actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2014, 18:37
Willem.B*rnaerts Willem.B*rnaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Westerlo
Posts: 24
Opflakkering in discussie gratis openbaar vervoer parlementsleden

Bron : http://www.skynet.be/nieuws-sport/n...parlementsleden

Oppositiepartij sp.a heeft dinsdag via een amendement op de begroting voorgesteld het gratis tram- en busgebruik voor Vlaamse volksvertegenwoordigers af te schaffen en met het uitgespaarde bedrag een deel van de inspanningen bij De Lijn terug te schroeven. Meerderheidspartijen N-VA, CD&V en Open Vld verwerpen het sp.a-voorstel. Zij wijzen op een breder voorstel dat op korte termijn wordt uitgewerkt en noemen de sp.a-suggestie "contraproductief".
In het Vlaams Parlement woedt al enkele maanden de discussie over de afschaffing van het gratis bus- en tramabonnement voor de Vlaamse volksvertegenwoordigers. De discussie laaide recent opnieuw op tijdens het debat over het nieuwe tarievenplan van De Lijn. Sp.a riep de parlementsleden toen op hun privilege van gratis vervoer bij De Lijn op te geven. De meerderheid kondigde bij monde van N-VA-fractieleider Matthias Diependaele aan dat hij op 1 december op het Uitgebreid Bureau van het parlement een voorstel ging.
Op het Uitgebreid Bureau van maandag is afgesproken dat Diependaele samen met de diensten van het parlement een voorstel uitwerkt. Daarbij worden verschillende mogelijke scenario's onder de loep genomen.
Maar bij sp.a wil men die pistes niet afwachten. De oppositiepartij diende dinsdag bij de bespreking van de begroting een amendement in waarbij wordt voorgesteld de kostprijs van een abonnement (294 euro) voor de 124 parlementsleden (36.456 euro) af te houden van de dotatie aan het parlement. Dat bedrag zou dan toegevoegd worden aan de dotatie van De Lijn. Op die manier zou men volgens sp.a de besparingen op de -12-jarigen kunnen compenseren.
N-VA-fractieleider Matthias Diependaele betreurt de 'démarche' van sp.a. Volgens hem is iedereen het eens over de noodzaak om het privilege voor parlementsleden af te schaffen, maar wordt er volop gewerkt aan een voorstel. Dat zou nog voor de kerstvakantie op tafel liggen. Diependaele wijst er ook op dat het sp.a-voorstel via de dotatie werkt, maar dat hij voorstelt om de parlementsleden hun vervoer "uit eigen zak" te laten betalen. "Ik ben het ook kotsbeu dat de jullie (sp.a, red.) doen alsof jullie de enigen zijn die de afschaffing vragen", aldus de N-VA-fractieleider


Ik vind dit gewoon schandalig. De bejaarden, kinderen gaan moeten betalen en het gewone volk moet dubbel zo veel betalen als voordien. Terwijl de parlementsleden gratis zouden mogen reizen. Het openbaar vervoer zou mensen moeten aansporen om er mee te gaan in plaats van de wagen. De voornaamste busgebruikers zijn armere mensen en bejaarden. Waarom zouden zij moeten betalen en politiekers niet?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd December 2014, 09:49
S*effi.Goetschalckx S*effi.Goetschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 140
Ik sluit me volledig aan bij de mening van Willem. Het moet nu voor eens en voor altijd eens gedaan zijn dat mensen met een hoge functie kunnen (blijven) profiteren van enkele voordelen want het zijn net diegenen die dit perfect kunnen betalen. Bovendien tasten ze ook hun geloofwaardigheid aan. De overheid, begroting moet snoeien op alle gebied omdat men moet besparen maar zelf willen ze hun privileges niet afgeven? Iedereen gelijk voor de wet! De parlementsleden moeten evengoed hun rit bij De Lijn betalen. Wat is me dat nu? Gaat dit nu eindelijk eens gedaan zijn met deze egoïstische poppenkast?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd December 2014, 11:53
E*ien.Khouri E*ien.Khouri is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 104
Ik sluit mij ook zeker bij de andere meningen aan. Het is schandalig dat de volksvertegenwoordigers dit privilege krijgen en tegelijkertijd hevige besparingen doorvoeren bij het openbaar vervoer. Als je trouwens naar het nieuws kijkt, lijkt dit privilege ook niet echt nodig te zijn. Hoeveel politici zie je wel niet in hun dure wagens stappen nadat ze een interview hebben afgelegd?

Er zijn mensen voor wie het openbaar vervoer echt noodzakelijk is en die zich er blauw aan moeten betalen. Als er iemand een zo'n privilege verdiend is het wel het gewone volk.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.