer bevoegdheden en laat die regeringsvorming maar verder aanmodderen. De hele media-hype hierrond vind ik ook belachelijk, elke dag verschijnt er wel iets over de regeringsvorming maar er gebeurt helemaal niets. De partijen maken enkel gebruik van de media om de vinger te kunnen wijzen naar andere partijen.

En dan wordt er gepraat over "verantwoordelijkheid nemen".
Verborgen agenda's en partijbelangen de prioriteit te geven i.p.v. het algemeen welzijn van het land. Is het dat, dat ze bedoelen?

Hoe zit het trouwens met de enorme besparingen die dringend moeten uitgevoerd worden? Ligt iemand daar eigenlijk van wakker? Of is de Vlaming enkel nog bezig met het "Waalse parasieten" probleem?

Ik sta ongeduldig te wachten op resultaten, de rest is irrelevant voor een regeringsvorming.
__________________
Everybody is a genius.
But if you judge a fish by its ability to climb a tree,
it will live its whole life believing that it is stupid.
A. Einstein
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.